Wraz z rozwojem technologii Web 2.0 zaczęły powstawać serwisy, w których ogromna rolę rozpoczęła pełnić interakcja, spychając statyczne treści na margines. Dzięki asynchronizacji działań (technologia AJAX itp.) i aktualizacji treści serwisu, która jednocześnie mogła być wprowadzana i modyfikowana przez użytkowników krańcowych, zaczęto korzystać z tego typu portali w celu komunikacji.
W ten sposób powstały media społecznościowe. Rozwój technologi, co za tym idzie możliwości interakcji jakie zaczęły oferować owe serwisy, sprawiły że popularność mediów społecznościowych zaczęła rosnąc w niemal logarytmicznie, doprowadzając do tego, iż w tej chwili więcej osób jest zarejestrowanych na popularnym Facebooku, niż wynosiła liczba ludności 100 lat temu na ziemi. Szybko więc w kanon działań marketingowych weszła reklama w mediach społecznościowych.
Najpopularniejszymi w tej chwili platformami społecznościowymi są Facebook i Twitter. Pierwszy z nich, Facebook pozwala założyć własne konto i dzielić się z innymi znajomymi informacjami o swojej aktywności, zainteresowaniach itp. Można to określić jako jedno wielkie miejsce spotkać, gdzie jednocześnie w interakcje między sobą wchodzi miliony użytkowników na całym świecie. Biorąc pod uwagę, że w tym samym czasie, mogą mieć wyświetloną reklamę w postaci baneru, a zakładając że chociaż 1% użytkowników zwróci na niego uwagę i zapamięta chociażby markę, daje to ogromne liczby i wzrost świadomości marki wśród konsumentów. Z tego też powodu zarówno wielkie korporacje jak i niewielkie przedsiębiorstwa chętnie korzystają z tego typu medium.
Polskim odpowiednikiem Facebooka w Polsce do niedawna była Nasza Klasa, po ogromnym wzroście popularności ich usług, Facebook zwrócił uwagę na nasz rodzimy rynek i niemal z dnia na dzień wyparł konkurenta. Rozwój marki Nasza Klasa został bardzo ograniczony. Nasza Klasa próbowała się ratować poprzez zmianę brandu (nk.pl) czy grupy docelowej, jednak w tej chwili relatywnie mało użytkowników zostało przy Naszej Klasie i aktywnie korzysta z nk.pl.
Podobnie funkcjonuje Twitter, jego profil działalności polega na wysyłaniu do obserwujących użytkowników mikro wiadomości. Firmy z dużą ilością aktywnych użytkowników mają gwarancję, że informacja- promocja, zostanie dostarczona do konkretnego odbiorcy, który przecież sam się zapisał do naszego profilu, i niemal na pewno zostanie odczytana.
Podobnej funkcjonalności niemal żadna inna forma reklamy w mediach nie może zapewnić.
Jest rzeczą niesamowitą, że dzięki tak niskim nakładom można dotrzeć do tak wielu odbiorców z tak ogromnym skutkiem. Potęga mediów społecznościowych jest nieograniczona pod tym względem. Jednak jak wiadomo, rynek jest istotą żywą i prędzej czy później obecna sytuacja sama się ureguluje, więc przedsiębiorco- korzystaj póki darmo!