Autokreacja oraz promocja to jedne z najważniejszych roli spełnianych przez profesjonalną stronę internetową. Założenie biznesowej platformy nie jest obecnie zadaniem skomplikowanym. Do realizacji tego celu wykorzystuje się programy typu CMS. W tym artykule opowiemy o tym prostym i szybkim narzędziu do zarządzania stroną WWW. Sprawdź, jak wybrać najlepsze rozwiązanie dla swojej firmy.
System zarządzania treścią, czyli czym jest CMS?
Dobrze zaprojektowana biznesowa strona WWW jest na wagę złota. Wiedzą to dziś w zasadzie wszyscy profesjonaliści prowadzący inwestycje w sieci. Nic więc dziwnego, że w 2020 roku już 71,3% polskich firm posiadało własne witryny internetowe. Dzięki rozwiązaniu, które jest jednocześnie kanałem sprzedaży, nośnikiem i wizytówką działań marketingowych oraz źródłem wiedzy o klientach i ofercie, organizacje mogły docierać do 31,97 milionów internautów w kraju.
Skutecznymi narzędziami służącymi do stworzenia i obsługi profesjonalnej strony internetowej są systemy CMS. Co dokładnie oznacza ten tajemniczy skrót? Content Management System to angielskie określenie systemów zarządzania treścią, czyli po prostu kreatorów witryn WWW. Występujące bardzo licznie na rynku CMS-y pozwalają zbudować praktycznie każdą wirtualną platformę bez znajomości języków programowania. Do głównych zastosowań takiego projektu należą: tworzenie treści i publikacja artykułów na blogu, prezentacja oferty i działalności firmy na platformie, aktualizowanie strony poprzez dodawanie nowych zdjęć czy wpisów oraz sprzedaż produktów za pośrednictwem serwisu e-commerce.
Wiele stron na całym świecie ma wbudowany CMS ze względu na ogrom zalet i funkcjonalności, które system ten gwarantuje. Do najciekawszych możliwości oprogramowania należą:
• intuicyjna, szybka i prosta obsługa;
• projektowanie stron w różnych wersjach językowych;
• kompleksowe zarządzanie treścią w witrynie;
• samodzielna rozbudowa platformy i wgląd w przygotowywane treści;
• edycja treści oraz modyfikacja meta tagów description i title dla stron;
• tworzenie wielu kont o różnych uprawnieniach;
• responsywność, czyli gwarancja dopasowywania się do wszelkich rozdzielczości na różnych urządzeniach;
• elastyczność umożliwiająca zastosowanie systemu do różnego rodzaju stron;
• dostępność dodatkowych funkcjonalności, wtyczek i rozszerzeń;
• personalizacja i zdolność pozycjonowania;
CMS-y posiadają jednak również pewne ograniczenia, które nie występują w przypadku tradycyjnej budowy witryny. Jeśli zależy Ci na wyjątkowym projekcie firmowej strony internetowej, to skorzystaj z usług agencji marketingowej, która zapewni efekt zgodny z oczekiwaniami.
Rodzaje systemów a kod źródłowy
Wszelkie oprogramowania komputerowe, w tym systemy zarządzania treścią funkcjonują na bazie kodu programistycznego. Z tego też względu wyróżniamy trzy rodzaje CMS-ów:
1. CMS-y z zamkniętym kodem źródłowym
System zarządzania treścią tworzony i rozwijany jest w tym przypadku jako indywidualny produkt konkretnej firmy. Stąd też tylko klienci, u których zastosowano taki CMS, mają dostęp do kodu źródłowego. Wspomniane oprogramowanie zdecydowanie wyróżnia wysoki stopień bezpieczeństwa. Jednocześnie wykrywanie i naprawianie ewentualnych problemów w tym przypadku może nie przebiegać sprawnie. Ograniczona dostępność do kodu internautów powoduje również mniejszą liczbę dodatków i modyfikacji CMS-ów.
2. CMS-y z otwartym kodem źródłowym
Systemy Open Source, charakteryzują się tym, że ich kod udostępniony jest publicznie i zazwyczaj całkowicie za darmo. Stąd też wynika niesamowita popularność opisywanego oprogramowania, które dodatkowo jest bardzo szybko rozwijane. Ogromna liczba użytkowników tworzy kolejne dodatki, szablony oraz wtyczki. Wyjątkową zaletą jest również natychmiastowe wychwytywanie błędów bezpieczeństwa przez internautów z dostępem do kodu. Mimo większej podatności na ataki hakerów oraz innych wad kreatory stron WWW z otwartym kodem źródłowym cieszą się większym zainteresowaniem i są częściej wykorzystywane do tworzenia firmowych witryn niż pozostałe opcje.
3. CMS-y bez dostępu do kodu źródłowego
CMS hostingowy to najmniej popularny rodzaj systemów zarządzania treścią. W tym przypadku możliwości użytkownika są znacząco ograniczone, ponieważ wykorzystuje on gotowe oprogramowanie zainstalowane na serwerach usługodawcy. Rzadko występują aktualizacje systemów hostowanych, a w zamian za darmowy hosting należy zaakceptować obecność reklam.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>
Trzy najpopularniejsze CMS-y – porównanie open-source'owych systemów
Internet oferuje wiele systemów open source, dlatego też decyzja o wyborze odpowiedniego oprogramowania nie należy do najłatwiejszych. W poniższym porównaniu przyjrzymy się trzem kreatorom stron WWW, które zostały sprawdzone przez największą liczbę użytkowników.
1. WordPress
Dostępny w języku polskim system zarządzania treścią jest zdecydowanie najpopularniejszym wyborem użytkowników. Kreowany jest jako bezkonkurencyjne narzędzie, ponieważ już 41% sieci działa właśnie na tym oprogramowaniu. Ponadto według danych, aż 61% stron zbudowanych na CMS-ach używa właśnie WordPressa. Ta ogromna popularność gwarantuje niezliczoną liczbę rozszerzeń (choć mówi się nawet o 35 tys. dodatków) oraz bezproblemową pomoc. Dodatkowo wersja ta uznawana jest za jedną z najłatwiejszych w obsłudze i jako jedyna wciąż zyskuje na popularności.
2. Joomla
Do momentu powstania WordPressa, przez długi czas zajmowała pierwsze miejsce wśród systemów open source. Pojawiła się jako odgałęzienie CMS-a Mambo i jest kreatorem stron WWW łatwym do zainstalowania i konfiguracji. Wyróżnia się bogactwem, ponieważ gwarantuje wiele dodatków. Obecnie udział Joomli w rynku oprogramowania służącego do zarządzania treścią wynosi tylko 2,1%, a jego popularność stale maleje.
3. Drupal
Kolejny projekt open source, który ma wiele podobnych funkcjonalności do wymienionych wyżej wersji. Posiada mnóstwo dodatków i rozszerzeń, przez co uważa się go za jeden z najbardziej rozbudowanych systemów zarządzania treścią. Drupal polecany jest użytkownikom posiadającym doświadczenie w projektowaniu stron internetowych, ze względu na szeroki zakres dostępnych możliwości. Używa go wiele stron o charakterze popularnonaukowym na przykład New York Observer.
Wśród innych polecanych systemów zarzadzania treścią wyróżnia się na przykład: Blogger, TYPO3, MODx, Windu czy Umbraco. CMS-y idealne dla sklepów internetowych to zaś: PrestaShop, Shoper, WooComerce czy Magento. Sprawdź, czym charakteryzuje się najpopularniejsza platforma e-commerce i które rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojego sklepu internetowego.
Źródła: Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., Digital 2021: Poland, W3Techs: Usage statistics of content management systems, W3Techs: Historical trends in the usage statistics of content management systems.