Favore.plBaza wiedzyBudowa, dom, ogródBudowlaneGeodezyjne, geologiczne, kartograficzne

Artykuł: Jak wygląda procedura związana z podziałem działki budowlanej?

KATEGORIE
PROMOWANE USŁUGI
NAJNOWSZE ZLECENIA



Dodaj zlecenie

Jak wygląda procedura związana z podziałem działki budowlanej?

Jak wygląda procedura związana z podziałem działki budowlanej?
Autor: chmielik83   |   9 lis 2015, 15:00   |   Dział: Artykuły

Każdy właściciel dużej i atrakcyjnej działki może brać pod uwagę ewentualny jej podział. Sprzedaż kilku działek pod zabudowę może nieść za sobą szereg korzyści. Procedura związana z podziałem działki budowlanej na jej mniejsze części wiążę się z wieloma czynnościami faktycznymi i administracyjnymi.

Jak podzielić działkę budowlaną?

Każdy właściciel dużej i atrakcyjnej działki może brać pod uwagę ewentualny jej podział. Po co miał by to robić? Sprzedaż kilku działek pod zabudowę, może nieść za sobą wiele korzyści. Czynność ta może okazać się zarówno łatwiejsza jak i bardziej dochodowa niż jednej dużej. Podział działki nie jest jednak tak prosty jak by się wydawało i wiąże się z wieloma czynnościami faktycznymi i administracyjnymi.

Cała procedura podzielenia działki budowlanej dzieli się na kilka znaczących etapów, które trzeba odbyć w odpowiedniej kolejności, nie pomijając żadnego po drodze.

Naturalnie procedura ta jest związana z posiadaniem całego szeregu dokumentów, tj.:
-dokumenty stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości;
-wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości);
-decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli była wydana przed dniem złożenia wniosku o podział, obowiązująca w dniu złożenia wniosku;
-wstępny projekt podziału.
oraz dokumenty sporządzone przez geodetę:
-protokół z przyjęcia granic nieruchomości;
-wykaz zmian gruntowych;
-wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej;
-mapa z projektem podziału.

ETAP 1
Wniosek o zaopiniowanie planu podziału działki
Wniosek należy złożyć w urzędzie gminy, w wydziale geodezji i kartografii. Do wniosku dołącza się:
-dokumenty potwierdzające tytuł własności (odpis z księgi wieczystej, akt notarialny nabycia nieruchomości, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku);
-aktualny wypis z ewidencji gruntów i budynków;
kopię decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (jeśli została wydana, a gmina nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego);


ETAP 2
Wstępny plan podziału nieruchomości
Przed złożeniem w urzędzie gminy wniosku o podział nieruchomości, należy sporządzić wstępny plan podziału na mapie zasadniczej lub kopii mapy katastralnej uzupełnionej o niezbędne elementy zagospodarowania terenu.
Mapę można uzyskać w starostwie powiatowym, w ośrodku dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej. Wstępny plan można sporządzić samodzielnie. Nie jest to jednak proste zadanie (trzeba na przykład wytyczyć drogi dojazdowe do nieruchomości), zalecane jest więc powierzenie tego zadania geodecie.
Średni koszt opracowania takiego planu przez profesjonalistę to 300-400 zł.


ETAP 3
Projekt podziału nieruchomości
Przychylna ocena na temat wstępnego planu podziału nieruchomości jest kluczowym fundamentem do sporządzenia właściwego projektu podziału nieruchomości, który tym razem musi wykonać geodeta z uprawnieniami (do dokonywania rozgraniczeń i podziałów nieruchomości oraz sporządzania dokumentacji do celów prawnych).


ETAP 4
Wniosek o podział nieruchomości
Wniosek o podział nieruchomości składa się ponownie do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Dołącza się do niego:
dokumenty stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości;
wypis i wyrys z katastru nieruchomości;
obowiązującą w dniu złożenia wniosku decyzję o warunkach zabudowy, jeżeli była wydana przed dniem złożenia wniosku o podział;
wstępny projekt podziału (z wyjątkiem sytuacji, gdy podział ma być dokonany niezależnie od planu miejscowego);
dokumentację geodezyjną;
- mapa z projektem podziału;
- wykaz ewentualnych zmian.


ETAP 5
Wniosek o podział nieruchomości
Mapę z planem podziału, oraz wszystkimi dokumentami należy składać wraz z wnioskiem (ponownie) do wójta, burmistrza, lub prezydenta miasta. Zatwierdzenie wydawane jest w formie decyzji, od której przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
Ostateczna decyzja administracyjna, jest podstawą do naniesienia zmian w Księgach Wieczystych (oraz ich założenia dla nowych nieruchomości) oraz w ewidencji gruntów i budynków.

Jeżeli osoba ubiegająca się o podział nie złoży któregokolwiek z wymaganych załączników, urząd wezwie ją do uzupełnienia wniosku w ciągu siedmiu dni od doręczenia wezwania.


ETAP 6
Ostateczna decyzja zatwierdzająca
Procedura odnośnie podziału nieruchomości kończy się z chwilą, gdy decyzja zatwierdzająca podział staje się ostateczna (minie termin odwołania się od niej). W sferze prawnej pojawiają się wówczas wyodrębnione ewidencyjnie działki gruntu, dla których mogą być założone odrębne księgi wieczyste i które mogą być zbyte na odrębną własność. Gdyby grunt nie został podzielony geodezyjnie, można by sprzedać tylko udział w prawie własności czy użytkowania wieczystego.

KOMENTARZE
  • brak komentarzy