Zaginął pies. Znaleziono kluczyki samochodowe. Zgubiłam portfel. Otwarcie wystawy w muzeum. Gdy chcemy podać do publicznej wiadomości jakiś fakt czy informację, piszemy ogłoszenie. Zwykle jest krótkie i treściwe. Takie przynajmniej powinno być. Jeśli nie wiesz lub masz wątpliwości, jak napisać dobre ogłoszenie, przeczytaj poniższe wskazówki.
Zanim zaczniesz
Przed przystąpieniem do pisania ogłoszenia zastanów się i sformułuj słownie w myślach, jaka sytuacja popchnęła cię do jego napisania. Opisz ją zrozumiale.
Ważne informacje
Jeżeli ogłaszasz jakieś wydarzenie, nie zapomnij o podaniu najważniejszych informacji (nazwa, miejsce, czas, organizator) oraz informacji dodatkowych (ceny biletów, godziny trwania, strój). Zgromadź odpowiednie dane i później utwórz z nich przekaz.
Struktura ogłoszenia
Ogłoszenie zaczyna się od nagłówka (np. "Ogłoszenie", "Sprzedam duże mieszkanie", "Zaginiony kot" itp.), obok którego warto umieścić datę. Po formule otwierającej (np. "Kupię", Oddam" itp.) następuje opis przedmiotu ogłoszenia (podając cechy charakterystyczne, opisz przedmiot dokładnie, ale zwięźle, zaczynając od jego największego atutu) i ewentualnie proponowana cena wraz z koniecznym zapisem o możliwości negocjacji. Na końcu zamieszczamy swoje dane kontaktowe (numer telefonu lub adres mejlowy). Do ogłoszenia dodaj dobrej jakości zdjęcie produktu.
Przykucie uwagi
Aby ocenić i przeanalizować treść ogłoszenia, warto postawić się w sytuacji czytelnika. Następnie, w celu zwiększenia atrakcyjności, można wyróżnić najważniejsze słowa. Celnie dobieraj słowa i przedstaw, najlepiej wyszczególnione w punktach, korzyści produktu bądź usługi dla przyszłego nabywcy. Pamiętaj o użyciu zwrotów perswazyjnych ("Przyjdź i sam się przekonaj", "Dla znalazcy wysoko nagroda" itp.). Gdy ogłoszenie dotyczy sprzedaży produktu przez firmę lub instytucję, zachowuj oficjalną, bezosobową formę.
Miejsce zamieszczenia
Każda forma miejsca zamieszczenia ogłoszenia ma swoją charakterystykę i wymagania. Publikując je w gazecie, ceni się zwięzłość. Drukowane i rozlepiane w przeznaczonych do tego miejscach mogą zawierać więcej treści, ale muszą przyciągać uwagę potencjalnego zainteresowanego. Zamieszczane w Internecie powinny spełniać kryteria dobrego pozycjonowania.