W celu zastrzeżenia znaku towarowego musimy pamiętać o kilku ważnych zasadach postępowania. Na początku powinniśmy zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat znaków towarowych oraz przeanalizować dokumentację zgłoszeniową. Niezbędna wydaje się być konsultacja nazwy w bazie danych Urzędu Patentowego.
Po sprawdzeniu nazwy należy wypełnić formularz podania o udzielenie prawa ochronnego na dany znak towarowy. Konieczne jest także załączenie wykazu towarów lub usług oraz odpowiednio wskazanej klasy towarowej lub usługowej. Kompletna dokumentacja może być złożona osobiście, za pośrednictwem poczty, faksu bądź internetu. Istnieje również możliwość konsultacji z rzecznikiem patentowym, w celu zasięgnięcia porady. Zgłoszenie jest uznawane za prawidłowe, gdy w jego skład wchodzą dane osoby zgłaszającej, określenie znaku towarowego oraz wykaz towarów.
Data dokonania zgłoszenia rejestrowana jest w momencie jego wpłynięcia do bazy Urzędu Patentowego. Zgłoszenie w postaci elektronicznej jest uznawane za prawidłowe, gdy zostało dokonane przy użyciu odpowiedniego oprogramowania i w wymaganym przez UP formacie. Zgłoszenie to powinno być także opatrzone bezpiecznym podpisem, który podlega weryfikacji zgodnie z ustawą o podpisie elektronicznym z dnia 18 września 2001 roku.
Urząd Patentowy po upływie 3 miesięcy od daty zarejestrowania zgłoszenia, daje możliwość wglądu do wykazu towarów innym osobom zainteresowanym. Do czasu podjęcia ostatecznej decyzji, zgłaszający ma możliwość dokonania poprawek. Nie mogą one jednak wpływać na istotę znaku towarowego, ani ingerować w wykaz towarów (np. rozszerzać go).