Na świecie jest ponad 1,7 miliarda serwisów internetowych. Każdy z nich różni się od siebie szatą graficzną, treścią, przeznaczeniem i wieloma innymi aspektami. Dlatego tak trudno wskazać rozwiązania korzystne i gotowe dla wszystkich. Co więc należy zrobić, aby firmowa witryna w sieci przyciągała klientów? Poznaj najważniejsze cechy dobrej strony WWW.
Wirtualny sukces, czyli dlaczego warto mieć dobrą stronę internetową
Obecnie nie da się prowadzić skutecznego biznesu bez aktywności w sieci. Witryna WWW to nowoczesne rozwiązanie zwiększające sprzedaż i pozyskujące nowych klientów. Dzieje się tak, ponieważ już 4,66 miliarda ludzi na całym świecie korzysta z Internetu. Wśród nich są również potencjalni konsumenci oferowanych usług i produktów oraz odbiorcy tworzonych treści. Tylko dobrze zaprojektowana strona internetowa może realizować istotne z punktu widzenia przedsiębiorstwa cele.
Przyciągająca uwagę oraz przynosząca zyski platforma powinna być jednocześnie:
• bogatym źródłem informacji o firmie i ofercie;
• nowoczesnym kanałem sprzedażowym;
• biznesową wizytówką;
• nośnikiem działań marketingowych;
• wyrazem profesjonalnego wizerunku;
• bazą wiedzy o klientach;
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>
Jakie cechy powinna mieć idealna strona WWW?
1. Atrakcyjność
Według różnorodnych statystyk średni czas pojedynczej sesji użytkownika na danej witrynie wynosi 2-3 minuty. Co ważniejsze jednak już po pierwszych 5 sekundach jest on w stanie podjąć decyzję, czy pozostanie na danej stronie, czy ją opuści i uda się pod inny adres. Co sprawia, że w ciągu paru chwil klient może zrezygnować z dalszego poznawania platformy? Pierwsze wrażenie odbiorcy powstaje na podstawie wyglądu i estetyczności strony WWW. To ono ogranicza znacząco wskaźnik odrzuceń witryny.
Co składa się na atrakcyjność strony internetowej? Są to przede wszystkim: ciekawy design, przejrzysta szata graficzna, czytelna forma czy intuicyjna obsługa. Ważną rolę odgrywa również dopasowana do rodzaju branży kolorystyka. Warto przy projektowaniu serwisu zdecydować się na jeden kolor przewodni i dopasować do niego barwy uzupełniające. Należy zadbać również o odpowiednią jakość grafik i zdjęć oraz o dobrze sformatowany (zorganizowany) tekst. Użytkownik zainteresuje się portalem unikalnym, spójnym i przejrzystym.
2. Użyteczność i intuicyjność
Profesjonalna strona internetowa jest tak zaprojektowana, aby podawać informacje w określonym porządku. Sprzyja temu łatwa i wygodna nawigacja. Taki efekt można uzyskać poprzez nieskomplikowaną budowę strony oraz czytelne menu. Aby witryna stała się biznesową wizytówką firmy, powinna zawierać:
• aktualne dane kontaktowe i zakładkę o zespole;
• najważniejsze informacje o przedsiębiorstwie;
• przedstawienie produktów i usług oraz bazę wiedzy;
• rekomendacje i opinie klientów;
Architektura platformy powinna być nastawiona na wygodę odbiorców i zapewnienie dostępu do wiedzy o ofercie. Jest to istotne ze względu na fakt, iż według GUS-u aż 75,4% osób korzystających z Internetu deklaruje, że sieć służy im najczęściej do wyszukiwania informacji na temat towarów i usług.
3. Mobilność
Według raportów aż 94,1% użytkowników sieci korzysta z internetu mobilnego. Fakt ten jednoznacznie sugeruje, że prawidłowe działanie stron internetowych na tabletach i telefonach komórkowych jest obecnie kluczowe. Za odpowiednie wyświetlanie się witryny na każdym ekranie odpowiada tzw. responywność. Elektroniczna rewolucja doprowadziła nas do momentu, w którym ok. 56% aktywności na stronach e-commerce stanowi ruch z urządzeń mobilnych. Niedopasowanie portali internetowych do różnorodnych sprzętów może doprowadzić do zniechęcenia użytkownika i tym samym do opuszczenia serwisu jeszcze przed zapoznaniem się z ofertą. Cecha ta jest ważna nie tylko ze względu na użytkownika, ale także z punktu widzenia SEO.
4. Optymalizacja
Widoczność strony WWW jest kluczem do efektywnej działalności sieciowej. Potwierdzają to badania – blisko 93% aktywności internetowej zaczyna się od wyszukiwarki Google. Ogromna konkurencja może zdecydowanie ograniczyć możliwości nowych witryn w tym zakresie. Rozwiązaniem tego problemu jest odpowiednie zoptymalizowanie platformy oraz jej pozycjonowanie. Wpływ na wysoką indeksację pod kątem SEO mają czynności związane z budową platformy oraz zamieszczana w serwisie treść. Istotne jest również prawidłowe tworzenie treści: struktura artykułu, słowa kluczowe czy wykorzystanie linkowania może mocno wpłynąć na budowanie większej widoczności wśród potencjalnych klientów.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>
5. Szybkość ładowania
Strona internetowa nie powinna ładować się dłużej niż kilka sekund. Dlaczego? Nawet u 16% użytkowników wzrasta niezadowolenie po zaledwie 1 sekundzie opóźnienia. Każda kolejna powoduje wzrost wskaźnika odrzuceń witryny. Powolny portal jest uciążliwy dla odbiorców. Dodatkowo prędkość wpływa również na pozycjonowanie, a tym samym na pozycję w wyszukiwarce. Pamiętaj, że współczesny klient wirtualny jest niecierpliwy i ma ogromny dostęp do Twojej konkurencji.
6. Bezpieczeństwo
Wiarygodność i bezpieczeństwo to kluczowe aspekty nowoczesnej działalności internetowej. Jak więc wzbudzić zaufanie osób odwiedzających stronę WWW? Warto zadbać o takie elementy jak: polityka prywatności, referencje i opinie o firmie czy regulamin. Jednak najważniejszy jest obecnie certyfikat SSL. Od 2018 roku Google wymaga od wszystkich serwisów posiadania takiego standardu. Odpowiada on za szyfrowanie danych pomiędzy komputerami. Jego brak jest poważną usterką i może ograniczyć ruch na platformie.
Stronę WWW możesz stworzyć samodzielnie lub wybrać usługi z zakresu budowania i obsługi stron. Wymienione cechy to kwestie niezbędne do zaprojektowania serwisu przyciągającego nowych klientów.
Zobacz też: dlaczego firma potrzebuje profesjonalnej strony internetowej.
Źródła: Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., Databox: Benchmarking Average Session Duration, WP Engine – The Power of One Second, Digital 2021, Digital 2021: Poland, Raport interaktywnie.com: Projektowanie Stron Internetowych, Chart: How Many Websites Are There? | Statista