W obecnych czasach coraz większe znaczenie na rynku przedsiębiorstw ma ich zasób intelektualny, którego posiadanie warunkuje zdobycie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej. Istotnym czynnikiem wpływającym na niego mają oczywiście szkolenia pracowników, które przynoszą jak najbardziej wymierne efekty.
Szkolenia pracowników są jednym z elementów zarządzania zasobami ludzkimi współczesnych organizacji uczących się. W przeciwieństwie do organizacji tradycyjnych stawiają one na pierwszym miejscu swoją kadrę i relacje w niej zachodzące, a także adaptują się do zmiennych warunków otoczenia i wspierają wspomaganie pracowników.
Szkolenia są wszelkimi formami działań mającymi na celu udoskonalenie kwalifikacji i kompetencji pracowników. Podnoszą one standardy pracy i poszerzają horyzonty myślowe. Można je podzielić na szkolenia zawodowe, tzw. “twarde”, a także na “miękkie”, które skupiają się na takich kompetencjach, jak asertywność, zarządzanie własnymi emocjami, radzenie sobie ze stresem, umiejętność pracy w zespole czy prowadzenia wystąpień publicznych.
Warto zauważyć, że w dobie tak dużej konkurencji, szkolenia pracowników są traktowane jako nie koszt, a inwestycja, która potrafi sukcesywnie utrzymywać przewagę. Wśród niewątpliwych zalet szkoleń dla przedsiębiorstwa należą:
1. Wytworzenie wykwalifikowanej kadry, posiadającej dużą wiedzę, umiejętności i doświadczenie, która wyróżnia firmę spośród konkurencji i aktywuje dynamiczny jej rozwój.
2. Poprawa jakości osiąganych wyników.
3. Lojalność pracowników, którzy cenią działania firmy do nich skierowane, wzrost ich zaangażowania w powierzone zadania oraz wzrost identyfikacji kadry z misją i wizją firmy.
4. Dobra atmosfera w firmie.
5. Podwyższone morale pracowników i wzrost ich motywacji.
6. Zapobieganie nadmiernej fluktuacji pracowników w firmie.
7. Lepszy wizerunek firmy na zewnątrz.
Wszystkie powyższe zalety niewątpliwie przemawiają za tym, by tworzyć jak najwięcej szkoleń dla pracowników, ponieważ w niedalekiej przyszłości z pewnością zagwarantują przedsiębiorstwu sukces.