Favore.plBaza wiedzyInformatyka i telekomunikacjaInternetTworzenie stron

Artykuł: Bezpieczeństwo strony a certyfikat SSL: czym jest, dlaczego warto i jak wpływa na SEO?

Dodaj zlecenie

Bezpieczeństwo strony a certyfikat SSL: czym jest, dlaczego warto i jak wpływa na SEO?

Bezpieczeństwo strony a certyfikat SSL: czym jest, dlaczego warto i jak wpływa na SEO?
Autor: KarolinaRoksela   |   31 mar 2021, 10:49   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Tworzenie stron

Kwestią priorytetową obok widoczności firmowej strony internetowej jest jej bezpieczeństwo. Od lat aspekt ten jest usprawniany i dopracowywany przez Google. W ostatnim czasie jednym z niezbędnych narzędzi gwarantujących poufność konsumentów stał się standard SSL. Dowiedz się, jaką wartość ochronną gwarantuje posiadanie certyfikatu, czym on właściwie jest oraz jak wpływa na odbiór witryny przez odwiedzających ją użytkowników.

Zabezpieczenie komunikacji ze stroną, czyli czym jest standard SSL

Czy wiesz, że nawet jeden na dziesięć adresów URL jest złośliwych? Ta statystyka szokuje, tym bardziej że bezpieczeństwo stanowi obecnie fundamentalną kwestie wszelkiej działalności w sieci. Aspekt ten jest szczególnie istotny w przypadku gdy użytkownicy podają przez witrynę WWW informacje, które umożliwiają identyfikację danej osoby lub dane konieczne do dokonania transakcji np. numer karty kredytowej. Takie sytuacje wymagają od wszystkich stron internetowych odpowiednich zabezpieczeń. Najwyższym obecnie gwarantem ochrony jest certyfikat SSL.

Czym właściwie jest ten wyrażony zieloną kłódką w polu adresowym standard? SSL, czyli Secure Socket Layer to uniwersalny protokół sieciowy zabezpieczający przepływ danych pomiędzy odwiedzaną stroną a przeglądarką użytkownika. Jego zadaniem jest przede wszystkim zapewnienie poufności wszelkim przesyłanym przez obie strony informacjom. Certyfikat wykorzystują zarówno proste strony WWW czy serwisy pocztowe, jak i bankowości online oraz sklepy internetowe. Bezpieczeństwo zapewniane jest poprzez szyfrowanie, które uniemożliwia przejęcie przesyłanych danych oraz uwierzytelnianie potwierdzające tożsamość. Symbolem protokołu SSL jest adres internetowy rozpoczynający się od przedrostka „https://” oraz zamknięta kłódka w zielonym pasku zadań.


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>


6 powodów, dla których firmowa strona internetowa powinna mieć certyfikat SSL

1. Wiarygodność

Standard SSL stanowi gwarancję prawdziwości i autentyczności danej strony WWW. Dzięki procesowi uwierzytelnienia weryfikowana jest tożsamość użytkownika oraz serwera. W ten sposób zyskujemy pewność, że wysłane za pośrednictwem witryny dane trafią do odpowiedniego odbiorcy. Wiarygodność jest szczególnie ważna w przypadku, gdy witryna internetowa wymaga od użytkownika podawania jakichkolwiek danych.

2. Integralność danych

Zastosowanie szyfrowania zapewnia poufność przesyłanych danych. Dzięki temu nawet w momencie przechwycenia ruchu na stronie (np. w ramach ataku „Man in the middle”) nie dojdzie do odczytania zabezpieczonych przez protokół SSL informacji. Dodatkowo atakujący nie będzie miał możliwości ingerencji w treści dotyczące np. danych osobowych, numerów kart kredytowych czy kont bankowych.

3. Bezpieczeństwo

Certyfikat SSL to podstawowa metoda zabezpieczeń oraz najwyższy standard światowego bezpieczeństwa w zakresie wymiany danych poprzez wirtualną sieć. Dzięki protokołowi witryna przesyła nieczytelne i zaszyfrowane dla innych użytkowników treści. Wykorzystanie standardu prowadzi do powstania pomiędzy serwerem a przeglądarką internetową unikatowego kanału, który umożliwia prowadzenie prywatnej komunikacji. Jakość protokołu potwierdzana jest gwarancją finansową.


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>


4. RODO

Witryny sprzedające online oraz sklepy internetowe powinny posiadać dokument dotyczący polityki bezpieczeństwa w zakresie ochrony danych osobowych. Jest to jedno z wymagań znajdujących się w rozporządzeniu dotyczącym przetwarzania danych zwanym RODO. Poza tym istnieje konieczność szyfrowania oraz ochrony informacji odpowiednimi środkami organizacyjnymi i technicznymi. Choć ustawa nie reguluje bezpośrednio posiadania certyfikatu SSL, to jest ono zabezpieczeniem, które gwarantuje realizację wspomnianych obowiązków.

5. Integracja z mediami społecznościowymi

Sukces firmowej strony internetowej w dużej mierze zależy obecnie od działalności w social mediach. Według badań aż 87% użytkowników twierdzi, że media społecznościowe pomagają im w podjęciu decyzji zakupowej, a 30% dokonywałoby transakcji za pośrednictwem takich platform. W Polsce wciąż największą popularnością obok YouTube’a cieszy się Facebook, z którego korzysta 89,2% internautów. Portal ten wymaga od właścicieli e-sklepów posiadania protokołu SSL. Jeśli chcemy zwiększyć liczbę odbiorców i klientów, to musimy zdecydować się na wdrożenie certyfikatu na swojej stronie.

6. Większa skuteczność kanału sprzedażowego

Najwięcej przypadków porzucania koszyka zakupowego ma miejsce na etapie płacenia. Według badań tylko 31 spośród stu klientów składa finalne zamówienie w sklepie internetowym po wybraniu produktów. 18% ankietowanych rezygnację z zakupów argumentuje brakiem zaufania do sklepu, strachem przed podaniem swoich danych, a także informacji potrzebnych do realizacji płatności. Dlatego też tak istotną kwestią jest wiarygodność strony internetowej. Certyfikat SSL nie tylko umożliwia sprawdzenie autentyczności firmy, ale i realizuje wymóg stawiany przez Payment Card Industry Data Security Standard. W ten sposób płatności za pomocą kart kredytowych są objęte gwarancją bezpieczeństwa. Zielona kłódka w polu adresowym wpływa na:

• zwiększenie liczby rejestracji nowych użytkowników;

• konwersję ze sprzedaży;

• zmniejszenie liczby opuszczania koszyków po dodaniu produktów.

Czy protokół SSL wpływa na pozycjonowanie witryny?

Jeżeli wymienione dotychczas korzyści wynikające z wdrożenia certyfikatu SSL nie są wystarczająco przekonujące, to wpływ na lepsze pozycjonowanie powinien być w tej kwestii kluczowy. Posiadanie protokołu zostało bowiem uznane przez Google za jeden z 200 czynników decydujących o pozycji danej strony internetowej w wyszukiwarce. Czy choćby dlatego nie warto zdecydować się na takie rozwiązanie?


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


Marketing w wyszukiwarce to druga najskuteczniejsza i najpopularniejsza metoda reklamy internetowej. Google docenia każdą stronę, której adres rozpoczyna się od „https://...”. Dodatkowo od 2018 roku standard ten jest wymagany dla wszystkich serwisów. Jeżeli witryna nie jest zabezpieczona protokołem SSL, to wyszukiwarka wskaże ją odbiorcom jako niebezpieczną. Taki komunikat odstrasza odbiorców, szczególnie w sytuacjach, w których dokonują zakupów lub gdy muszą podać swoje dane. Potwierdzają to badania Certificate Authority, według których tylko 3% użytkowników podałoby informacje ze swojej karty kredytowej, gdyby witryna nie posiadała zielonej kłódki w polu adresowym.

Wiesz już, jak ważne jest odpowiednie zabezpieczenie witryny WWW, więc sprawdź, jakie cechy poza tym powinna mieć profesjonalna strona internetowa.

KOMENTARZE
  • brak komentarzy