Szukając pomysłu na biznes trafiłeś na sklep internetowy lub chcesz przenieść swoją działalność do sieci? Dobrzy przygotowany projekt to połowa sukcesu, trzeba jeszcze dowiedzieć się, jakie są kolejne etapy zakładania sklepu, czego nie można przeoczyć, aby pomysł wypalił i móc cieszyć się z przyszłych dochodów.
Jeśli chcemy prowadzić sklep internetowy musimy spełniać kilka warunków. Przede wszystkim prowadzić działalność gospodarczą, do tego niezbędne jest zapoznanie się z instytucjami: Urzędu gminy lub miasta – tutaj składa się wpis do ewidencji działalności gospodarczej (składa się go w miejscu zamieszkania!). Następnie załatwia się formalności związane z nazwą firmy, siedzibą itp. Kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej RG-1 w urzędzie statystycznym, gdzie otrzymamy nasz REGON. W dalszej części musimy posiadać bazę towarową. W tym wypadku stoimy przed wyborem dwóch opcji: albo kupujemy towary i składujemy je w magazynie, albo kupujemy w miarę naszych potrzeb oraz klientów na bieżąco. W pierwszym przypadku jest pewność, że zawsze będziemy mieli to, czego użytkownik zapragnie, w drugim zaś zmniejszamy koszty, redukując je o utrzymanie magazynu.
Prowadząc sklep internetowy obowiązkowe są dobre kontakty z firmami wysyłkowymi oraz kurierami. Często pojawia się możliwość jakiegoś upustu przy podpisywaniu z nimi umowy, jeśli zdecydujesz się na korzystanie z usług jednej firmy. Możliwości przekazywania przesyłek to: Poczta Polska, przesyłka kurierska, transport własny i odbiór osobisty. Jeśli chodzi o aspekt prawny to najważniejszy jest regulamin sklepu. To dzięki niemu będziemy w stanie wyjść z kryzysowych sytuacji i nieporozumień z klientami. W regulaminie muszą być zawarte następujące informacje: zakres świadczonych usług i ich rodzaj, warunki zawarcia umowy sprzedaży oraz rozwiązania tej umowy, procedura reklamacji i zwrotów, zasady zapłaty za towar.
Sklep internetowy, jak sama nazwa wskazuje, to portal w sieci, dlatego musimy wykupić konto www od firmy hostingowej, co jest najprostszym rozwiązaniem, lecz zawodzi, gdy nasza strona rozrośnie się do dużych rozmiarów. Warto zastanowić się na postawieniem własnego serwera w siedzibie firmy. To wiąże się z ciągłym dostępem do internetu, co może generować spore koszty.