Odpowiednie kompetencje, wymagane kwalifikacje i doświadczenie na stanowisku to nie wszystko. Aby właściwie zachowywać się w określonych sytuacjach, należy posiadać zestaw umiejętności miękkich. Części obowiązujących zasad można się jednak nauczyć. Poznaj kilka biurowych reguł savoir vivre. Sprawdź, co oznacza etykieta w biznesie i odkryj, czego nie wypada robić w miejscu pracy.
Czym jest savoir vivre?
Dosłowne tłumaczenie z języka francuskiego pojęcia „savoir vivre” oznacza „znajomość życia”, „wiedzieć jak żyć” lub „życie zgodne z obyczajem społecznym”. Jest to termin zdecydowanie szerszy niż zasady dobrego wychowania. Ta skomplikowana dziedzina obejmuje wiele reguł, które porządkują różne dziedziny życia. Odnosi się zarówno do znajomości standardów grzecznościowych, form i obyczajów towarzyskich, jak i wiedzy dotyczącej radzenia sobie w różnych trudnych sytuacjach. Określa sposoby prawidłowego postępowania w życiu.
Kultura i szerokość geograficzna to najważniejsze czynniki determinujące zbiór dobrych manier i obowiązujących zasad. W odniesieniu do różnych kontekstów możemy również wymienić savoir vivre biznesowy, polityczny czy internetowy. Szczególnie dużą rolę odgrywa etykieta zachowania w pracy. Bez znajomości grzecznościowych reguł trudno odnaleźć się w biurowej rzeczywistości oraz tworzyć i nawiązywać relacje ze współpracownikami.
Najważniejsze zasady biurowego savoir vivre
Respektuj korporacyjną hierarchię
W przypadku biurowych powitań nie obowiązują tradycyjne reguły precedencji towarzyskiej. Biznesowy porządek zazwyczaj nie kieruje się starszeństwem czy płcią. O kolejności wyciągnięcia dłoni oraz pozdrowienia w pracy decyduje zajmowane stanowisko. Według klasycznych zasad savoir vivre pierwszy wita się więc ten, kto zajmuje niższe miejsce w firmowej hierarchii. W sytuacji równorzędnych pozycji osoba idąca wita się z siedzącą, a mężczyzna pierwszy pozdrawia kobietę. Dodatkowo zatrudniony, który wchodzi do pomieszczenia, powinien powitać pozostałych współpracowników.
Dłoń podczas pierwszego spotkania podaje osoba na wyższym stanowisku. Jeżeli dochodzi na przykład do spotkania dyrektora z dyrektorem, to postępuje się według towarzyskiej etykiety – kobieta wyciąga rękę do mężczyzny, a starsza osoba do młodszej. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej to rekruter wita się z kandydatem. Kodeks dobrego zachowania obejmuje również zasady przedstawiania się, które prezentują się kolejno: podwładny – przełożonemu, pracownik – klientowi, osoba niższa rangą – współpracownikowi wyżej w hierarchii.
Przestrzegaj firmowego dress codu
Obowiązująca obecnie biurowa etykieta nie jest tak restrykcyjna, jak jeszcze kilka lat temu. Nie oznacza to jednak, że reguły odpowiedniego ubioru zupełnie nie obowiązują. Firmowy styl w dużej mierze zależy od ogólnych zasad w organizacji oraz pełnionej przez pracownika funkcji. Wyróżnia się cztery jego główne rodzaje:
• Business wear: strój biznesowy, który obejmuje zazwyczaj garnitur, marynarkę i spodnie lub spódnicę oraz odpowiednie dodatki. Styl biurowy wymaga odpowiedniego doboru kolorów oraz komponowania ubrań.
• Formal dress code: formalny strój według reguł firmowego savoir vivre wymagany jest na biznesowych spotkaniach, kolacjach i bankietach. Akceptowalne kolory to szarości, biel oraz granat.
• Informal dress code: styl ten jest odpowiedni dla spotkań na wysokim szczeblu, choć obowiązują go łagodniejsze reguły niż w przypadku stroju formalnego. Posiada wersję dzienną i wieczorową.
• Casual dress code: swobodny styl, który łączy elegancję i wygodę. Ma najmniej formalny charakter spośród wymienionych wcześniej strojów, ale obowiązują go również pewne zasady np. zakrywanie dekoltu.
Stosuj się do biznesowych reguł savoir vivre w relacjach ze współpracownikami
Dobre maniery oraz wszelkie biurowe zasady zachowania pomagają w nawiązywaniu i utrzymywaniu odpowiednich relacji z innymi pracownikami w firmie. Istnieje kilka ważnych zasad bon tonu określających stosunki w pracy z innymi. Wśród kluczowych reguł wyróżniamy:
• punktualność w biurze i podczas spotkań z klientami;
• sprawne i regularne odpowiadanie na maile;
• przekazywanie na początku lub końcu spotkania własnej wizytówki;
• rozsądne prowadzenie rozmów telefonicznych;
• umiejętne korzystanie z firmowej kuchni lub stołówki;
• netykieta;
• odpowiednie zachowanie w biurze np. brak rozmów o życiu prywatnym.
Wiesz już, jakich zasad etykiety należy przestrzegać w miejscu pracy. Sprawdź również, co musisz wiedzieć o szkoleniach BHP.