Na desce rozdzielczej niepozornie pojawia się błąd FAP/DPF... Wydaje nam się, że to przecież tylko element tłumika więc szybko pozbędziemy się problemu. Ogromne jest nasze zaskoczenie gdy mechanik żąda 3000 zł za nowy filtr... Czy całkowicie zapchani filtr trzeba wymieniać? Jak naprawiać filtr? Czy można usunąć filtr cząstek stałych? Czytaj poniższy artykuł a zaoszczędzisz dużo pieniędzy i czasu.
Po co jest filtr cząstek stałych?
http://www.eurovat.info.plFiltr cząstek stałych znajduje się w tłumiku. Jego głównym zadaniem jest przechwytywanie i zatrzymywanie sadzy, która powstaje podczas pracy silnika. Jest to bardzo ważne, gdyż samochody w czasie jazdy emitują cząstki stałe, które dostając się do płuc, powodując bardzo poważne choroby, takie jak rak, czy astma. Według raportu WHO rocznie w Europie wskutek zatrucia zanieczyszczonym powietrzem umiera więcej osób, niż ginie w wypadkach samochodowych. Nowoczesne filtry cząstek stałych powodują redukcję cząstek w 97% i to nawet w bardzo starych pojazdach.
Jak działa Fap/dpf
Otóż, mówiąc najogólniej, filtr cząstek stałych w środku ma najczęściej strukturę plastra miodu, który zatrzymuje cząstkę, a następnie pozwala się jej wypalić do końca. Badania VERT pokazują w sposób bardzo jasny, że filtry czastek stałych są bardzo skuteczne w oczyszczaniu spalin i zmniejszania CO2 i NOx. Spaliny z auta z filtrem cząstek stałych są do 90% mniej szkodliwe. Mając to na względzie Niemcy oraz inne kraje zachodnie, chronią swoich obywateli poprzez wprowadzanie zakazów wjazdu samochodów, które produkują dużo cząstek stałych.
Szkodliwość a nasze pieniądze
Co ciekawe, o czym zapominają inni autorzy artykułów na ten temat. Sama w sobie cząstka stała w postaci sadzy nie jest tak szkodliwa. Otóż główną przyczyną jej szkodliwości jest bardzo wysoka zdolność do przyłączania do siebie innych bardzo szkodliwych związków, które powstają podczas samozapłonu w silniku wysokoprężnym. Ilutruje to schemat cząstki stałej w naszej galerii. (Galeria) Taka cząstka stała poprzez to, że jest mikroskopijna wędruje do naszych płóc, a następnie zatrzymuje się w ich najdalszych zakątkach, a także przemieszcza do krwi. Osobiście, kiedy widzę, że jadę za kopcącym dymem samochodem lub ciężarówką to albo zwalniam, albo staram się szybko wyprzedzić to auto. Badania pokazują, że w dużych miastach cząstek stałych jest bardzo dużo w powietrzu.
Naprawa filtra cząstek stałych
Co jednak gdy filtr z czasem się zapycha? Na stronie http://www.eurovat.info.pl naszej firmy proponujemy innowacyjną ale sprawdzoną we wszystkich markach metodę regeneracji. Ma ona jedną wadę - filtr trzeba wyciągnąć z auta i poddać wielogodzinne obróbce - około 12 godzin.
Po takiej obróbce filtr trzeba z powrotem zamontować i wykasować stare błędy.
Usuwanie filtra cząstek stałych a prawo
Wielu kierowców w Polsce daje się namówić na usunięcie filtra cząstek stałych nie będąc w ogóle świadomym z tego jakie ma to konsekwencje. Po pierwsze w Niemczech innych krajach po badaniu dymomierzem auto może zostać odholowane do warsztatu, a kierowca zobowiązany do zapłacenia mandatu oraz pokrycia kosztów naprawy. Są to koszty ogromne.