Jak skutecznie zwiększyć sprzedaż poprzez działania w serwisie społecznościowym Facebook? Kilka sposobów na pozyskanie nowych klientów, skuteczną komunikację oraz umocnienie wizerunku marki.
Rozwój Internetu, a w raz z nim portali społecznościowych umożliwił firmom przeniesienie swojej działalności do przestrzeni wirtualnej. Dotyczy to przede wszystkim działalności, których grupa docelowa to ludzie między 19 a 35 rokiem życia, czyli ci najczęściej korzystający z dobrodziejstw nowych technologii.
Bardzo dużą rolę w tym procesie odegrał Facebook. Miliard użytkowników jest skupionych wokół konkretnych zainteresowań, co umożliwia bezproblemowe wytyczenie grupy docelowej. Portal stał się również miejscem komunikacji, dzięki temu firmy mogą bez problemu komunikować się z klientami poprzez swoje profile, jest to również duży plus dla samych klientów, ponieważ zwalania ich to z przymusowego "wiszenia na telefonie" podczas prób kontaktu z biurem obsługi klienta. Jednak magia Facebooka jest przede wszystkim wykorzystywana w celu zwiększenia sprzedaży.
Jak firmy to robią?
Bardzo prosto - zatrudniają specjalistów.
Zadaniem takiego specjalisty jest przede wszystkim stworzenie społeczności na Facebooku, zorientowanej na konkretną markę. Więc pierwszym krokiem jest stworzenie marki. Zazwyczaj ogranicza się to do stworzenia profilu danej firmy, tzw. fanpage'a. Ludzie znający firmę z "reala", którzy się z nią utożsamiają, korzystają z usług, czy oferowanych produktów, powinni bez problemu zostań fanami profilu, aby na bieżąco śledzić poczynania firmy. Oprócz tego trzeba przekonać nowych ludzi do kliknięcia "lubię to", czyli należy ich odpowiednio zainteresować.
Jak to zrobić?
Facebook ma wbudowaną możliwość reklamy naszego profilu. Poprzez dokładne określenie grupy docelowej (można ją nawet zawęzić do osób, które dopiero co zmieniły miejsce zamieszkania, co może być przydatne dla sklepów meblowych) mamy pewność, ze trafimy do osób, które są zainteresowane profilem naszej działalności. Reklama pojawi się wtedy w panelu bocznym na stronie głównej portalu. Zazwyczaj jest to mała grafika z krótkim opisem i buttonem "lubię to". Oprócz standardowego promowania profilu, Facebook oferuje również promowania konkretnych postów, czyli wpisów umieszczonych na naszym profilu. Warto w to zainwestować przy okazji atrakcyjnych promocji, rabatów, czy przy zmianie oferty. Ten rodzaj reklamy również posiada opcję dokładnego targetowania.
Zdobyliśmy fanów, co dalej?
Każdy nowy fan naszego profilu ma możliwość "odlubienia" go w każdej chwili, więc musimy podjąć jak najwięcej działań, aby go na tym profilu zatrzymać. Czyli musimy dać mu jakąś wartość dodaną. Bieżące informacje na temat działalności firmy przydatne dla klienta, szybka komunikacja w razie problemu, wpisy związane z branżą, które mogą zwiększyć wiedzę naszych klientów na dany temat - to tylko nieliczne przykłady tego, jak sprawić, aby nasz profil był interesujący. Ciekawe wpisy mogą być udostępniane dalej (dzieje się tak szczególnie przy okazji promocji i rabatów), co automatycznie zwiększa zasięg naszego profilu. Ludzie widząc, że ich znajomy ufa firmie, ba, nawet chce się tym dzielić z innymi, również może nam zaufać. Jeden potencjalny klient więcej.
Jak zmierzyć, czy nasze działania są skuteczne i faktycznie zwiększyły sprzedaż?
Wystarczy co jakiś czas umieścić linka do strony firmy, sklepu internetowego, czy aukcji. Dzięki narzędziom monitorującym internet będziemy mogli zbadać, jak wielu użytkowników Facebooka kliknęło w nasz link. Jeśli taki użytkownik skorzystał z naszej oferty, to mamy realny wzrost sprzedaży. Voila!