Favore.plBaza wiedzyInformatyka i telekomunikacjaInternetTworzenie stronSerwisy, portale

Artykuł: Czego nie lubi użytkownik, czyli 7 typowych błędów na stronach internetowych

Dodaj zlecenie

Czego nie lubi użytkownik, czyli 7 typowych błędów na stronach internetowych

Czego nie lubi użytkownik, czyli 7 typowych błędów na stronach internetowych
Autor: KarolinaRoksela   |   17 mar 2021, 9:15   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Serwisy, portale

Czy słyszałeś o tym, że profesjonalna strona WWW jest na wagę złota? Na świecie istnieje już prawie 1,7 miliarda takich serwisów. Posiadanie własnej witryny internetowej przynosi ogromne korzyści i niezwykłe możliwości dla wszystkich nowoczesnych firm, o ile przy jej tworzeniu nie zostaną popełnione rażące błędy. Jakich usterek należy unikać, aby nie stracić klientów?

Z myślę o użytkownikach, czyli czym jest User Experience?

Celem tworzenia wszelkich stron internetowych jest dotarcie do klientów. Współcześnie jest to wyjątkowo proste zadanie, ponieważ aż 4,66 miliarda ludzi jest obecnie aktywnych w sieci. Dzięki własnej wirtualnej witrynie Twój biznes reprezentowany jest bez przerwy – 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Jeżeli platforma została odpowiednio zaprojektowana, to może stać się: najlepszym źródłem o ofercie i firmie, nośnikiem marketingowych działań, biznesową wizytówką, bazą wiedzy o odbiorcach, profesjonalnym kanałem sprzedażowym oraz wyrazem nowoczesnego wizerunku.


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


Realizację tych celów umożliwia dbałość o tzw. User Experience. Są to wszelkie odczucia i wrażenia, których użytkownik doświadcza podczas korzystania z serwisów.
Dobra strona internetowa realizuje to zadanie poprzez:

• atrakcyjny design;
• użyteczność, intuicyjność i mobilność platformy;
• szybkość ładowania aplikacji;
• bezpieczeństwo użytkowania;
• odpowiednią optymalizację.

Odwiedzający już w czasie krótszym niż 5 sekund potrafi ocenić, czy jest zainteresowany portalem lub nie. W trosce o zmniejszenie wskaźnika odrzuceń należy przede wszystkim unikać poniższych błędów.

1. Zbyt wolne ładowanie strony

Długie ładowanie witryny może wynikać z wielu czynników: powolnego serwera, zbyt dużych zdjęć i grafik, braku odpowiedniej optymalizacji czy przeciążającej ilości dynamicznych treści. Prędkość działania serwisu nie tylko wpływa na wygodę użytkowania, ale również na obecność internautów na stronie. Dlaczego jest to tak istotny czynnik? Fakty mówią same za siebie – już jedna sekunda opóźnienia powoduje wzrost niezadowolenia odbiorców o 16%. Co więcej, aż 90% przypadków kończy się opuszczeniem witryny, gdy serwery nie są odpowiednio sprawne. Szybkość wczytywania można sprawdzić poprzez przeprowadzenie szczegółowego audytu.


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


2. Kiepska nawigacja

Celem potencjalnego klienta odwiedzającego stronę internetową jest szybkie pozyskanie informacji o produkcie i usłudze. W 2020 roku 66,8% firm w Polsce wykorzystało własne witryny do prezentacji wyrobów, katalogów i cenników. Oczekiwania odbiorców i zadania biznesu realizuje na platformie intuicyjna nawigacja. Bez niej użytkownik dużo trudniej porusza się w serwisie. Architektura portalu powinna się opierać na: funkcjonalnych podziałach, czytelnej hierarchii elementów czy ścieżkach powrotu.

3. Graficzny chaos i bałagan treści

Atrakcyjność wizualna jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na komfort korzystania za strony internetowej. Wiele czynników może jednak to doświadczenie zaburzać. Są to:

• błędy w układzie graficznym tekstu np. brak nagłówków, grafik, akapitów czy odstępów między kolejnymi blokami informacji;
• ograniczona czytelność i przejrzystość witryny WWW;
• niedopasowane kolory;
• rozpraszacze użytkownika np. autoodtwarzanie dźwięków czy wyskakujące reklamy;
• nadmiar okienek POP-UP;
• grafiki i zdjęcia udostępniane w złej rozdzielczości;
• trudnodostępna treść;

4. Przestarzała strona internetowa

Jest to rzecz, na którą użytkownicy zwrócą uwagę w pierwszej kolejności, ponieważ jest to dość oczywisty błąd firmowych witryn. Brak aktualizacji oraz niedopasowanie do panujących trendów to bardzo poważne usterki. Podobnie jak przestarzałe treści. Aktualne dane o przedsiębiorstwie oraz jego produktach i usługach są bowiem podstawą prowadzonej działalności w sieci. Ich brak może wprowadzać klientów w błąd, wpływać na atrakcyjność platformy oraz na jej widoczność w wyszukiwarce.

Branża związana z tworzeniem serwisów i ich budową bardzo dynamicznie się rozwija. Dlatego też należy systematycznie wprowadzać proponowane przez nią nowoczesne rozwiązania. Jeżeli nie masz czasu na aktualizowanie i uzupełniane danych znajdujących się w witrynie, to skorzystaj z kompleksowej obsługi stron firmowych.

5. Nieprzystosowanie do urządzeń mobilnych

Korzystanie z internetu mobilnego przez 94,1% użytkowników sieci niejako wymusza prawidłowe działanie stron internetowych na tabletach i telefonach. Przy tworzeniu własnej witryny firmowej należy więc zadbać o jej prawidłowe dopasowywanie się do różnych rozdzielczości ekranów. Brak responsywnej wersji ogranicza możliwości sprzedażowe. Według badania Retail Systems Research 32% ankietowanych przyznało, że dokonuje zakupu produktów za pośrednictwem mobilnych sklepów internetowych.

6. Brak strategii SEO

Funkcjonowanie sieciowe firmy opiera się na widoczności strony WWW w wynikach wyszukiwania na tle konkurencji. Wpływ na ten aspekt mają przede wszystkim działania z zakresu SEO oraz optymalizacja. Zostało to potwierdzone w badaniach – blisko 93% aktywności internetowej zaczyna się od wyszukiwarki Google. Aby zadbać o dobre pozycjonowanie, należy przeprowadzić szereg działań związanych z zamieszczaną w serwisie treścią oraz budową platformy. Wśród błędów, które wpływają na niską indeksację, możemy odnaleźć: nieintuicyjną nawigację, niedziałające linki, brak meta tagów i danych, brak opisów zdjęć i grafik czy brak słów kluczowych w tekstach.


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


7. Brak elementów bezpieczeństwa

Problemy z zaufaniem wśród odwiedzających stronę internetową to ogromny problem dla całej działalności firmy w sieci. Najpoważniejszym błędem jest brak standardu SSL, który od 2008 roku jest wymagany przez Google. Niedopatrzenie w tym zakresie jest momentalnie przedstawione potencjalnym klientom, poprzez komunikat o niebezpiecznej w witrynie. Jeśli chcesz zadbać o wiarygodność oraz wizerunek przedsiębiorstwa, to musisz wdrożyć certyfikat SSL i umieścić na portalu informacje dotyczące: polityki prywatności, regulaminu oraz referencji i opinii o firmie.

Według badań 21% respondentów nigdy nie wraca na platformę, która stała się źródłem ich zawodu. Dlatego też warto zaprojektować witrynę bez wskazanych w zestawieniu błędów. Sprawdź również, jak powinna wyglądać idealna strona internetowa.

Źródła: Databox: Benchmarking Average Session Duration, WP Engine – The Power of One Second, Digital 2021, Digital 2021: Poland, Chart: How Many Websites Are There? | Statista, Raport interaktywnie.com: Projektowanie Stron Internetowych,Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r. , SYMETRIA UX Sp. z o.o.

KOMENTARZE
  • brak komentarzy