Koszt zakupu nowych opon to wydatek rzędu 1000zł. Dla wielu kierowców jest to zbyt wygórowana cena z tego względu decydują się na opony używane. W dalszej części artykułu znajdują się cenne wskazówki i uwagi, na które trzeba zwrócić uwagę przy zakupie tego rodzaju ogumienia.
Grubość bieżnika
Pierwszą rzeczą, na która trzeba zwrócić uwagę jest grubość bieżnika. Według polskich przepisów dopuszczalna wartość to minimum 1,6mm. Jednak bieżnik oscylujący w granicach tej wartości jest zdecydowanie za niski. Taka opona w żaden sposób nie zapewni nam nawet minimalnego poziomu bezpieczeństwa. Dodatkowo zdolność odprowadzania wody z jezdni jest bardzo słaba. Dlatego rozglądając się za oponą używaną warto szukać tych co posiadają minimum 6mm grubości bieżnika. Warto również zwrócić uwagę na równomierność jego zużycia. W przypadku, gdy poprzedni właściciel miał w samochodzie nieprawidłowo ustawioną zbieżność, bieżnik może być nierównomiernie zużyty.
Przecięcia i ubytki na oponie
Przecięte opony nie dyskwalifikują jej od razu. Dobre serwisy wulkanizacyjne są w stanie sobie poradzić z płytkimi uszkodzeniami tego typu zgrzewając na gorąco. W przypadku głebokich przecięć tego typu naprawa jest niewykonalna. Podobna sytuacja jest w przypadku zewnętrznych ubytków gumy. Przed zakupem warto skonsultować się z dobrym wulkanizatorem, który za drobną opłatą jest w stanie nam powiedzieć czy opona nadaje się do eksploatowania.
Przebita opona
Z tego typu rodzajem uszkodzenia opony, praktycznie każdy kierowca miał do czynienia. To również nie dyskwalifikuje ogumienia przed zakupem. Warto jednak zwrócić uwagę w jaki sposób została wykonana naprawa (zastosowanie specjalnych kołków, które uszczelniają przebite miejsce) oraz czy nie zostały uszkodzone elementy konstrukcyjne ogumienia.
Wiek opony
Kolejną bardzo ważną rzeczą, na która trzeba zwracać uwagę jest wiek opony. Mieszanka, która została użyta do produkcji ogumienia zachowuje swoje parametry przez ok.6lat. Data produkcji opony znajduje się z boku opony. Składa się z 4 cyfr. Pierwsze dwie oznaczają tydzień, a kolejne rok produkcji. Starsze opony mogą wykazywać objawy starzenia pod postacią pęknięć lub zdeformowań.