Favore.plBaza wiedzyEdukacja, naukaKursy, szkolenia, konferencjeDoskonalenie zawodowe

Artykuł: Jak badać potrzeby szkoleniowe?

KATEGORIE
PROMOWANE USŁUGI
NAJNOWSZE ZLECENIA



Dodaj zlecenie

Jak badać potrzeby szkoleniowe?

Autor: ekorekta_interia_pl   |   22 lip 2016, 11:40   |   Dział: Artykuły

Jedną z metod badania potrzeb szkoleniowych jest model pomiaru efektywności szkoleń według Kirkpatricka



Metoda badania efektywności szkoleń według Donalda L. Kirkpatricka składa się z sześciu poziomów ewaluacji szkolenia:
• Wiedzy – sprawdzanej na podstawie ankiety pre i post szkoleniowej
• Zachowania – praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy, umiejętności przy pomocy kwestionariusza ankiety zachowań przed i po szkoleniu, określenia stopnia zachowań, zmian
• Analiza potrzeb – przed i po szkoleniu wpływa na decyzję o wyborze danej szkolenia lub jego kontynuacji
• Cele – proces oceny realizacji celów szkolenia. Procedury mają za zadanie udowodnić, że szkolenie przyczynia się do realizacji celów organizacji
• Reakcje uczestników – mierzenie poziomu satysfakcji za pomocą ankiety
• Efekty – przedstawienie praktycznych efektów wynikających z przekazanych treści merytorycznych, edukacyjnych. Efektywność jest mierzona na różnych poziomach.
Ze względu na złożoność poziomów, ocena danych obszarów wymaga różnych od siebie nakładów czasu pracy, wykorzystania technik badawczych, aby móc zgromadzić wartościowe źródło informacji o szkoleniu. Jednak wszystko to razem pozwala przygotować skuteczny i efektywny program szkolenia dopasowany do potrzeb oraz doświadczenia pracowników. Wpływa to na technikę, metody, typ oraz formy szkolenia. Dokładana analiza daje możliwość ustalenia najważniejszych celów szkolenia. Jeśli analiza potrzeb zostanie dokonana powierzchownie wówczas organizacja będzie narażona na straty. Dlatego tak ważne jest zaangażowanie całego zespołu pracowniczego.
Proces zdobywania wiedzy jest ciągły a w przypadku kształcenia osób dorosłych skupia się przed wszystkim na jego efektywności. Dlatego istotne jest cykliczne prowadzenie ewaluacji przebiegu szkolenia oraz osiąganych korzyści. Uczestnicy na szkoleniach uczą się w sposób świadomy, firma szkoleniowa wzbogaca swoją ofertę szkoleniową, potrafi ją lepiej dopasować dla klientów zaś pracodawca sam może ocenić czy szkolenie przyniosło pozytywny efekty, ocenić jakie korzyści z tego odniósł. Ocena zysków dla każdej z przedstawionych stron jest możliwa poprzez wykorzystanie metod badania potrzeb szkoleniowych.

KOMENTARZE
  • Lidia Brzezicka   22 lip 2016, 11:45
    Autor artykułu