Marketplace to jeden z najciekawszych sposobów na rozpoczęcie działalności w sieci. Obecnie zyskuje na popularności, ponieważ pandemia wpłynęła na ogromny rozwój e-handlu w ostatnich latach. Dla wielu sklepów internetowych stanowi również dodatkowy kanał sprzedaży w ramach strategii omnichannel. Sprawdź, co daje sprzedawcom obecność na platformach handlowych.
Marketplace jako strategia rozwoju sprzedaży
Konkurencja w e-commerce jest coraz większa. Nic w tym dziwnego, skoro już 77% internautów kupuje online. Takie statystyki pokazują ogromny rozwój rynku sprzedaży internetowej, na który największy wpływ miała pandemia oraz związane z nią ograniczenia w handlu tradycyjnym. Z roku na rok rośnie więc nie tylko kwota, jaką Polacy wydają na zakupy online, ale również liczba e-sklepów z różnych branż.
Z tego samego powodu coraz więcej przedsiębiorców, aby wyjść naprzeciw potrzebom klientów, decyduje się na sprzedaż wielokanałową. Strategia omnichannel to zresztą jeden z najważniejszych trendów na 2022 roku w e-commerce. Poza sklepami internetowymi marki decydują się na promocję swojej oferty również na marketplace’ach. Według badań już 40% sprzedawców wystawia swoje produkty na aukcjach i platformach handlowych.
Jest to swego rodzaju internetowe targowisko, na którym spotykają się kupujący oraz handlowcy. Sam marketplace to strona WWW, na której wielu sprzedawców jednocześnie oferuje swoje produkty i usługi z różnych kategorii. Model biznesowy oparty na tego rodzaju handlu funkcjonuje na rynku od lat i jest dobrze znany polskim konsumentom. Wśród najpopularniejszych platform sprzedażowych możemy wymienić:
• Allegro,
• Amazon,
• Alliexpress,
• eBay,
• Facebook Marketplace,
• Favore.pl,
• Marketplace pkt.pl,
• Morele.net.
W zależności od polityki danego marketplace’u sprzedaż towarów za jego pośrednictwem może mieć płatny lub darmowy charakter. Również model rozliczenia przybiera różne formy. Dla konsumentów jest to zaś wygodny sposób na robienie zakupów – otrzymują bowiem w jednym miejscu najważniejsze informacje dotyczące cen, dostępności towaru, dostawie czy płatności.
Więcej o działaniu platform sprzedażowych znajdziesz tutaj: Czym jest i jak działa marketplace? Poradnik
Co daje obecność na platformach marketplace?
Marketplace to świetne rozwiązanie z perspektywy kupujących. To właśnie platformy handlowe miały bowiem ogromny wpływ na wzrost zaufania konsumentów do zakupów online. Zapewniły przede wszystkim większą wygodę i prostotę wyboru produktów czy usług – bez wychodzenia z domu, na dowolnym urządzeniu, w każdym miejscu i czasie. Jednak dlaczego warto również sprzedawać na marketplace? Oto kilka kluczowych powodów:
1. Brak konieczności budowy własnego e-sklepu
Jeżeli prowadzisz mały biznes stacjonarny i chcesz szybko rozpocząć działalność w sieci, to marketplace jest doskonałym wyborem. Przede wszystkim dlatego, że sklep internetowy należy zbudować samodzielnie od podstaw lub powierzyć to zadanie agencji marketingowej. Musisz przy tym zająć się wyborem odpowiedniej platformy oraz designem, użytecznością i funkcjonalnością strony. A nade wszystko konieczne jest zdobycie widoczności w wynikach wyszukiwania.
W przypadku marketplace otrzymujesz wszystko, czego potrzebujesz, aby rozpocząć działalność – od wystawienia produktów, przez płatności, po system dostaw. Niewątpliwą zaletą takich miejsc jest łatwość wdrożenia i obsługi zamówień oraz niskie koszty uruchomienia sprzedaży. Zdobywasz przy tym dostęp do nowoczesnych rozwiązań technologicznych i ogromnej rzeszy klientów. Z taką podstawą możesz budować świadomość marki w sieci.
2. Dodatkowa reklama sklepu online
W ramach znanej już nam strategii omnichannel warto łączyć kilka kanałów sprzedaży, aby osiągnąć bardziej zadawalające wyniki. Tak też czyni wielu przedsiębiorców, wystawiając swoje produkty na marketplace oraz prowadząc własny sklep internetowy jednocześnie. To bardzo korzystne rozwiązanie, ponieważ:
• pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców,
• zwiększa rozpoznawalność marki w sieci,
• buduje zaufanie wśród klientów i pozytywny wizerunek firmy,
• zwiększa szansę przekonwertowania użytkownika w odbiorcę produktów i usług (gwarantuje wysoki wskaźnik konwersji),
• poprawia pozycję e-sklepu w wyszukiwarkach internetowych.
Szczególnie ważnym czynnikiem może okazać się ostatni z wymienionych punktów. Marketplace’y to serwisy uważane za wartościowe przez Google. Dzięki nim możemy wesprzeć prowadzone działania SEO oraz zyskać wyższy ranking w wynikach wyszukiwania.
Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>
3. Dotarcie do rozbudowanej bazy kupujących
Tylko 23% internautów nie kupuje online. Do całej reszty możesz dotrzeć, prowadząc sprzedaż na jednym z internetowych kanałów. Dlaczego warto więc wybrać właśnie marketplace? Niech odpowiedzią będzie kolejna statystyka – aż 1/3 polskich użytkowników rozpoczyna zakupy właśnie od odwiedzenia platform handlowych. To one pozwalają dotrzeć z ofertą do kupujących, którzy nie znają jeszcze firmy oraz jej oferty.
Z perspektywy konsumentów zakupy na marketplace są niezwykle wygodne. Kupujący otrzymują za pośrednictwem platformy możliwość porównania ofert różnych sklepów czy zakupu kilku produktów na jednej stronie. Inwestując w ten kanał sprzedaży, marka może natomiast skorzystać z jego rozpoznawalności i otrzymać dostęp do rozbudowanej oraz darmowej bazy klientów.
4. Świetna opcja dla początkujących sprzedawców
Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i dopiero stawiasz pierwsze kroki w działalności internetowej, to platformy typu marketplace są dla Twojej firmy idealnym rozwiązaniem. Pozwalają bowiem właściwie każdemu rozwinąć biznes np. ze względu na niski próg prowizyjny dla drobnych handlowców. To zdecydowanie tańsza opcja niż inwestycja we własny sklep internetowy.
Poza tym marketplace pozwala pozyskać nowych klientów bez większych inwestycji marketingowych. Dodatkowo obsługa panelu jest łatwa i intuicyjna. Wszystko to sprawia, że platformy handlowe stają się idealnym wyjściem dla rozpoczynających sprzedaż online handlowców. Tym bardziej dla przedsiębiorców bez funduszy na działania promocyjne czy bez większej wiedzy o marketingu dla e-commerce.
5. Widoczny wzrost sprzedaży
Czy wiesz, że serwisy handlowe odpowiadają za połowę sprzedaży detalicznej online? Takie statystyki świadczą o tym, że obecność na marketplace to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie konwersji w e-sklepie. Liczba sprzedawców, którzy dostrzegli ogromny potencjał platform, tylko powyższe dane potwierdza. A wszystkie wspomniane wyżej zalety tego typu miejsc przekładają się ostatecznie na dużo większy zysk.
Wady sprzedaż na platformach handlowych
Mimo wielu korzyści, sprzedaż wyłącznie na marketplace ma również swoje słabsze strony. Oto najważniejsze z nich:
• ograniczone możliwości marketingowe np. brak działań SEO/SEM,
• anonimowość i mniejsza widoczność marki wśród milionów sprzedających,
• duża rywalizacja w obrębie platformy i konkurowanie przede wszystkim ceną,
• brak dostępu do danych konsumentów naszych produktów i usług,
• ograniczone możliwości personalizacji oferty i budowania własnej marki,
• prowizyjny model rozliczeń ze sprzedawcami i wzrost kosztów w ostatnim czasie.
Z powyższych powodów warto zainwestować zarówno w obecność na markeplace, jak i we własny sklep internetowy. Obie formy zagwarantują w ramach strategii omnichannel większy dostęp do potencjalnych klientów oraz zapewnią dużo lepsze wyniki sprzedaży.
Źródła: E-point.pl: Social, voice, marketplace – jakie trendy kształtują e-commerce w 2021?, Gemius: Raport e-commerce w Polsce 2021, Marketplaces: The Evolving Landscape – Part 1 of 2 – MarkMonitor, E-izba.pl: Raport „Co (u)gryzie e-commerce?, Badania IRCenter 2020.