Favore.plBaza wiedzyInformatyka i telekomunikacjaInternetSklepy internetowe

Artykuł: Jak przygotować sklep internetowy na Czarny Piątek?

Dodaj zlecenie

Jak przygotować sklep internetowy na Czarny Piątek?

Jak przygotować sklep internetowy na Czarny Piątek?
Autor: KarolinaRoksela   |   3 lis 2021, 14:33   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Sklepy internetowe

Black Friday na dobre wpisał się do kalendarza miłośników zakupów. Od lat stanowi również ogromne wyzwanie dla branży e-commerce. Sklepy stacjonarne i internetowe biją pod koniec listopada rekordy sprzedaży. Podpowiadamy, co należy zrobić, aby zyskać jak najwięcej podczas święta wyprzedaży. Poznaj skuteczne praktyki na Czarny Piątek dla firm.

Wielkie promocje, czyli Black Friday w Polsce

„W zestawie taniej”, „kup więcej”, „zapłać mniej” – tak od lat przekonują klientów zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych sprzedawcy podczas Black Friday. Ten nieoficjalny początek sezonu przedświątecznych promocji cieszy się wielką popularnością wśród polskich konsumentów oraz całej branży e-commerce. Ogromne zainteresowanie przejawia się zarówno poprzez zwiększone obroty w handlu online, jak i wzmożoną aktywność wśród kupujących.

Czarny Piątek to znany od lat 80. czas ogromnych wyprzedaży wywodzący się ze Stanów Zjednoczonych. Przypada na pierwszy dzień po Święcie Dziękczynienia i jest uznawany za początek świątecznego sezonu zakupowego. W tym roku w Polsce Black Friday wypada 26 listopada. Klienci będą mieli okazję kupić produkty w dużo niższych niż na co dzień cenach. Promocje trwają zazwyczaj przez cały weekend, aż do poniedziałku określanego jako Cyber Monday – w czasie którego obniżki oferują przede wszystkim sklepy internetowe.

Obecnie granica pomiędzy Black Friday i Cyber Monday się zaciera. Wyprzedaże trwają od piątku do poniedziałku zarówno w punktach stacjonarnych, jak i na platformach internetowych. Najczęściej właśnie w tym czasie konsumenci oczekują najbardziej atrakcyjnych promocji. Warto więc, jako zarządzający firmą, być na to przygotowanym.


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>


Jak zachęcić klienta do zakupów w Czarny Piątek?

Promocje, obniżki, rabaty – choć preferencje oraz przyzwyczajenia konsumentów ulegają nieustającym zmianom, to cena wciąż stanowi najważniejszy czynnik zakupowy. Podczas podejmowania decyzji bardzo często kierujemy się bowiem chwilą oraz emocjami. Z tego też powodu Czarny Piątek stanowi doskonałą okazję, aby zaopatrzyć się w wymarzone produkty w dużo niższych cenach i zaoszczędzić część pieniędzy.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że w Polsce wciąż promocje nie są tak atrakcyjne, jak np. w Stanach Zjednoczonych. Według raportów w 2020 roku średnie obniżki cen podczas Black Friday sięgnęły 3,4%. Co ważne aż 69% produktów nie podlegało żadnym przecenom, a 14% w tym czasie podrożało. Najkorzystniejsze obniżki objęły akcesoria elektroniczne, zabawki czy planszówki. Największe spadki dotyczyły smartwatchy i sięgnęły 24-26%.

Co warte podkreślenia, aż 1/3 Polaków uważa oferty sprzedawców online za korzystniejsze niż te prezentowane przez sklepy stacjonarne. Aby zachęcić użytkowników sieci do zakupów, warto więc nie tylko postawić na korzystny cenowo asortyment. Ciekawym rozwiązaniem jest np. technika FOMO (fear of missing out), która polega na odwoływaniu się do strachu przed utratą okazji do skorzystania z atrakcyjnej promocji. Poza tym warto wprowadzić do e-sklepu skuteczne praktyki specjalnie na Black Friday.

Najlepsze praktyki na Black Friday

Czy wiesz, że według badań już 27,6% ankietowanych realizuje podczas Black Friday wyłącznie zakupy przez Internet. Jak się okazuje tłumy klientów, długie kolejki, brak czasu oraz chęć porównania ofert często skłaniają kupujących do zrealizowania zamówienia online. Listopadowe wyprzedaże stanowią więc doskonałą okazję dla sprzedawców internetowych. Oto kilka praktyk, które warto wykorzystać w e-handlu w czasie Czarnego Piątku:

1. Zaplanowana strategia

Klienci często z wyprzedzeniem planują zakupy na Black Friday. Podobnie powinni postąpić sprzedawcy, którzy odpowiednią kampanię sprzedażową muszą przygotować na długo przed początkiem świątecznych wyprzedaży. Należy w tym czasie wybrać produkty do promocyjnej oferty, zapewnić duże rabaty na ciekawy asortyment, zapoznać się z wynikami zeszłorocznej akcji i zaplanować hasła oraz obniżki na tegoroczną edycję.

2. Strona przygotowana pod sprzedaż

W czasie wyprzedaży z okazji Black Friday każdy sklep internetowy powinien być niezawodny i działać bezproblemowo. Na pozytywne doświadczenia kupujących mają wpływ różne czynniki techniczne. Dlatego też należy przed świętem zakupów zadbać o optymalizację strony, na którą składają się poniższe czynniki:

Sprawny hosting – przeciążenie serwerów podczas Czarnego Piątku to problem wielu sklepów internetowych. Warto więc zadbać o dobry hosting, dzięki któremu strona udźwignie zwiększony ruch i obsłuży dużą liczbę klientów. Pamiętaj, aby Twój dział IT był pod koniec listopada w ciągłej gotowości i na bieżąco rozwiązywał ewentualne błędy.

Szybkość działania – współczesny internauta jest niecierpliwy, a każda kolejna sekunda ładowania strony zwiększa ryzyko jej opuszczenia przez potencjalnego klienta. Przed świętem wyprzedaży przeprowadź test szybkości i sprawdź, co należy poprawić, aby platforma działała bez zarzutu.

Strony produktowe – sprzedażowe landing page to skuteczny sposób promocji asortymentu podczas Black Friday. Im lepsze meta znaczniki, opisy produktów czy zdjęcia towaru, tym większa szansa na wyższą pozycję w Google i dotarcie do zainteresowanych ofertą kupujących.

Responsywność – dostosowanie e-sklepu do urządzeń mobilnych to obecnie podstawa. Klienci coraz częściej korzystają z telefonów na każdym etapie ścieżki zakupowej – od researchu aż po finalizację transakcji. Zadbaj więc o odpowiednie wyświetlanie strony na wszystkich ekranach.

SEO – pozycjonowanie sklepu pod wyszukiwarki to długotrwały proces. W czasie Black Friday warto zwrócić szczególną uwagę na słowa kluczowe, które mogą przynieść najwięcej wartościowego ruchu oraz odpowiednie opisy produktów. Świetnym rozwiązaniem jest stworzenie dedykowanych landing page związanych z Czarnym Piątkiem.


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>


3. Atrakcyjna promocja

Okres listopadowych przecen to idealna okazja, aby zaprezentować potencjalnym klientom swoją unikalną ofertę. Przygotuj propozycje, które wyróżnią Cię na tle konkurencji – pamiętaj, że podczas Black Friday wyprzedaże proponują niemal wszystkie sklepy. Aby konsument zdecydował się na Twoje produkty, musisz zaoferować mu coś więcej – dodatkowy rabat, obniżkę na kolejne zakupy, darmową dostawę czy możliwość bezpłatnego zwrotu.

Co warto podkreślić, w czasie święta wyprzedaży koszt pozyskania konsumenta jest wielokrotnie niższy niż w pozostałe dni w roku. Postaw podczas Black Friday na czytelne rabaty i proste promocje.

4. Zasięgowa kampania marketingowa

Jeśli chcesz, żeby klienci dowiedzieli się o Twojej promocji jeszcze przed Black Friday, to musisz postawić na skuteczną kampanię promocyjną. Sprawdź, co robi Twoja konkurencja i wzoruj się na dobrych przykładach. Unikaj przy tym powtarzających się błędów. Wyróżnij się oryginalnym przekazem, który pozostanie jednak zgodny z wizerunkiem marki. Monitoruj efekty – w końcu promocje na Czarny Piątek musisz zaplanować również za rok.

Pamiętaj, aby kierować swoje reklamy tam, gdzie znajdują się Twoi potencjalni klienci. Korzystaj z różnych kanałów komunikacji: od mediów społecznościowych, przez e-mail marketing po Google Ads. Pamiętaj, aby nie zdradzać od razu wszystkich szczegółów – to zwiększy napięcie i oczekiwania. Wykorzystaj również remarketing i zadbaj o swoich klientów również po Black Friday.

5. Doskonała obsługa klienta i logistyka

Choć zadowolenie konsumentów stanowi podstawę przez cały rok, to podczas Czarnego Piątku warto zadbać o ten aspekt szczególnie. To od profesjonalnej obsługi osób zainteresowanych ofertą zarówno w trakcie wyprzedaży, jak i po zależy, czy klient pozostanie z firmą na dłużej. W tym czasie należy zapewnić stałą obsługę, dostawę na czas, wystarczającą liczbę pracowników, jasną politykę zwrotów czy możliwość śledzenia wysyłki.

Pamiętaj, że podczas Black Friday można zarówno wiele zyskać, jak i bardzo dużo stracić. Dzięki wyprzedażom warto nie tylko dokonać wietrzenia magazynu, ale również zwiększyć bazę klientów czy zbudować pozytywny wizerunek marki. Przygotuj odpowiednio wcześnie swój sklep na sezonowe obniżki i ciesz się świetnymi wynikami. Sprawdź również, skąd się biorą i jak zapobiec porzuconym koszykom.

Źródła: [Raport] Polacy i Black Friday, Deloitte: „Zakupy Świąteczne 2020”

KOMENTARZE
  • brak komentarzy