Favore.plBaza wiedzyInformatyka i telekomunikacjaInternetSklepy internetowe

Artykuł: Czym jest i jak działa marketplace? Poradnik

Dodaj zlecenie

Czym jest i jak działa marketplace? Poradnik

Czym jest i jak działa marketplace? Poradnik
Autor: KarolinaRoksela   |   28 gru 2021, 8:57   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Sklepy internetowe

Rynek e-commerce od lat nieustannie się rozwija. Rok 2020 oraz kończący się 2021 były jednak pod tym względem przełomowe. W związku z pandemią wielu przedsiębiorców przeniosło bowiem swój biznes do sieci. Popularnością cieszą się nie tylko własne sklepy internetowe, ale również markeplacey. Przekonaj się, czy warto sprzedawać tam swoje produkty.

Sprzedaż wielokanałowa a marketplace

Czy wiesz, że już 77% internautów kupuje online? Ta statystyka pokazuje ogromny rozwój nie tylko polskiego, ale również globalnego e-handlu. Z roku na rok rośnie liczba sklepów internetowych oraz kwota, jaką Polacy wydają na zakupy. Dynamiczny rozwój sprzedaży generuje kolejne trendy oraz potrzeby. Jedną z najciekawszych obecnie tendencji jest strategia omnichannel. Wielu specjalistów przewiduje, że szczególnie zyska na popularności w 2022 roku.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów oraz ciągle zmieniającego się rynku już teraz coraz więcej marek decyduje się na sprzedaż wielokanałową. Jednym z podstawowych założeń omnichannel jest w końcu prezentowanie produktów i usług w różnych miejscach sieci. Poza sklepem internetowym własną ofertę można również promować na marketplace. Według badań już 40% e-sklepów wystawia swoje produkty na aukcjach i platformach sprzedażowych.

Z perspektywy kupujących marketplace’y stanowią niezwykle korzystny trend w e-commerce. Potwierdzają to statystyki – aż 1/3 polskich internautów rozpoczyna zakupy właśnie od odwiedzenia platform handlowych. Dlatego też coraz częściej traktowane są przez przedsiębiorców już nie tylko jako ciekawy sposób na rozpoczęcie handlu online, ale również jako dodatkowy kanał sprzedaży. Wykorzystanie strategii omnichannel pomaga więc dotrzeć do konsumenta, bez względu na to, z których platform korzysta.


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>


Marketplace – czym jest i jak działa?

Wiemy już, że działalność na maketplace’ach to popularny trend w e-commerce. Czas dowiedzieć się, czym się to rozwiązanie charakteryzuje. Za platformy handlowe uchodzą strony WWW, na których produkty z różnorodnych kategorii może oferować wielu sprzedawców jednocześnie. Ten swego rodzaju internetowy rynek przypomina klasyczne targowisko, na którym spotyka się spore grono handlowców i kupujących.

W tym unikalnym miejscu przedstawiane są różne oferty towarów, których aktualnie poszukują internetowi konsumenci. Tego typu platformy przyjmują więc zarówno formę wirtualnej tablicy, jak i usystematyzowanego systemu sprzedaży. Jak działa marketplace? Na jego funkcjonowanie możemy spojrzeć z dwóch perspektyw:

1. Punkt widzenia klienta

Zakupy na platformach sprzedażowych przebiegają bardzo sprawnie. Sprzedawcy przekazują bowiem w opisie oferty wszelkie najważniejsze informacje dotyczące cen, dostępności towaru, sposobie oraz czasie dostawy czy formach płatności. Po wybraniu konkretnego produktu potencjalny konsument może zostać skierowany na stronę e-sklepu i tam dokonać finalizacji transakcji lub zrealizować zamówienie bezpośrednio na platformie.

2. Punkt widzenia sprzedawcy

Skorzystanie z funkcjonalnej infrastruktury platformy handlowej umożliwia rejestracja na stronie i wystawienie tam swoich produktów. W momencie dokonania zakupu przez klienta wybrany marketplace przekazuje informację o złożeniu zamówienia, a sprzedawca zobowiązany jest do jego realizacji i przekazania towaru pod wskazany przez konsumenta adres.

Popularne platformy marketplace’owe łączą w sobie zalety rynków wielopodmiotowych oraz kluczowe atrybuty e-commerce. W zależności od prowadzonej polityki sprzedaż za pośrednictwem platform może mieć darmowy lub płatny charakter. Różne formy przybiera również model rozliczeń. Usługodawcy mogą pobierać prowizję od sprzedającego lub oferować specjalne pakiety z dodatkowymi funkcjami np. promowanie oferty w danej kategorii.

Jak sprzedawać na marketplace?

Model biznesowy oparty na e-handlu z udziałem platform pośredniczących funkcjonuje na rynku od lat i jest dobrze znany również polskim konsumentom. Nic w tym dziwnego, skoro obecni liderzy globalnego marketplace’u rozpoczęli działalność już w 1995 roku, a polski gigant – Allegro niedługo później, czyli w 1999 r. Dziś na rynku możemy wyróżnić kilkadziesiąt najpopularniejszych serwisów sprzedażowych, które oferują codziennie szereg produktów z najróżniejszych kategorii. Wśród nich warto wymienić:

1. Allegro – największa i najbardziej znana w Polsce platforma, którą w pierwszej kolejności wybiera nawet 94% kupujących na marketplace internautów.

2. Amazon – międzynarodowa sieć sprzedażowa, która na polskim rynku pojawiła się w 2021 roku. Jest najbardziej znaną platformą handlową na świecie i
największym sklepem internetowym.

3. Facebook Marketplace – platforma sprzedażowa w ramach popularnego portalu społecznościowego przeznaczona w szczególności dla niewielkich podmiotów lokalnych.

4. Favore.pl – serwis online przeznaczony dla polskiego sektora małych i średnich przedsiębiorców. Prezentuje innowacyjne podejście do handlu usługami w sieci.

5. Marketplace pkt.pl – miejsce online, w którym konsumenci mogą przeglądać oferty, porównywać warunki sprzedaży, przejść na stronę e-sklepu i sfinalizować zakupy.


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>


Dlaczego warto sprzedawać na marketplace?

Platformy typu marketplace miały ogromny wpływ na wzrost zaufania konsumentów do zakupów online. To właśnie one zapewniły większą prostotę i wygodę wyboru produktów oraz usług – bez wychodzenia z domu, na dowolnym urządzeniu, w każdym miejscu i czasie. Niezależnie od wielkości branży i biznesu stały się również lukratywną opcją dla wielu sprzedawców.

Co daje obecność na platformach marketplace? Oto kilka najważniejszych korzyści:

• niski próg prowizyjny dla drobnych handlowców,
• dodatkowy kanał sprzedaży i reklama dla e-sklepu,
• brak konieczności tworzenia własnego sklepu internetowego,
• świetne rozwiązanie dla początkujących sprzedawców online,
• popularny trend oraz rosnąca aprobata od klientów internetowych,
• dotarcie do rozbudowanej bazy klientów i użytkowników, którzy nie znają jeszcze oferty e-sklepu.

Niestety e-handel na marketplace wiąże się również z pewnymi minusami. Niewątpliwą wadą tego rozwiązania jest konieczność konkurowania z innymi sprzedawcami nie tyle samą marką, ile przede wszystkim ceną. Poza tym platformy handlowe zapewniają mniejszą widoczność pojedynczym e-sklepom. Dlatego też najlepiej w ramach strategii omnichannel połączyć oba rozwiązania i docierać do większej liczby kupujących.

Jeżeli chcesz rozpocząć sprzedaż w Internecie, to sprawdź, od czego należy zacząć przygodę z e-handlem?

Źródła: Gemius: Raport e-commerce w Polsce 2021, Marketplaces: The Evolving Landscape – Part 1 of 2 – MarkMonitor, E-izba.pl: Raport „Co (u)gryzie e-commerce?, Badania IRCenter 2020.

KOMENTARZE
  • brak komentarzy