Na podjęcie decyzji o prowadzeniu e-biznesu bardzo często wpływ mają koszty inwestycji i obawa przed towarem zalegającym w magazynie. W przypadku ograniczonego budżetu, dropshipping oferuje możliwość rozpoczęcia czy w ogóle prowadzenia działalności bez ponoszenia obciążeń finansowych, wynikających z zakupu towaru, jego magazynowania, wysyłki i całej związanej z tym obsługi logistycznej.
Na podjęcie decyzji o prowadzeniu e-biznesu bardzo często wpływ mają koszty inwestycji i obawa przed towarem zalegającym w magazynie. W przypadku ograniczonego budżetu, dropshipping oferuje możliwość rozpoczęcia czy w ogóle prowadzenia działalności bez ponoszenia obciążeń finansowych, wynikających z zakupu towaru, jego magazynowania, wysyłki i całej związanej z tym obsługi logistycznej.
Ta nowoczesna i z pewnością bardzo wygodna forma działalności czyni w swoim założeniu ze sklepu internetowego wirtualną platformę, pośredniczącą w sprzedaży towarów. Właściciel e-sklepu odpowiedzialny jest za jego promocję oraz zbieranie zamówień, tymczasem cały proces pakowania i wysyłki towaru do klienta spoczywa na hurtowni bądź innym przedstawicielu producenta. Sprzedaż odbywa się w momencie rzeczywistego zakupu oraz zapłaty za zamówiony towar, więc wraz z każdym zamówieniem można się cieszyć pewnym i czystym zyskiem.
Prowadząc już swój biznes w modelu dropshippingowym, można upatrywać w nim również doskonałego sposobu na rozszerzenie bądź zmianę oferty, nie ponosząc ryzyka, przy jednoczesnym dotarciu do szerszego grona odbiorców. To sposób, aby stać się konkurencją dla największych sklepów w branży, bez obciążających nakładów finansowych. To atut szczególnie w branżach, w których występuje czasowa moda na sprzedawane produkty. Taka przewaga konkurencyjna nie pozostaje bez znaczenia dla wizerunku sklepu, ruchu wewnętrznego, pozycjonowania i oczywiście idącej za tym - większej sprzedaży. Koniecznie należy zwrócić szczególną uwagę na wybór partnera oraz jego politykę współpracy – może mieć to kluczowe znaczenie dla sukcesu przedsięwzięcia. Wiąże się z tym także integracja zaplecza sklepu z systemem zamówień hurtowni, warunkująca spójność danych względem stanów magazynowych, oczekiwania na wysyłkę towaru czy systemu rozliczeń. Im bardziej wszystko jest zautomatyzowane, tym szybciej i efektywniej można również aktualizować ofertę i informować klientów o nowościach.
Dropshipping pozwala na prowadzenie biznesu na bardzo dużą skalę. To niewątpliwa zaleta tej formy sprzedaży, jednak w ujęciu globalnym wymaga szczególnej ostrożności i dbałości o każdy szczegół w przygotowywanej strategii. Konfiguracja platforma na poziomie hurtowania – nasz sklep to sprawa czasochłonna, ale pierwszorzędnie ważna. Usprawnia to nie tylko wewnętrzne procesy w sklepie, ale w znacznym stopu wpływa na satysfakcję klienta i decyduje o tym, czy wróci do nas ponownie – mówi Grzegorz Szrama v-ce prezes zarządu Media Port sp. z o.o, sklepów http://www.1but.pl1but.pl oraz http://www.takemore.nettakemore.net, doskonale funkcjonujących w tym właśnie modelu.
Kiedy mamy już pewność, że interfejs i panel zamówień będzie przyjazny użytkownikom, pozostaje już tylko rozpocząć działania reklamowe.
Oszczędzając na logistyce, właśnie tutaj warto ulokować dostępny budżet. Możliwości w tej materii bez wątpienia nie brakuje, jednak najefektywniejsza będzie promocja wielokanałowa - tekstowe i graficzne reklamy w internecie, obecność w mediach społecznościowych, właściwie stargetowany mailing czy dbałość o opinie klientów – uzupełnia przedstawiciel 1but.pl. Oprócz marketingu w wyszukiwarkach, wartymi rozważenia są też działania z zakresu marketingu wirusowego czy content marketingu. Oczywiście zostają jeszcze działania w kwestii brandingu przesyłek. Mimo, że za dostarczenie towaru odpowiada hurtownia, warto z nią się porozumieć, przekazując stosowne materiały. Tym sposobem pozytywnie wpływamy na swój wizerunek i utrwalanie marki w świadomości Klientów – dodaje Grzegorz Szrama.
Oczywiście, tak jak w przypadku każdego rozwiązania, obok niewątpliwych zalet, pojawiają się również wady. Zasadniczą z nich jest ograniczona kontrola nad przesyłkami i to, że dostawca może pomylić produkty bądź wysłać niekompletny towar. Klient sklepu internetowego, nie mając wiedzy o modelu sprzedaży z jakiego skorzystał, wszelkie zapytania reklamacyjne może wysyłać bezpośrednio do jego właściciela. Istotną rolę odgrywa tym samym Biuro Obsługi Klienta, które będzie zajmować się potencjalnymi opóźnieniami, błędami w obsłudze i zamówieniach. Ponieważ obsługa posprzedażowa jest niezwykle ważnym elementem w procesie handlowym, warto się do niej naprawdę przygotować – szczególnie w przypadku dropshippingu. Model komunikacji w takich sytuacjach można jednak odpowiednio wcześniej przepracować, redukując jego potencjalnie niekorzystne cechy do minimum.
W Polsce temat dropshippingu dopiero się rozwija, jednak już teraz udowadnia, że wystarczy mieć pomysł na działalność i promocję, a można prowadzić bezpieczny i opłacalny biznes, przy stosunkowo niskim nakładzie. Mając niewiele do stracenia, warto tę szansę wykorzystać.