Motywowanie pracowników jest jednym z najtrudniejszych zadań, przed którymi stoi osoba kierująca zespołem. A jak wiadomo zadowolenie pracownika to jeden z pierwszych elementów, który prowadzi do uzyskania satysfakcji klienta.
Dlaczego motywowanie jest trudne? W głównej mierze dlatego, że konieczne jest zdiagnozowanie czynników jakie wpływają na motywacje i demotywację naszych pracowników. Jest to czasochłonny proces i najwięcej informacji można uzyskać poprzez rozmowę. Słuchając podwładnych i obserwując ich poziom zaangażowania w zadaniach.
Często się zdarza, że wiele błędów powstaje w wyniku braku komunikacji między podwładnym i przełożonym. Brak czasu na zadawanie pytań, badanie potrzeb pracowników, delegowanie zadań itd. - czyli podstawę pod efektywną pracę podległego nam zespołu. A właśnie czas poświęcony na rozmowę z pracownikami nie jest czasem straconym. Wpływa to na ich aktywność i lojalność co z pewnością zaprocentuje w realizacji poszczególnych zadań.
Kolejną sprawą jest dopasować styl zarządzania do całego zespołu jak i określonych jednostek. W dużym skrócie oznacza to, że w kierowaniu trzeba być elastycznym i do każdego podchodzić w sposób indywidualny. Na różnych pracowników działają różne metody motywowania.
Motywacja nie jest procesem, który się kończy. Nie wystarczy zmotywować swojego podwładnego raz w nadziei, że cały czas będzie pracował na najwyższych obrotach. To co zadziała dziś nie daje pewności, że sprawdzi się w przyszłości. Dobry menadżer ma odpowiednie informacje i jest w stanie ocenić jakie czynniki w danym momencie mają największy wpływ na pracownika.
Kierownicy muszą zdawać sobie sprawę, że niektórzy podwładni mogą być lepsi od niego. Nie jest w tym złego. Jeżeli w organizacji ma działać efektywny zespół pracowników to konieczne jest dać awansować tym, którzy mają do tego predyspozycje oraz zadbać o ich szkolenia by do swojej nowej roli podchodzi profesjonalnie.