Pogorszenie skuteczności działania hamulców to znak, że najwyższy czas zrobić kompleksowy przegląd układu hamulcowego. W artykule przedstawimy w jaki sposób rozpoznać zużyty element.
Najczęstszym winowajcą są tarcze, klocki hamulcowe lub bębny. Zbyt duże ich zużycie wpływa negatywnie na skuteczność hamowania. Jesteśmy w stanie ocenić, które z nich należy wymienić. Gdy słychać metaliczne odgłosy podczas hamowania dużym prawdopodobieństwem jest to, że zużyte są klocki hamulcowe. Natomiast, gdy odczuwamy niepokojące drgania kierownicy, to przyczyną mogą być krzywe tarcze – zmiana ich kształtu może się pojawić w przypadku przejechaniu przez kałużę, gdy ich temperatura jest bardzo wysoka.
Piski podczas delikatnego hamowania mogą oznaczać, że zostały nieodpowiednio dobrane klocki do samochodu. Wpadają one w wibracje, wydobywając charakterystyczne dźwięki.
W przypadku samochodów wyposażonych w hamulce bębnowe to zaciski i bębny są najbardziej narażone na zużycie.
Jeśli odczuwamy, że podczas hamowania zapada się pedał to warto zwrócić uwagę na płyn znajdujący się w układzie, który posiada właściwości higroskopijne – wchłania wodę, która negatywnie wpływa na jej właściwości. Płyn hamulcowy przekazuje siłę generowaną przez pompę na tłoczki, która znajduje się przy zaciskach. Jakiekolwiek zanieczyszczenia sprawią, że siła ulegnie zredukowaniu.
Inna przyczyną obniżenia siły hamowania mogą być zużyte elementy mechaniczne. Podczas hamowania specyficzny dźwięk syczenia może oznaczać awarię pompy hamulcowej, która zbyt słabo pompuje płyn.
Utrata płynu hamulcowego może być znakiem, że tłoczki są nieszczelne. Podczas naprawy zacisków preferowana jest wymiana nie tylko gumowych elementów, a całego tłoczka.
Na koniec warto pamiętać, że seryjne hamulce stosowane w samochodach osobowych nie są przystosowane do sportowej jazdy, gdzie są poddawane stałym i silnym obciążeniem. Skutkiem tego może być znacznie zmniejszenie siły, a w poważniejszej sytuacji całkowita utrata zdolności hamowania.