Favore.plBaza wiedzyPozostałePraca

Artykuł: Jak napisać dobry list motywacyjny?

Dodaj zlecenie

Jak napisać dobry list motywacyjny?

Jak napisać dobry list motywacyjny?
Autor: konto_usuniete_437008   |   19 lut 2015, 14:45   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Praca

Napisaliśmy już świetne Curriculum Vitae, ale w ogłoszeniu o pracę widnieje też informacja o wymaganym liście motywacyjnym. I co teraz? Nigdy nie pisaliśmy takiego listu, więc nie wiemy nawet, co ma w nim być. Zastanówmy się, co powinniśmy w nim zawrzeć i jakie są cechy dobrego listu motywacyjnego.

List motywacyjny jest uzupełnieniem CV. Daje nam szansę na zaciekawienie pracodawcy kwalifikacjami oraz osobowością. Jego głównym celem jest przekazanie pracodawcy informacji, dlaczego to właśnie my nadajemy się najlepiej na stanowisku, na które aplikujemy. Opisuje cechy, doświadczenia i umiejętności, które przygotowały nas do pracy na tym właśnie stanowisku. Napisanie tego dokumentu potrafi być bardzo czasochłonne, a co gorsze istnieje możliwość, że rekruter nawet go nie przeczyta. Mimo wszystko nie możemy się zniechęcać i włożyć, jak najwięcej energii i kreatywności w stworzenie dokumentów rekrutacyjnych, ponieważ to właśnie one mogą zadecydować o naszej przyszłości i karierze.

Pisząc list motywacyjny musimy pamiętać, że ma być on zwięzły i przejrzysty. Tak, jak w przypadku CV, powinien być napisany z zachowaniem estetyki, odpowiednią, standardową czcionką, z odstępami między wierszami i wyraźnie zaznaczonymi akapitami. Niedopuszczalne jest pojawienie się w nim błędów ortograficznych, czy interpunkcyjnych, bo może to nas skreślić już na starcie. Dlatego też sprawdźcie kilka razy cały tekst przed wysłaniem i pozwólcie go przeczytać również komuś znajomemu.

Zanim przystąpimy do pisania, dobrze jest przygotować sobie plan ramowy, w którym wypunktujemy najważniejsze kwestie, które chcemy umieścić w liście: co z twojego doświadczenia może być przydatne na danym stanowisku, jakie są twoje zainteresowania zawodowe, czy jakie masz cele. Należy zrobić również rozeznanie na temat firmy, do której aplikujemy.

Przystępujemy do pisania listu. Na początku na gorze strony, umieścić trzeba dane osoby, do której piszemy oraz swoje własne dane. Jest to istotne, ponieważ pracodawca może pomieszać dokumenty innych osób, a w ten sposób łatwo dopasuje konkretny do twojej osoby.
Następnie wymagany jest zwrot grzecznościowy, np. “Szanowny Panie/Pani”.

Pierwszy akapit jest czysto informacyjny. Zawieramy tam informacje na temat tego, skąd dowiedzieliśmy się o ofercie, na jakie stanowisku aplikujemy oraz podajemy numer referencyjny, jeśli był podany.

Kolejny akapit jest kluczowy. Opisujemy w nim, dlaczego naszym zdaniem nadajemy się na oferowane stanowisko. Piszemy o naszych zaletach, ale nie powielamy informacji z CV. Wykazujemy, że nasze doświadczenia wniosą pozytywny wkład do firmy oraz, że dzięki nim możesz być dla niej bardzo dobrym nabytkiem. Zaznaczamy, że zdobyte przez nas umiejętności dają nam predyspozycje do pracy na danym stanowisku.

W kolejnym akapicie powinniśmy opisać, co nas motywuje do pracy. Musimy pamiętać, że tu potrzebne są konkretne informacje, a nie przysłowiowe “lanie wody”. Zaznaczamy, dlaczego interesuje nas ta branża i dlaczego wybraliśmy właśnie tę firmę. Chcemy tu przekonać pracodawcę, że będzie czerpał wymierne korzyści z waszego zatrudnienia, ale również, że wy będziecie czerpać z niego równie duże benefity.

Na zakończenie listu dobrze jest dodać informacje, że z przyjemnością zaprezentujesz swoją osobę na rozmowie rekrutacyjnej, należy jednak pamiętać, by nie być zbyt nachalnym, ponieważ to do pracodawcy należy decyzja,czy cię na nią zaprosi.

Nie możemy zapomnieć również o podpisie u dołu strony. Niektóre źródła podają, że wymagane jest również zamieszczenie klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych.

Rozumiecie już zasady pisania dobrego listu motywacyjnego? Bierzcie się więc do pracy i zaskoczcie potencjalnych pracodawców. Powodzenia!

KOMENTARZE
  • brak komentarzy