W ostatnich latach liczba klientów pozyskiwanych przez internet wzrasta w coraz szybszym tempie. Z jednej strony niewątpliwie przyczynił się do tego ogólny wzrost liczby internautów. Według badania NetTrack, w 2010 roku już ponad połowa Polaków powyżej 15 roku życia aktywnie korzysta z internetu. Jeszcze w 2001 roku było w Polsce zaledwie 12% aktywnych internautów.
Z drugiej strony, nie można pominąć znaczenia, jakie dla sprzedaży internetowej miało pojawienie się portali aukcyjnych. Okazały się one podstawowym narzędziem używanym przy okazji zakupów i sprzedaży w sieci.
W Polsce prekursorem było Allegro.pl, które dziś jest bezwzględnym liderem w tej dziedzinie. Portal udostępnia przestrzeń wszystkim, nawet małym sprzedawcom, do zaprezentowania swoich produktów. Wcześniej jedynie duzi producenci mieli możliwość dotarcia do klientów w sieci. Ze względu na małe nakłady finansowe związane z taką formą promocji, znacznie wzrosła konkurencja na rynku, na czym niewątpliwie skorzystali kupujący. Stąd też znaczące zainteresowanie produktami oferowanymi w sieci.
Z badań przeprowadzonych w połowie kwietnia 2010 roku wynika, że ponad dwie trzecie z polskich internautów, co stanowi około jednej trzeciej ogółu dorosłych, dokonało zakupu przez internet, a co czwarty użytkownik sieci sprzedał tą drogą jakąś rzecz. Wg raportu Internet Standard „Ecommerce 2010” opublikowanego we wrześniu 2010 roku, obroty polskiego rynku ecommerce w roku 2009, wzrosły o 22% w porównaniu z rokiem poprzednim i szacowane są na 13,43 mld zł.
Jak zaistnieć ze swoją usługą w sieci
Należy rozróżnić sprzedaż towarów od sprzedaży usług w sieci. Klienci dzięki konkurencyjnym cenom, zaczęli śmiało korzystać z portali aukcyjnych. Z czasem system opinii o sprzedawcach sprawił, że klienci nabrali zaufania do wirtualnych zakupów.
Fachowcy oferujący swoje usługi w różnych dziedzinach podążają za e-sprzedawcami, jednak długo nie mieli portalu, na którym mogliby w pełni zaprezentować swoje firmy w internecie. Dopiero kilka lat temu zaczęły powstawać tego typu witryny. Początkowo były to popularne katalogi firm, dzięki którym z łatwością można znaleźć przedsiębiorcę, wyszukując według kategorii czy też lokalizacji, co w tym wypadku stanowi główne kryterium. Dla potencjalnego klienta wybór jednak wciąż pozostawał dość trudny, a dla usługodawcy była to jedynie możliwość zaakcentowania istnienia swojej firmy w sieci. Forma promocji dalej pozostawała utrudniona, zwłaszcza dla średnich i małych przedsiębiorstw, które często nie dysponują dużymi budżetami reklamowymi, często nawet nie mają swojej własnej strony internetowej. Aby w jakikolwiek sposób zaistnieć w sieci, warto jest poszukiwać dużych serwisów internetowych, w których oferta będzie mogła być opisana dokładnie, a klienci będą mieli szansę zamieszczania swoich opinii. Jest to bowiem jeden z kluczowych elementów, który może skłonić kolejne osoby do skorzystania z oferowanych usług.