Jeśli zauważysz kłęby niebieskiego, białego lub czarnego dymu za samochodem to możesz mieć pewność, że dzieje się z nim coś złego. Niezależnie od tego czy masz samochód napędzany benzyną czy dieslem, należy niezwłocznie zajrzeć pod maskę, ponieważ większość awarii ma związek z jednostką napędową.
Biały
Dla niektórych biały dym mógłby wydawać się dobrym znakiem. Niestety tak nie jest. Oznacza to, że kierowca musi sprawdzić poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym. Jeśli wskazuje on na ubytki, a chłodnica i przewody są szczelne, mamy do czynienia z przeciekiem w komorze spalania. Przyczyną może być nieszczelna uszczelka pod głowicą. W najgorszym wypadku może okazać się, że doszło do pęknięcia głowicy lub bloku jednostki napędowej. Należy niezwłocznie udać się do mechanika. Ważne jest, aby się upewnić czy biały dym nie jest parą wodną, czyli naturalnym zjawiskiem występującym podczas jazdy przy niskich temperaturach.
Niebieski
Świadczy on o zużyciu silnika. Oznacza, że pojazd poza paliwem i powietrzem spala także olej. Bez względu na to przy mamy diesla czy benzynę. Im bardziej intensywny jest niebieski kolor, tym więcej oleju się spala. W takim wypadku, kierowca musi sprawdzić poziom oleju w silniku. Jeśli nastąpił jego ubytek, to w połączeniu z niebieskim dymem daje na prawie pewność, że jest to wina uszkodzonego silnika.
Warto zwrócić uwagę, kiedy spaliny są zabarwione na niebiesko. Jeśli następuje to w momencie, kiedy samochód jest na „luzie” albo pod sporym obciążeniem, wówczas do wymiany mogą być pierścienie tłokowe. Jeśli dym jest niebieski tylko podczas zmniejszania obrotów, świadczy to o konieczności wymiany uszczelniaczy zaworowych i turbosprężarki.
Czarny
Czarny dym to domena niemal wyłącznie silników wysokoprężnych. Najczęściej pojawia się podczas gwałtownego otwarcia przepustnicy i przy jeździe na wysokich obrotach. Jeśli dymu nie ma dużo, wówczas nie ma żadnego powodu do zmartwień. Kłopot pojawia się w momencie, kiedy podczas wciskania pedału gazu, za naszym samochodem pojawiają się kłęby czarnego dymu. Zazwyczaj ma to związek z awarią jednego lub kilku elementów układu wtryskowego.
W jednostkach benzynowych również może pojawić się problem czarnego dymu. Następuje on w wyniku wtryskiwania do komory spalania zbyt dużej ilości paliwa. Możemy to zauważyć zarówno podczas jazdy, jak i podczas pracy na „luzie”. Przyczyna awarii najczęściej leży w układzie sterowania jednostką napędową.