Zmiana nawyków zakupowych i częstsze pozyskiwanie produktów przez użytkowników za pośrednictwem sieci wyraźnie wpłynęły na rozwój polskiego e-handlu. Wykorzystanie potencjału rynku możliwe jest dzięki stworzeniu własnego sklepu internetowego. Jeśli chcesz rozpocząć sprzedaż online, koniecznie musisz zapoznać się z pojęciem i typologią platform e-commerce. Dowiedz się, jakie rozwiązanie jest dla Ciebie.
Co należy wiedzieć przed założeniem sklepu online, czyli czym są platformy e-commerce?
Czy wiesz, że już 73% internautów w Polsce robi zakupy za pośrednictwem sieci? Ta imponująca liczba odzwierciedla ogromny potencjał krajowego e-handlu – trzynastego pod względem szybkości rozwoju rynku e-commerce na świecie. Wartość sektora w 2020 roku przekroczyła aż 100 miliardów złotych. Wszystkie te statystyki przyczyniają się do tworzenia nowych sklepów internetowych. Funkcjonowanie marketów online gwarantują platformy e-commerce. Czym są więc te popularne na rynku rozwiązania?
Przede wszystkim systemy e-commerce stanowią podstawę każdej strategii wdrożenia witryny sklepowej. Jest to narzędzie programowe, które umożliwia sprzedaż produktów i usług online. Oprogramowanie to umożliwia zarządzanie sklepem internetowym i dotarcie do 72% klientów kupujących u polskich firm. Pozwala również stworzyć sieciową wersję biznesu od podstaw oraz gwarantuje realizację takich zadań jak:
• administrowanie produktami np. dodawanie towarów, tworzenie opisów, wprowadzanie cen;
• prowadzenie sprzedaży np. przyjmowanie zamówień, odbieranie płatności, wysyłanie produktów;
• kontaktowanie się z klientem np. za pośrednictwem czatu;
• realizowanie działań marketingowych np. poprzez promocje SEO czy blog;
• obsługiwanie zewnętrznych integracji np. z kurierami;
• zarządzanie danymi.
Jeśli chcesz wykorzystać fakt, że już 40% respondentów kilka razy w miesiącu dokonuje zakupów online, to musisz zdecydować się na jedną z dostępnych wersji platform e-commerce. Jednak zanim zdecydujesz się na konkretne oprogramowanie, to sprawdź, jakie warianty dostępne są na rynku i które mogą pasować do wymagań Twojego biznesu i posiadanego budżetu.
Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>
4 typy platform e-commerce a potrzeby sklepu internetowego
Oprogramowania e-commerce rozróżniamy ze względu na ich przeznaczenie oraz oferowane funkcjonalności. Poza tym na wybór platformy dla sklepu internetowego mogą wpłynąć różnice w kosztach wdrożenia i utrzymania oraz w możliwościach ich rozwoju. Wyróżniamy 4 typy popularnych systemów:
1. Platformy dedykowane, czyli rozwiązanie szyte na miarę
Tworzone przez programistów oprogramowanie ma w tym przypadku przede wszystkim realizować indywidualne potrzeby klienta. Jest to rozwiązanie dla wymagających, ponieważ pozwala wdrożyć sklep internetowy całkowicie zgodny z oczekiwaniami firmy. Jeśli interesują Cię nieszablonowe środki, które mają wyróżnić Twój e-sklep na tle konkurencji lub działasz w specyficznej branży i posiadasz środki na tak wyjątkową inwestycję, to taka opcja jest idealna dla Ciebie.
Na rynku istnieją dwa warianty dedykowanych platform: sklepy tworzone od zera i oparte o gotowe CMS-y oraz witryny napisane specjalnie dla klienta. Oba rozwiązania są gwarancją bezpieczeństwa. Projekt takiego e-sklepu jest pracochłonny i wymaga działań grafików, programistów oraz reszty zespołu. Choć wycena jest zawsze indywidualna, to należy w tym przypadku liczyć się z kosztem od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych.
2. Platforma SaaS, czyli szybki i tani wariant dla niedużych firm
Czy możliwe jest postawienie sklepu internetowego w kilka godzin? Dzięki modelowi SaaS odpowiedź na to pytanie jest zdecydowanie twierdząca. Platforma znana jest jednak nie tylko z szybkości tworzenia projektu, ale i ze swojej prostoty w zarządzaniu. Została oparta o rozwiązanie Software as a Service i nazywana się ją platformą chmurową. Utrzymywana jest bowiem w chmurze dostawcy, dzięki czemu decydując się na nią, nie trzeba inwestować w dodatkowe serwery.
Komu dedykowane są platformy oparte o model SaaS? Zazwyczaj po takie rozwiązanie sięgają małe lub średnie firmy, które doceniają niski koszt początkowy oraz proponowaną zazwyczaj miesięczną lub roczną płatność abonamentową. Ceny za chmurowe wersje oprogramowania zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych za miesiąc. Opcja ta posiada kilka istotnych wad, ponieważ jest mało elastyczna, jej rozwój i funkcjonalności są mocno ograniczone, a sam sklep jest przez sprzedawcę jedynie wynajmowany. Co ciekawe oprogramowanie to wykorzystuje Shoper, czyli 3 najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce.
3. Platforma Open-Source, czyli popularna opcja dla każdego
Otwarty kod źródłowy charakteryzuje platformy Open-Source, czyli najpopularniejsze rozwiązanie na rynku. Jest to darmowe oprogramowanie, ale należy pamiętać, że wdrożenie i rozwój e-sklepu wymaga w wielu przypadkach specjalistycznej wiedzy, za którą należy już zapłacić. Opcje Open-Source gwarantują nieograniczoną modyfikację witryny oraz wdrażanie indywidualnych i niepowtarzalnych pomysłów.
Jest to rozwiązanie stworzone dla średnich i małych biznesów, które chcą mieć swobodę w internetowej sprzedaży. Trzeba jednak podkreślić, że opcja ta nie oferuje technicznego wsparcia, a hostingowe wymagania platformy są dość wysokie. Jednym z najpopularniejszych oprogramowań typu Open-Source jest Prestashop. Wyprzedziła ona takie usługi jak Shoper oraz WooComerce i z prawie 24% udziałem w rynku stała się najpopularniejszą platformą e-commerce w Polsce.
Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>
4. Platformy licencjonowane, czyli wersje dla rynkowych gigantów
Platformy oparte na licencji w pewnym stopniu przypominają rozwiązanie Open-Source, przez co zupełnie różnią się od modelu SaaS. Stanowią rozwiązanie dla właścicieli firm, którym nie zależy na szybkości realizacji i są skłonni do podjęcia większych inwestycji. Wysoka cena (jednorazowy koszt wdrożenia może wynieść od kilkuset tysięcy do nawet kilku milionów złotych, a sama cena wykupu licencji zaczyna się od 75 tysięcy złotych rocznie) idzie w tym przypadku z licznymi korzyściami takimi jak:
• obsługiwanie dużej liczby zamówień w krótkim czasie;
• możliwość prezentacji szerokiej bazy produktów;
• gwarancja bezpieczeństwa danych;
• rozwój platformy poprzez liczne konfiguracje oraz modyfikacje.
Jest to wiec rozwiązanie dla biznesowych gigantów, którzy mają wielu klientów i asortyment przewyższający średnią oraz dla firm, które chcą walczyć z liderami rynku e-commerce.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, to posłuchaj podcastu o zaletach i wadach poszczególnych platform i sprawdź, od czego należy zacząć przygodę z e-handlem.
Źródła: Gemius Polska, E-commerce w Polsce 2020, Raport interaktywnie.com: E-commerce , BuiltWith: eCommerce Usage Distribution in Poland