Od zawsze narzeka się na swojego szefa. Bardzo rzadko w towarzystwie ktoś wychwala swojego przełożonego. Jakie cechy powinien mieć dobry kierownik?
Kierownik powinien być autorytetem dla podwładnych. Musi być ekspertem w swojej dziedzinie. Powinien znać się też dobrze na pracy wykonywanej przez swoich pracowników, jeśli tak nie jest to jego zadaniem jest jak najszybsze nadrobienie zaległości. Niedozwolone jest krytykowanie nie mając pojęcia o temacie. Szef będąc wzorem do naśladowania powinien też przestrzegać reguł, których wymaga. Też powinien pamiętać o punktualności i dobrej organizacji pracy. Nie można wymagać od ludzi tego, czego nie jest się w stanie spełnić samemu.
Szef musi być w stanie podejmować przemyślane decyzje pod presją czasu. Jego decyzje nie powinny być autokratyczne, lecz powinien również sugerować się pomysłami podwładnych. Siłą zespołu jest szeroka i różnorodna wiedza, z której kierownik powinien korzystać. Nie może uciekać od odpowiedzialności za podjęte przez siebie decyzje.
Aby skutecznie zarządzać organizacją musi być sprawiedliwy. Równo traktować swoich pracowników. Odpowiednio rozdzielać zadania. Nagradzać ich proporcjonalnie do zasług. W sprawy każdego podwładnego angażować się tak samo. Nie powinien patrzeć na nikogo z góry, mieć szacunek do każdego, niezależnie czy jest to zastępca kierownika czy sprzątaczka.
Kierownik musi posiadać tzw. zmysł organizacyjny. Planować nie tylko swoje działania, ale działania całego zespołu. Musi umieć tworzyć i trzymać się planów. Wyznacza priorytety. Rozumie problemy na każdym szczeblu, co umożliwia pracę całego zespołu.
Powinien posiadać cechy przywódcze. Skupienie wokół siebie ludzi nie jest prostym zadaniem. Powinien być inicjatorem i skłaniać wszystkich, by podążali w jego kierunku.
Komunikatywność to cecha szefa ceniona przez pracowników. Powinien jasno i rzetelnie informować podwładnych o swojej strategii działania. Koncentracja na rozmówcy wpływa pozytywnie na relacje. Kierownik powinien dbać o swobodny przepływ informacji w firmie i budować zaufanie. Polecenia powinien wydawać wprost, dokładnie tłumacząc czego oczekuje. Nie precyzując swoich wymagań nie może liczyć na pozytywne skutki. Szef musi wiedzieć, że podwładny jest mu lojalny, a pracownik musi mieć poczucie bezpieczeństwa pod opieką przełożonego.
Kierownik powinien mieć wysokie aspiracje, które nie wynikają tylko z chęci zysku. Powinien odczuwać potrzebę sukcesu, uznania i odpowiedzialności. Szansa na osiągnięcie sukcesu zachęcają kierownika z aspiracjami do podejmowania dobrych decyzji. Motywacją dla niego jest też chęć zachowania dobrej opinii.
Najważniejsza zasada, której powinien trzymać się każdy przełożony, to BYĆ CZŁOWIEKIEM. Bycie służbistom nigdy nie jest dobrze odbierane. Nie oznacza to, że powinien dać się wykorzystywać. Gdy widzi pracownika chorego, z czterdziestoma stopniami gorączki to miło by było z jego strony gdyby się tym zainteresował i wypuścił go wcześniej z pracy. Niech traktuje ludzi tak, jak sam chce być traktowany.