Obcowanie z ludźmi to rzecz niezwykle interesująca, a interakcje z klientami należą do najciekawszych tematów. Poznawanie osobowości konsumenta jest nie tylko intrygującym, ale także koniecznym procesem, aby móc dokładnie spełnić jego oczekiwania.
Wyróżniamy cztery główne typy osobowości:
sangwinik
melancholik
choleryk
flegmatyk.
Każdy z nich oczekuje czego innego i charakteryzuje go inny proces poznawczy. Aby dostosować działanie do konkretnego usposobienia klienta, musimy najpierw poznać jego podstawowe cechy i reakcje. Pamiętajmy jednak, że tak naprawdę nikt nie reprezentuje jednego typu osobowości - najczęściej spotyka się cechy z dwóch różnych rodzajów.
Sangwinik szuka przede wszystkim relacji z ludźmi. Jest otwarty na nowości, kieruje się w dużej mierze emocjami. Swoimi pomysłami i entuzjazmem pobudza innych do działania.
Aby spełnić oczekiwania sangwinika, należy:
skupić się na opiniach autorytetów w danej dziedzinie - liczby i statystyki niewiele mu powiedzą,
zbudować z nim przyjazną relację,
dążyć do spełnienia jego celów i marzeń.
Melancholik to osoba spokojna i wytrwała. Zawsze doprowadza rozpoczętą rzecz do końca, choć zajmuje mu to więcej czasu, niż innym typom osobowościowym. Jest dobrym obserwatorem i łatwo rozwiązuje problemy.
Kluczem do sukcesu w tym przypadku jest:
korzystanie z faktów: liczb, tabel, wykresów,
nasz profesjonalizm i schludność,
cierpliwość, która na pewno zostanie nagrodzona.
Choleryk jest dobrym organizatorem, świetnie radzi sobie jako zarządca zespołu. Działa szybko, z nastawieniem na cel i dzięki temu motywuje do pracy ludzi ze swojego otoczenia. Uwielbia wyzwania.
Od tego zależy, czy oczekiwania choleryka zostaną spełnione:
zarówno jego, jak i nasze zorientowanie na cel,
jasne argumenty podkreślające wyniki, które klient osiągnie,
możliwość samodzielnego wyboru.
Flegmatyk to człowiek spokojny, zawsze dążący do ugody. W pracy solidny, potrafi znaleźć możliwie proste rozwiązanie i z niego korzystać. Chętnie podnosi swoje kompetencje.
Sposób na zrealizowanie oczekiwań flegmatyka:
pozostawienie mu czasu na podjęcie decyzji,
stworzenie pozytywnych relacji,
zaangażowanie i przekonanie, że sprawę rozwiążemy w sposób korzystny dla klienta.
Jak rozpoznać, z którym typem osobowości mamy do czynienia? Wystarczy uważnie obserwować zachowanie i reakcje klienta. Wtedy dowiemy się, jaką postawę przyjąć i w jaki sposób z tą osobą pracować, aby osiągnąć sukces.
Autor: http://www.vizer.pl/Vizer - Agencja Reklamowa Wrocław
- skuteczne kampanie reklamy outdoor