Marzysz o prowadzeniu własnej działalności i masz dosyć pracy na etacie? Założenie własnego biznesu jest obecnie bardzo proste. Jednak brak planu to prosta droga do biznesowej porażki. Jak więc przygotować się do zarządzania własną firmą? Jeśli masz już pomysł, to przełóż go na biznesplan. W poniższym artykule podpowiadamy, jak stworzyć skuteczny plan marketingowy.
Czym jest i do czego służy biznesplan?
Pomysł na własną firmę jest absolutną podstawą biznesowej działalności, jednak może okazać się niewystarczający bez odpowiedniego projektu. Planowanie ogranicza ryzyko, pozwala przewidywać i zapobiegać sytuacjom problemowym oraz może zmniejszyć koszty prowadzonych działań. Jego realizacją jest dobry biznesplan – przygotowywana w formie dokumentu koncepcja Twojego biznesu.
Kiedy opracowujemy plan marketingowy? Najczęściej taki zarys tworzy się przed rozpoczęciem własnej działalności. Przydaje się on również na późniejszych etapach prowadzenia biznesu. Jest bowiem drogowskazem, w jakim kierunku powinna podążać firma oraz kluczem do poprawy zarządzania przedsiębiorstwem.
Skuteczny plan marketingowy powinien pomóc w przekonaniu inwestorów do stworzonej koncepcji oraz przyczynić się do rozwoju firmy i przynoszenia przez nią zysku. Aby zrealizować te cele, dobry biznesplan powinien odpowiedzieć na cztery podstawowe pytania:
• Kto zamierza rozpocząć własną działalność?
• Jak będzie wyglądał produkt lub usługa?
• Jak będzie przebiegać realizacja planu marketingowego?
• Ile zaplanowana działalność będzie kosztować?
Co musi zawierać dobry plan marketingowy?
Nie istnieje gotowy plan, który może wykorzystać każda nowa firma. Nie ma bowiem sztywnych reguł dotyczących jego sporządzenia. Przykładowy biznesplan powinien jednak zawierać:
1. Streszczenie
Jest to swego rodzaju wizytówka całego dokumentu i stanowi skrótowe opracowanie biznesplanu. Zawiera najważniejsze informacje z poszczególnych części, dlatego najlepiej przygotować go na samym końcu. Przede wszystkim zwięzły opis przedsięwzięcia powinien zawierać najważniejsze cechy firmy i cel stworzenia planu marketingowego.
2. Ogólna charakterystyka firmy
Dobrze przygotowany biznesplan zawiera w tej części podstawowe informacje o organizacji: nazwę przedsiębiorstwa i jego formę organizacyjną, logo, dane właścicieli, lokalizację i obszar działania, zakres oraz przedmiot i rodzaj działalności, a także dane kontaktowe (np. numer telefonu, adres strony internetowej). W planie należy zawrzeć również misję, cele i wizję przyszłości firmy.
3. Opis oferty
Jest to jeden z najważniejszych elementów biznesplanu. Analiza oferowanych usług i produktów ma prowadzić do zarabiania z ich sprzedaży. Należy więc w tej części wyjaśnić, co chcemy zaproponować i odpowiedzieć na pytanie dlaczego ktoś miałby się na to zdecydować. Prezentacja powinna być realistyczna, a nie wyłącznie życzeniowa.
4. Plan zarządzania i działania
O powodzeniu projektu w dużym stopniu decyduje kadra zarządzająca i jej pracownicy. Ta część planu składa się więc z informacji o kwalifikacjach oraz doświadczeniu personelu. Należy zawrzeć w niej również opis struktury organizacyjnej oraz usystematyzowany podział obowiązków.
5. Analiza sytuacji rynkowej
Biznesplan wymaga dokładnego przedstawienia konkurencji oraz własnej firmy na tle całego sektora. Świetną formą podsumowania może okazać się analiza SWOT. Określi ona sytuację wewnętrzną i zewnętrzną przedsiębiorstwa. Będzie pomocna w wyeksponowaniu słabych i mocnych stron oraz czekających zagrożeń i szans.
6. Koncepcja strategii marketingowej
Sukces firmy w dużym stopniu uzależniony jest od odpowiedniego zaplanowania działań promocyjnych oraz reklamowych oferowanych usług i produktów. Również w tej części biznesplanu warto wykorzystać analizę SWOT. Umożliwia ona bowiem określenie grupy docelowej oraz najlepszych kanałów dotarcia do poszczególnych odbiorców oferty.
7. Zarys budżetu
Analiza finansowa stanowi zazwyczaj kluczową przesłankę do podjęcia decyzji o rozpoczęciu lub zaniechaniu działalności. Plan finansowy powinien zawierać przewidywane koszty, wszelkie zasoby kapitałowe organizacji oraz możliwe do pozyskania fundusze. Prognozy zawarte w biznesplanie powinny być przede wszystkim wiarygodne.
Plan marketingowy przyszłego biznesu ułatwia podjęcie ryzyka w związku z prowadzeniem własnej działalności. Dlatego też warto odpowiednio przygotować biznesplan i tworzyć go na podstawie wyłącznie autentycznych oraz miarodajnych danych.
Zobacz też: dlaczego firma potrzebuje profesjonalnej strony internetowej.