Favore.plBaza wiedzyInformatyka i telekomunikacjaInternetSklepy internetowe

Artykuł: Amazon.pl wystartował. Jak zmieni się polski rynek e-commerce?

KATEGORIE
PROMOWANE USŁUGI
NAJNOWSZE ZLECENIA



Dodaj zlecenie

Amazon. pl wystartował. Jak zmieni się polski rynek e - commerce?

Amazon.pl wystartował. Jak zmieni się polski rynek e-commerce?
Autor: KarolinaRoksela   |   4 mar 2021, 11:12   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Sklepy internetowe

O powstaniu polskiej wersji światowego giganta słyszeliśmy od wielu miesięcy. Plotki i nieoficjalne zapowiedzi pobudzały ciekawość całego sektora e-commerce. Wraz z początkiem marca Amazon wreszcie pojawił się w Polsce. Celem platformy jest zwiększenie popularności lokalnych biznesów i pomoc w dotarciu do większej liczby klientów oraz zapewnienie większego komfortu zakupów. Jak światowy lider e-handlu wpłynie na krajowy rynek i czy zagrozi swoim największym konkurentom?

Amazon.pl – miliony produktów, za które można płacić w złotówkach

Rok 2021 rozpoczął się od mocnego uderzenia na polskim rynku e-commerce. 21 stycznia dowiedzieliśmy się, że Amazon planuje otworzyć kolejne centrum logistyczne na terytorium naszego kraju. Dodatkowo pod koniec miesiąca rozpoczęły się prace nad polską wersją serwisu. W tym samym czasie otwarto proces rejestracji dla przedsiębiorców planujących sprzedaż na platformie prawdziwego giganta e-commerce.

„Amazon od wielu lat wspiera polskich klientów oraz pomaga sprzedawać produkty polskich przedsiębiorców w naszych europejskich sklepach. Kolejnym etapem jest wprowadzenie pełnej oferty detalicznej dla konsumentów w Polsce i właśnie nadszedł czas na ten krok” – tak decyzję o wejściu na polski rynek komentował w oficjalnym komunikacje Alex Ootes – wiceprezes ds. rozwoju UE, Amazon. Zaoferował również pomoc w rozwoju i wzmocnieniu pozycji krajowych firm za pośrednictwem lidera e-handlu.

Firma Jeffa Bezosa jest aktywna w Polsce od 2014 roku. Jednak do 2 marca jedyną formą działalności spółki w naszym kraju było utrzymywanie dziewięciu centrów logistycznych. Dodatkowo Polacy przed oficjalną premierą serwisu w kraju, mogli już zamawiać i kupować produkty Amazona. Umożliwiała to dostępna w naszym języku niemiecka wersja platformy. W końcu zdecydowano się jednak na uruchomienie polskiej domeny. Tuż przed wejściem na nasz rynek, otwarto sklepy spółki we Włoszech, Hiszpanii, Turcji, Szwecji i Holandii.

Amazon – największy na świecie sklep internetowy

Sprzedawanie, magazynowanie i wysyłanie produktów do klienta oraz obsługa płatności i zwrotów. Tak w bardzo dużym uproszczeniu możemy opisać działalność ogromnego sklepu internetowego, jakim jest Amazon. Początki serwisu sięgają do 1994 roku, kiedy to Jeff Bezos założył jedną z pierwszych księgarni internetowych. Nikt jeszcze wtedy nie przypuszczał, że zakupy w sieci staną się tak popularne, a sklep z książkami za kilkanaście lat okaże się globalną marką.

Choć w Amazonie możemy nadal kupować wszelkie publikacje i utwory literackie, to zakres produktowy jest obecnie ogromny. Jest to dziś wielobranżowy sklep, w którym można znaleźć wszelkiego rodzaju towary. Dodatkowo serwis udostępnia platformę dla innych sprzedawców. Mogą oni za pośrednictwem Amazon Marketplace sprzedawać swoje zasoby, mając przy tym dostęp do milionów użytkowników i potencjalnych klientów. Poza tym jest to ogromna korporacja, która zatrudnia ponad milion pracowników na całym świecie. Amazon działa na wielu płaszczyznach oraz posiada wiele marek i źródeł dochodu.

3xA, czyli jak Amazon wpłynie na konkurencję i rynek e-commerce

Największą konkurencją w walce o polskiego klienta i przedsiębiorcę dla wchodzącego na rynek Amazona będą przede wszystkim Allegro i AliExpress. Pojawienie się amerykańskiego giganta eksperci postrzegają przede wszystkim jako poważne wyzwanie dla obecnego lidera wśród serwisów sprzedażowych. W innych krajach działalność koncernu oznaczała kres wielu małych biznesów z branży e-commerce oraz opanowanie dużej części całego rynku handlu internetowego. Do największych zwycięzców tej walki gigantów należeć będą przede wszystkim klienci i cały szeroko pojęty e-biznes.

Jednym z przewodnich haseł Amazona jest koncentracja na kliencie, a nie na konkurencji. Co zatem gigant e-handlu oferuje polskim firmom? Przede wszystkim stworzył infrastrukturę oraz usługi techniczne, które umożliwiają docierać do nowych klientów małym i średnim przedsiębiorstwom. Wystawianie ofert na platformie jest proste i intuicyjne. Narzędzia obsługują wszystkie europejskie serwisy, co umożliwia rozszerzenie rynków zbytu. Liczby mówią same za siebie: na platformie sprzedaje obecnie 1,7 miliona prywatnych biznesów na całym świecie.

Sklep internetowy Amazon.pl, podobnie jak Allegro daje ogromne możliwości sklepom internetowym. Pozwala na uzyskanie większych zysków oraz podbój nowych i zagranicznych rynków. Warto jednak pamiętać, że takie zewnętrzne serwisy powinny być dla firm wyłącznie uzupełnieniem własnych kanałów sprzedażowych. Szczególnie jest to ważne, gdy chcesz, aby Twój biznes stał się rozpoznawalną i silną marką.


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>


Czy Amazon podzieli los eBaya?

Prawie szesnaście lat temu debiutował w Polsce inny serwis aukcyjny. Ebay, bo o nim mowa wchodził na nasz rynek po hucznych zapowiedziach, a jego premiera była wielokrotnie przekładana. Zainteresowanie wokół tej zagranicznej strony internetowej było ogromne. Do czasu… Bardzo szybko okazało się jednak, że polska edycja poniosła spektakularną klęskę. Popularność platformy spadła przede wszystkim w 2008 roku po wprowadzeniu prowizji pobieranych od wystawiających przedmioty. Czy historia polskiej wersji serwisu Amazon zakończy się podobnie?

Trudno po pierwszych dniach działalności lidera e-handlu w Polsce wyrokować o jego dalszych losach. Wiadomo jednak, że samo wejście na nasz rynek było przez zarząd spółki mocno przemyślane. Polski sektor e-commerce ma wyjątkową specyfikę. Tak jak klienci z innych krajów oczekujemy szybkiej dostawy, niskich cen oraz jak największego wyboru. Poza tym bardzo lubimy przeglądać i kupować produkty z zagranicy. To nas wyróżnia wśród pozostałych użytkowników w Europie.

Czy Amazon odniesie w Polsce sukces? Na to pytanie trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Wiemy już jednak na pewno, że rozpoczęła się wielka konkurencja cenowa i produktowa na polskim rynku. A z tego skorzystają przede wszystkim klienci i cały biznes e-commerce.

Źródło: Biuro prasowe Amazon.pl


KOMENTARZE
  • brak komentarzy