Favore.plBaza wiedzyDla firmy i biuraDoradztwo, audytDoradztwo podatkowe

Artykuł: Księgowość w spółkach

Dodaj zlecenie

Księgowość w spółkach

Księgowość w spółkach
Autor: konsultant_finansowy   |   6 mar 2017, 11:40   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Doradztwo podatkowe

Księgowość można uznać za jeden z podstawowych działów w każdej firmie. Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa czy też rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej każdy przedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia spraw księgowych swojej firmy.

Oczywiście nie musi tego robić samodzielnie, prowadzenie księgowości może zlecić firmie zewnętrznej lub zatrudnić wykwalifikowaną osobę, która zajmie się obsługą księgową.

Sposób prowadzenia księgowości w spółkach różni się od siebie. W dużej mierze zależy on od formy prawnej przedsiębiorstwa. Nie wszystkie formy prowadzonej działalności gospodarczej mogą korzystać z uproszczonych form księgowości.

Przedsiębiorca samodzielnie może prowadzić księgowość w formie uproszczonej, natomiast do prowadzenia pełnej księgowości czyli ksiąg rachunkowych nie jest uprawniony. Podmioty, które mogą się tym zajmowac to m.in biegli rewidenci, doradcy podatkowi, a także księgowi.

Uproszczona forma księgowości jest znacznie łatwiejsza w prowadzeniu, niestety dostępna jest jedynie dla nielicznych podmiotów gospodarczych. Księgowość uproszczona może być prowadzona przez osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, u których przychody netto ze sprzedaży towarów, usług lub operacji finansowych w poprzednim roku obrotowym nie przekroczyły równowartości w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Księgowość uproszczona dzieli się na trzy formy - kartę podatkową, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz podatkową księgę przychodów i rozchodów. Każda z tych form posiada określone regulacje. Prowadzenie uproszczonej księgowości zobowiązuje przedsiębiorcę przede wszystkim do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. W niektórych przypadkach przedsiębiorca będzie musiał prowadzić dodatkowe ewidencje np. ewidencje środków trwałych lub wyposażenia, rejestry VAT.

Do prowadzenia pełnej księgowości czyli ksiąg rachunkowych zobowiązane są osoby prawne czyli spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne oraz spółki komandytowe i spółki komandytowo-akcyjne, a także wszystkie podmioty, które przekroczyły określony limit przychodów ze sprzedaży.

Prowadzenie ksiąg rachunkowych jest bardzo skomplikowane. Pełna księgowość jest rozbudowanym i precyzyjnym systemem ewidencji zdarzeń gospodarczych. Służy nie tylko do wyliczania podatku, ale także dostarcza przedsiębiorcy pełny obraz finansowy przedsiębiorstwa. Koszty prowadzenia ksiąg rachunkowych są znacznie wyższe niż w przypadku prowadzenia uproszczonej księgowości, dlatego często jest problematyczna zwłaszcza dla mniejszych firm, które muszą ją prowadzić.
http://in-nova.pl/doradztwo-ksiegoweKsięgowość w spółkach można nazwać fundamentem przedsiębiorstwa dlatego, tak ważne jest aby była prowadzona w sposób profesjonalny i rzetelny. Zarówno uproszczona jak i pełna księgowość ma swoje wady i zalety, dlatego też mając wybór warto zastanowić się, która z form będzie lepsza dla firmy.

KOMENTARZE
  • brak komentarzy