Favore.plBaza wiedzyDla firmy i biuraKursy, szkoleniaSzkolenia biznesowe, menedżerskie

Artykuł: Motywacja pracowników a koszty szkolenia, czyli czy e-learning naprawdę się opłaca?

Dodaj zlecenie

Motywacja pracowników a koszty szkolenia, czyli czy e - learning naprawdę się opłaca?

Autor: dom_szkolen   |   16 sie 2011, 12:12   |   Dział: Artykuły

Coraz więcej firm inwestuje w zdalne nauczanie pracowników, a e-learning, jako alternatywa dla tradycyjnych szkoleń, zyskuje na popularności. Niestety, wciąż nie brak problemów przy wdrażaniu tego systemu. Jednym z najważniejszych jest brak motywacji uczestników do pełnego zaangażowania się w prowadzone szkolenia. Jak zatem wybrać efektywny e-learning i mądrze zainwestować w pracowników?

Coraz więcej firm inwestuje w zdalne nauczanie pracowników, a e-learning, jako alternatywa dla tradycyjnych szkoleń, zyskuje na popularności. Niestety, wciąż nie brak problemów przy wdrażaniu tego systemu. Jednym z najważniejszych jest brak motywacji uczestników do pełnego zaangażowania się w prowadzone szkolenia. Jak zatem wybrać efektywny e-learning i mądrze zainwestować w pracowników?

Bariery we wdrażani e-learningu
Dla pracodawcy e-learning to same korzyści, a największą z nich jest oszczędność – zarówno czasu, jak i pieniędzy. Kursy interaktywne pozwalają na szkolenie pracownika w dowolnym miejscu i czasie, a samodzielna praca na platformie e-learningowej skraca okres wdrażania go w obowiązki. Dodatkowo znacznie maleje ilość uwagi, jaką nowej osobie musi poświęcić inny pracownik odpowiedzialny za jego adaptację w nowym miejscu. Kluczem do sukcesu we wdrażaniu e-learningu w firmie są jednak pracownicy – ich podejście i motywacja do ukończenia kursu. Ale efektywna nauka wymaga pokonania pewnych przeszkód. Profesor z Uniwersytetu Arkansas, P. Mungania, twierdzi, że do podstawowych barier w edukacji ludzi dorosłych możemy zaliczyć bariery związane z cechami dyspozycyjnymi użytkowników, kulturą organizacyjną, niewystarczającą jakością materiałów zamieszczonych na platformie, kwestiami technicznymi i niewystarczającym instruktarzem. Jak widać, wszystkie te problemy łączą się bezpośrednio z motywacją użytkowników do korzystania z konkretnej platformy.

Motywacja - klucz do sukcesu
Wagę motywacji w zdalnie prowadzonych szkoleniach potwierdzają badania Domu Szkoleń i Doradztwa oraz Instytutu Psychologii UJ. Celem badań było przede wszystkim poznanie czynników wpływających na tak zwaną motywację wewnętrzną kursantów. Autorzy chcieli również dowiedzieć się jak oceniany jest e-learning charakteryzujący się dużą interaktywnością i konwencją serialową. Wyniki pokazują, że aby zbudować motywację wewnętrzną uczestników należy przede wszystkim przekazywać informacje praktyczne, które kursanci będą mogli wykorzystać w codziennej pracy. Przykłady zaczerpnięte z życia firm powinny zwiększać poczucie przydatności tego typu treści i stymulować motywację wewnętrzną do dalszej nauki. Ważnym czynnikiem jest ocena cech, wyróżniających konkretną platformę. W przypadku prowadzonego badania, respondenci oceniali e-learning Domu Szkoleń i Doradztwa, którego specyficznymi cechami są np. konwencja fabularna i animowana forma lekcji. Elementy te zostały pozytywnie ocenione, a ich łączny wpływ okazał się znaczący dla stymulowania motywacji. Uczestnicy potrzebują jednak nie tylko interesującej platformy i praktycznych treści. Osoby dorosłe podczas nauki powinny zachować możliwość samodzielnego decydowania o tematyce oraz zakresie przyswajanych treści. Dlatego autonomia działania stanowi kolejny czynnik wpływający na motywację wewnętrzną. Ostatnim istotnym elementem okazała się spostrzegana łatwość obsługi platformy e-learningowej. Ważnym jest, aby system nie zawierał błędów i nielogicznych przejść. Powinien umożliwiać skupienie się na treści a nie na oprogramowaniu powodującym problemy w korzystaniu.
Prezentowane badania są pierwszym tego typu studium na temat e-learningu w Polsce. Dzięki zebranym wynikom możliwe będzie zaprojektowanie platform szkoleniowych lepiej dostosowanych do potrzeb użytkowników, a co za tym idzie zlikwidowanie przynajmniej części przeszkód utrudniających wykorzystanie interaktywnych platform w edukacji pracowników.

Finansowa opłacalność
Jak efektywna nauka przekłada się na kwestie finansowe firmy? Najlepiej zobrazują to konkretne liczby. Przyjmijmy, że całkowity koszt pracownika wynosi 3500 zł brutto, a przeciętny czas wdrożenia się nowego pracownika w zakres obowiązków, aż do samodzielnego wykonywania swojej pracy to 6 miesięcy. W trakcie pierwszego miesiąca przynajmniej jedna doświadczona osoba w firmie musi wprowadzić nowozatrudnionego w obowiązki i kontrolować wykonywane przez niego zadania. Poświęca na to około 50 % swojego czasu pracy. Jednocześnie wydajność nowego pracownika kształtuje się na poziomie 20 %. Jak nietrudno obliczyć, taki nowy pracownik w pierwszym miesiącu pracy kosztuje firmę 80% niedostarczonej pracy oraz 50% pracy wdrażającego go współpracownika. W konsekwencji, w porównaniu z doświadczonym pracownikiem nowa osoba kosztuje nas więc 130% płacy, co przy założonym na początku poziomie wynagrodzenia oznacza dodatkowe 4550 zł kosztów w pierwszym miesiącu zatrudnienia. DO tego dochodzi jeszcze wynagrodzenie. W drugim miesiącu efektywność nowego pracownika kształtuje się na poziomie 40% - można założyć, iż związana z nim praca innych osób również wynosi jeszcze ok 40%. W sumie daje to dodatkowe 3500 zł w drugim miesiącu. Zgodnie z tymi obliczeniami, nowy pracownik, którego całkowite wdrożenie w swoje obowiązki będzie trwało średnio wspomnianych 6 miesięcy kosztuje – oprócz należnego mu wynagrodzenia dodatkowe 13 825 zł. Dzięki prowadzeniu Szkoleń, zarówno na poziomie adaptacji nowych pracowników jak i podnoszenia kwalifikacji pracowników z długoletnim stażem, można zakładać zmniejszenie fluktuacji kadry. Oznacza to, że odpadną wysokie koszty 13 825 zł wdrożenia do pracy każdej nowej osoby. Dla przykładu, w firmie, w której pracuje 20 osób fluktuacja na poziomie 20% oznaczałaby 4 nowe osoby w skali roku. Przekładając to na finanse - inwestując w działania szkoleniowe można zaoszczędzić 55 300 zł!

Dobrze wybrać
Jak widać e-learning jest metodą niezwykle korzystną. Pozwala zaoszczędzić koszty szkoleniowe i czas pracy zatrudnionych. Jednak decydując się na kurs metodą e-learningową warto dokładnie zapoznać się z ofertą firmy szkoleniowej. Sprawdzić należy nie tylko merytoryczną wiarygodność treści, ale również przystępność prezentacji i łatwość obsługi technicznej platformy. Niewątpliwie wpłynie to korzystnie na motywację wewnętrzną pracowników, ich efektywniejszą naukę, a w konsekwencji - wydane na szkolenie pieniądze zostaną w pełni spożytkowane.

KOMENTARZE
  • brak komentarzy
USŁUGI AUTORA ARTYKUŁU
  • Negocjacje szkolenie z negocjacji Negocjacje z biznesie Szkolenie otwarte, 2-dniowe: 9 i 10.02.2012, Hotel Park Inn Kraków Negocjujemy w każdym miejscu i praktycznie od zawsze. Można powied...negocjacje szkolenie z negocjacji, Kraków, małopolskie 790 zł sztuka Krakówmałopolskie
  • Autoprezentacja, wystąpienia publiczne prezentacje Autoprezentacja, wystąpienia publiczne oraz komunikacja z klientem, czyli jak skutecznie przekonywać innych szkolenie otwarte, 2-dniowe: 30 i 31.01.2012, Hotel...autoprezentacja, wystąpienia publiczne prezentacje, Kraków, małopolskie 790 zł sztuka Krakówmałopolskie
  • Marketing strategiczny, operacyjny, e - marketing Marketing strategiczny, operacyjny, e-marketing dla małych firm Program kursu „Marketing strategiczny, operacyjny, e-marketing dla małych firm&rdquo...brak zdjęcia 420 zł sztuka Krakówmałopolskie
  • Zarządzanie firmą i efektywność własna (KKB) Zarządzanie firmą i efektywność własna Program „Zarządzanie firmą i efektywność własna” – 4 dni: Zarządzanie strategiczne przeds...brak zdjęcia 420 zł sztuka Krakówmałopolskie
  • Szkolenie, zarządzanie czasem, e - learning PLANOWANIE I ORGANIZACJA CZASU PRACY Każdy skuteczny menadżer rozumie, że poświęcając 10 minut na planowanie zyskuje co najmniej godzinę czasu pracy. Planowani...szkolenie, zarządzanie czasem, e-learning, Kraków, małopolskie 90 zł sztuka Krakówmałopolskie