Serwisy e-commerce są to portale umożliwiające sprzedaż dóbr i usług, poprzez przyjmowanie zamówień, umożliwiając przy tym płatność bezgotówkową. Są to więc portale, które pozwalają przeprowadzić transakcje sprzedaży-kupna przy użyciu internetu.
Zgodnie z powyższym cytatem, projekty informatyczne typu e-commerce są to przeważnie sklepy internetowe. Tradycyjny sklep internetowy nie ma zbyt wiele wspólnego z ideą Web 2.0, najczęstszy generowany kontent przez użytkownika w tego typu serwisach to przeważnie składane zamówienia. Mimo to na chwilę obecną e-commerce jest jednym z najpopularniejszych w Polsce typów projektów internetowych, które są rozwijane i prowadzone zgodnie z ideą Web 2.0. Odpowiedzialność za ten stan rzeczy ponoszą serwisy i portale aukcyjne oraz ogłoszeniowe. Charakter działania i zarządzania kontentem w tego typu projektach sprawia, że trudno sobie wyobrazić, aby mogły funkcjonować bez zawartości, treści generowanej przez użytkowników.
Najbardziej chyba znanym w Polsce typowym projektem, przedstawicielem serwisu e-commerce, z charakterystycznymi dla Web 2.0 funkcjami jest allegro, który reprezentuje serwisy aukcyjne. Nie tak dawno temu na polski rynek próbował włączyć się amerykański e-bay, jednak z marnym skutkiem. Serwis ten poległ już w przedbiegach, głównie w wyniku kiepskiego zarządzania projektem wdrożenia i nie dokładnego zbadania naszego rodzimego rynku.
Kolejnym dużym graczem na rynku serwisów e-commerce, tym razem reprezentującym serwisy pośredniczące między innymi w handlu usługami jest znany gumtree. Innym równie dynamicznie rozwijającym się portalem jest favore.pl- projekt wydaje się być bardzo dobrze zarządzany i z dnia na dzień przyciąga coraz więcej klientów.
Powyższe przykłady oprócz reprezentowania serwisów typu e-commerce, są także tzw. agregatorami, o których napiszę szerzej w następnym tekście.