Bazy danych w Microsoft Access
Bazą danych określamy zbiór informacji wirtualnych zarchiwizowanych w zgodzie z z ustalonymi regułami. Do ich przetwarzania i gromadzenia służą odpowiednio utworzone do tego programy, nazwane systemami zarządzania bazą danych. Gromadzone w nich dane zwykle są w formacie tekstowym lub liczbowym, choć współczesne systemy pozwalają na archiwizowanie większości typów formatów cyfrowych. Najpopularniejszym programem do utworzenia prostej bazy danych jest program Microsoft Access, i jest on dostępny w zestawie MS Office. Microsoft Access charakteryzuje prosty interfejs, dzięki czemu nie wymaga od usera wiedzy z zakresu programowania w SQL, w którego otoczeniu działa program. Baza danych działa na zasadzie modelu obiektowo-relacyjnego, gdzie kolejne obiekty łączone są wzajemnie za pomocą relacji przy użyciu klucza podstawowego. Klucz podstawowy to unikalna wartość w każdej tabeli danych, dzięki czemu możliwe jest utworzenie relacji między tabelami i przypisanie im odpowiednich rekordów. Tworzenie bez danych w programie Access rozpoczynamy od wpisania informacji do tabel. Musimy pamiętać, że powinniśmy określić ich format danych i klucz główny. Następnie budujemy relacje między tabelami, co pozwoli nam na formułowanie zapytań w odniesieniu do bazy. W ten sposób szybko znajdziemy interesujące nas dane pośród całości. Oglądanie rezultatów kwerend oraz zestawień w postaci graficznej możemy osiągnąć przez utworzenie formularza.