Obecnie rynek dóbr i usług zalewany jest z każdej strony przez różnego rodzaju firmy, przedsiębiorców, którzy w tym momencie są w stanie zaoferować potencjalnemu klientowi praktycznie wszystko. Napływ firm na rynek jest tak duży, że konsumenci nie wiedzą momentami co kupować, więcej czasu spędzają na dokonaniu wyboru niż na korzystaniu z tego co chcieli nabyć. Tym bardziej się zastanawiają jeżeli przychodzi zetknąć im się z tym samym produktem innego producenta. Mają oni bowiem wtedy pewien zarys tego czego mogą się spodziewać po danym produkcie lub usłudze.
Jakość od zawsze była jednym z kluczowych elementów produktu, usługi. Poza trafieniem do konkretnego segmentu odbiorców, doborem ceny czy kanału dystrybucji, zawsze konsument powraca do danej firmy, bądź zakupuje to samo dobro jeżeli spełniło chociaż częściowo jego oczekiwania. Jeżeli zaoferowane dobro nie spełnia jego potrzeb, nie dokona on prawdopodobnie zakupu po raz kolejny. Można oczywiście spierać się odnośnie preferencji poszczególnych osób, ale właśnie po to kreuje się różne produkty.
Pomijając to w jaki sposób poszczególne firmy reklamują swój produkt i w jakiej branży działają, starają się przekonać że jest on lepszy od konkurencyjnych. Lepszy produkt kojarzy się od razu z wyższą jakością, takie jest pierwsze co przychodzi na myśl gdy to słyszyny. Producent oferujący wyższy jakościowo produkt, pozyskuje większe grono zwolenników a jednocześnie jego obecni klienci kupują więcej.
Można powiedzieć, że jakość produktów pozwoliła firmą obecnie działającym na rynku globalnym, na pozyskanie swoich klientów. Od początku bowiem, starały się one dać konsumentom coś, po co wrócą ponownie. Bardzo prostym przykładem są dobrze znane w Polsce brandy podlegające pod spółkę AmRest, czyli KFC, Starbucks, PizzaHut i Burger King. Mimo sukcesywnych wzrostów cen, ich produkty są ciągle kupowane, a marki są tak rozpoznawalne wśród odbiorców, że np. Starbucks produkuje kubki z samym logo (bez nazwy firmy). Spółka McDonald's pokazując ludziom same tzw. „złote arkady”, gwarantuje im, czego mają się spodziewać.
Jakość zawsze była, jest i będzie jednym z kluczowych elementów sukcesu na rynku oraz nieodłącznym czynnikiem wśród firm produkcyjnych i usługowych.