Favore.plBaza wiedzyInformatyka i telekomunikacjaInternetRejestracja domen

Artykuł: Jak wybrać dobrą nazwę domeny internetowej?

KATEGORIE
PROMOWANE USŁUGI
NAJNOWSZE ZLECENIA



Dodaj zlecenie

Jak wybrać dobrą nazwę domeny internetowej?

Jak wybrać dobrą nazwę domeny internetowej?
Autor: KarolinaRoksela   |   6 wrz 2021, 13:50   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Rejestracja domen

Czy wiesz, co wpływa na wizerunek i rozpoznawalność strony w sieci? Okazuje się, że bardzo ważnym elementem każdej witryny WWW jest jej nazwa. To bowiem często jedna z pierwszych rzeczy, które widzą potencjalni użytkownicy. Z tego powodu wybór adresu nie może być przypadkowy. Zapoznaj się z naszym poradnikiem, z którego dowiesz się, jaka powinna być idealna domena dla firm.

Co to jest domena internetowa?

Do stworzenia firmowej strony WWW i udostępnienia jej użytkownikom sieci potrzebujesz atrakcyjnego projektu witryny, dobrego hostingu (usługi dzierżawy zasobów i przestrzeni serwera) oraz odpowiedniej domeny internetowej. Ten tajemniczy termin określa unikalny adres każdego serwisu. Choć jest przypisany do jednej platformy, to może znajdować się pod nim wiele elementów. Jej staranny wybór może zwiększyć zainteresowanie marką oraz liczbę odwiedzających witrynę.

Głównym celem domen internetowych jest ułatwienie użytkownikom poruszania się po internecie. Bez nich musielibyśmy zapamiętywać i posługiwać się kodami wyrażonymi za pomocą cyfr i kropek. Warto pamiętać, że za ich działanie i katalogowanie odpowiada DNS, czyli Domain Name System. Każdy unikalny adres, pod którym usługi np. strony WWW dostępne są w sieci, ma możliwość posiadania subdomen. Wirtualną przestrzeń dla wszystkich platform zapewni zaś odpowiedni hosting.

Jak zbudowana jest domena internetowa? W jej strukturze wyróżniamy dwie podstawowe części. Należy do nich:

Nazwa domeny

Informuje o tożsamości, dlatego też warto zdecydować się w tym przypadku na samą nazwę firmy. Wspomniane rozwiązanie jest najbardziej czytelne dla klientów (w końcu to właśnie nazwę zapamiętują i wpisują w wyszukiwarce użytkownicy sieci), jednakże może stać się niemożliwe. W wielu sytuacjach okazuje się bowiem, że wybrana domena internetowa została już zajęta. Powinniśmy sięgnąć wtedy po określenia związane z usługami lub produktami czy też po inne frazy dopasowane do określonej branży. Od niedawna poza cyframi, literami (wielkie i małe nie są rozróżniane) czy znakiem „-” można korzystać również z symboli diakrytycznych.

Rozszerzenie

Końcówki adresu internetowego są równie ważne, jak sama jego nazwa. Rozszerzenie może bowiem informować o cechach i specyfice danej strony WWW. Ostateczny wybór powinien być wyjątkowo przemyślany, ponieważ za ich pomocą możemy wskazać ponadto język publikowanych treści, zasięg działalności, kraj rejestracji czy też przeznaczenie i rodzaj platformy online.

Podsumowując – adres internetowy składa się z kilku podstawowych elementów: protokołu internetowego http:// albo https:// (ten drugi oznacza, że witryna została zabezpieczona certyfikatem SSL), nazwy domeny, subdomeny (ewentualnie) oraz domeny najwyższego lub drugiego poziomu (o czym piszemy poniżej).


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>


Typy domen internetowych

Pozostając w temacie elementów składowych każdego numery IP strony WWW, warto zaznaczyć, że nazwa oraz rozszerzenie tworzą razem tzw. root domain, czyli nazwę najwyższego w hierarchii strony adresu. Wyróżniamy kilka rodzajów takich domen internetowych, ze względu na typ użytej końcówki. Do podstawowego podziału należą:

1. Domeny najwyższego poziomu (ang. TLD – Top Level Domain)

Domeny TLD są wykorzystywane do kategoryzowania witryn WWW pod względem tematyki, przeznaczenia czy kraju, przez co znajdują się najwyżej w systemie DNS. Istnieje tysiące takich końcówek (jednej po kropce), a w ich ramach wyróżnia się domeny generyczne, które ze względu na swoją popularność nazywa się globalnymi (.com) czy w przypadku rozszerzenia .eu – europejskimi. Cześć z nich jest dostępna wyłącznie dla ściśle określonych instytucji lub podmiotów ( .aero czy .gov). Na najwyższym poziome znajdziemy również adresy krajowe (.pl czy .fr) przypisane do konkretnego państwa oraz adresy sponsorowane (.mobi czy .post), przeznaczone do konkretnych celów.

2. Domeny drugiego poziomu (ang. SLD – Second Level Domain)

Celem domen SLD jest przede wszystkim określenie funkcji spełnianej przez daną stronę WWW. Znajdują się o jeden poziom niżej w hierarchii DNS od adresów TLD. Umieszczane są na lewo od kropki, która poprzedza krajowe, generyczne lub sponsorowane końcówki. Zazwyczaj dzielimy je na: rozszerzenia funkcjonalne (.biz.pl czy .info.pl) oraz rozszerzenia regionalne, które zawierają nazwy regionów czy miejscowości (mazowsze.pl czy waw.pl). Pierwsze z nich są formą pośrednią dla domen globalnych i narodowych, drugie zaś funkcjonalnych i krajowych.

Na rynku możemy spotkać się również ze specyficznymi typami domen, które na przykład zawierają znaki diakrytyczne lub dopiero pojawiły się w użyciu. Warto pamiętać, że w przypadku końcówki .pl nadrzędnym rejestratorem jest NASK, czyli Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa.

Jaką nazwę domeny wybrać?

Wiemy już, że dobra domena internetowa powinna posiadać właściwe rozszerzenie. Poza tym należy również zadbać o jej bezpieczeństwo. Certyfikat SSL stanowi gwarancję poufności danych przesyłanych między przeglądarką a stroną WWW. Dlatego też warto zdecydować się na inwestycję w standard wraz z rejestracją adresu. Tę zaś należy cyklicznie odnawiać, ponieważ proces ten przebiega na zasadzie wykupienia co najmniej rocznego abonamentu. Wynika z tego, że nigdy nie otrzymujemy wybranej przez siebie nazwy i rozszerzenia na własność. Jeśli Twojej firmie zależy na utrzymaniu ciągłości, to możesz powierzyć ten obowiązek specjalistom z agencji marketingowej.

Zanim jednak dokonamy zakupu unikalnego adresu, musimy wybrać dla niego odpowiednią nazwę. Jest to jednocześnie bardzo ważne i trudne zadanie. Jak już bowiem zostało podkreślone, to właśnie domena internetowa stanowi wizytówkę firmowej strony, dlatego powinna budować pozytywny wizerunek i przyciągać nowych klientów. Aby ułatwić użytkownikom sieci dotarcie do oferowanych zasobów, powinniśmy postawić na chwytliwe, oryginalne, proste i zapadające w pamięć hasło.

Jeżeli chodzi o końcówkę, lepiej wybierać rozszerzenia: .pl lub .com. To przede wszystkim one funkcjonują w świadomości polskich internautów. Ciekawym rozwiązaniem są również zakończenia branżowe np. .coffee. W adresie można umieścić ponadto określenia związane z branżą. Pamiętajmy jednak, że obecnie słowa kluczowe w domenie nie są już ważne z punktu widzenia budowania pozycji strony WWW w wyszukiwarce. W 2012 roku frazy pod SEO przestały być bowiem czynnikiem rankingowym dla Google i Exact Match Domain. Algorytm dużo bardziej docenia serwisy publikujące jakościowe treści czy content pojawiający się w wartościowych miejscach sieci.

Jaka powinna być więc dobra nazwa domeny internetowej?

Krótka – najlepsze adresy są jednowyrazowe i niezbyt długie (standard to 5-25 znaków);
Łatwa do zapamiętania – postaw na proste i nieskomplikowane hasła, których użytkownik nie zapomni i nie pomyli.
Tożsama z nazwą firmy lub nawiązująca do prowadzonej działalności – klienci słysząc nazwę, powinni (choć nie muszą) wiedzieć, co znajdą pod danym adresem internetowym;
Wyróżniająca się na tle konkurencji – unikaj nazw przypominających lub kojarzących się z branżowymi rywalami;
Zgodna z zasadami ortografii – zrezygnuj z niejednoznacznych słów o nietypowej pisowni lub wymowie.

Strona internetowa jest wizytówką Twojego biznesu, a dobry adres wpływa na jej widoczność. Dlatego pamiętaj, że wybór domeny jest jednym z najważniejszych etapów w drodze do zaistnienia marki w świadomości internautów i jednocześnie potencjalnych klientów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o promocji online, to sprawdź, jak zbudować widoczność biznesu w sieci.

KOMENTARZE
  • brak komentarzy