Na pytanie o to, czy warto uczyć się w okresie letnim, trzeba naturalnie odpowiedzieć "tak". W jaki jednak sposób? I dlaczego wyniki przez nas osiągane nie są tak dobre jak w innych porach roku? W artykule skupimy się nad zjawiskiem letniego spadku uczenia się (ang. "summer learning loss").
Summer learning loss
Od mniej więcej stu lat wiadomo, że w standaryzowanych testach uczniowie i studenci wypadają dużo gorzej pod koniec wakacji niż na ich początku. Amerykańskie badania dowodzą, że uczniowie w ciągu wakacji tracą tyle wiedzy matematycznej, ile zdobyliby przez ponad dwa miesiące. Zmarnowanie miesiąca nauki może dotknąć też zdolności czytania i pisania. Najbardziej podatni na letni spadek uczenia się są dzieci z uboższych rodzin. Badania wskazują także, że nauczyciele muszą spędzić około czterech tygodni na powtórzenie materiału, który został przez dzieci w czasie wakacji zapomniany.
Jak uczyć się latem?
W Stanach Zjednoczonych około 10% uczniów uczęszcza na zajęcia szkoły letniej. Wydaje się, że taki kontakt z edukacją, może zapobiec procesowi letniej straty. Trudność polega na tym, że takie zajęcia rzadko są oferowane w Polsce. Niemniej jednak rola rodziców jest tu najważniejsza. Zapisanie dzieci na jakiś kurs (ale nie obciążając ich), wycieczki do lokalnych bibliotek, spontaniczne czytanie i wskazywanie na pozytywną rolę edukację są świetnymi pomysłami na wygnanie letniego lenistwa z domu.
Czy wakacje będą wieczne?
Obecny kalendarz szkolny został zaplanowany przed wieloma latami, kiedy wiele rodzin było zajętych pracami rolnymi i w czasach, kiedy klimatyzacja nie została wynaleziona, i wydaje się, że nie odpowiada wyzwaniom współczesności. Tak duże straty osiągnięć szkolnych, jakie mają miejsce w czasie wakacji, na pewno nie przynoszą uczniom korzyści.