E-learning, jako alternatywna forma dla szkoleń tradycyjnych, bardzo szybko zyskuje na popularności. Coraz częściej wykorzystywany jest nie tylko w firmach prywatnych, ale również w urzędach, na uczelniach wyższych oraz w innych instytucjach.
Opłacalność e-learningu we wdrażaniu nowych pracowników biurowych
E-learning, jako alternatywna forma dla szkoleń tradycyjnych, bardzo szybko zyskuje na popularności. Coraz częściej wykorzystywany jest nie tylko w firmach prywatnych, ale również w urzędach, na uczelniach wyższych oraz w innych instytucjach.
Z perspektywy pracodawcy, główną zaletą szkoleń e-learningowych jest ich opłacalność. W porównaniu do szkoleń stacjonarnych, e-learning pozwala na eliminację takich kosztów jak np. noclegi, dojazd na szkolenie, sala szkoleniowa, wynagrodzenie trenera, catering etc. Średni koszt stworzenia e-szkolenia, odpowiadającego jednodniowemu szkoleniu tradycyjnemu, wynosi około 20-30 tys. złotych, a więc koszt ten zwraca się już przy przeszkoleniu kilkunastu, czy kilkudziesięciu osób. Wydatki te można jeszcze zmniejszyć, gdy firma nie decyduje się na stworzenie własnego kursu, a na zakup szkolenia od organizacji specjalizujących się w tej formie edukacji. Co więcej w e-nauczaniu występuje skalowalność kursów, co oznacza, że wzrost ilości uczestników szkolenia nie powoduje znaczącego wzrostu kosztów ich nauczania oraz kosztów organizacyjnych.
Bazując na konkretnych liczbach, opłacalność e-learningu można przedstawić w następujący sposób: całkowity koszt pracownika wynosi 3500 zł brutto, a przeciętny czas wdrożenia się nowego pracownika w zakres obowiązków, aż do w pełni efektywnego, samodzielnego wykonywania swojej pracy to 6 miesięcy (minimum zakładane przy dobrze przeprowadzonym procesie adaptacyjnym).
W trakcie pierwszego miesiąca przynajmniej jedna bardziej doświadczona osoba z dłuższym stażem pracy w firmie musi wprowadzić nową osobę w obowiązki i kontrolować wykonywaną przez nią pracę – na co poświęca ok 50 % swojego czasu pracy. Jednocześnie wydajność nowego pracownika kształtuje się na poziomie 20 %. Jak nietrudno obliczyć, taki nowy pracownik w pierwszym miesiącu pracy kosztuje firmę (mierząc nakładem pracy innych) 80% niedostarczonej pracy plus 50% pracy wdrażającego go współpracownika. W konsekwencji, w porównaniu z doświadczonym pracownikiem nowa osoba kosztuje nas więc 130% płacy, co przy założonym na początku poziomie wynagrodzenia oznacza dodatkowe 4550 zł kosztów w pierwszym miesiącu zatrudnienia. Oprócz wynagrodzenia oczywiście! W drugim miesiącu efektywność nowego pracownika kształtuje się na poziomie 40% - można założyć, iż związana z nim praca innych osób również wynosi jeszcze ok 40%. W sumie daje to dodatkowe 3500 zł w drugim miesiącu. Licząc w ten sposób, nowy pracownik, którego całkowite wdrożenie w swoje obowiązki będzie trwało średnio wspomnianych 6 miesięcy kosztuje – oprócz należnego mu wynagrodzenia dodatkowe
13 825 zł.
Prowadząc działania szkoleniowe zarówno na poziomie adaptacji nowych pracowników jak i adresowane do pracowników z długoletnim stażem można zakładać zmniejszenie fluktuacji kadry.
Oznacza to, że odpadną wysokie koszty 13 825 zł wdrożenia do pracy każdej nowej osoby. A teraz załóżmy, że w firmie X pracuje 20 osób. Wspomniana fluktuacja na poziomie 20% oznaczałaby 4 nowe osoby w skali roku... oznacza to, że inwestując w działania szkoleniowe można zaoszczędzić 55 300 zł!
Dodatkową zaletą e-learningu jest skrócenie czasu organizacji szkolenia – szkolenie można zorganizować niemal od razu, wtedy gdy zachodzi taka potrzeba. Jest to istotne zwłaszcza w branżach cechujących się dużą rotacją personelu. Pracodawca, który przyjmuje nowego pracownika może mu udostępnić lekcje e-learningowe już chwilę po podpisaniu umowy. Dzięki temu zatrudniony rozpoczyna pracę wyposażony w niezbędną wiedzę. Dodatkowo przeprowadzenie szkolenia z zakresu kompetencji miękkich umożliwi pracownikom lepszą organizację czasu pracy, efektywniejsze działanie czy sprawną komunikację w zespole projektowym.
Co więcej przy e-nauce pracownik cały czas może być obecny w firmie, nie pojawiają się problemy wynikające z jego nieobecności czy konieczności znalezienia zastępstwa, pracownik nie traci czasu na dojazdy na szkolenia. Możliwość nauki zarówno w pracy, jak i poza nią sprawia, że nie występuje brak spadku wydajności. E-nauka eliminuje też barierę wynikającą z trudności ze zgromadzeniem jednocześnie wielu słuchaczy w jednym miejscu i czasie.
Dobrze przygotowany e-learning jest przede wszystkim metodą skuteczną. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Dom Szkoleń i Doradztwa oraz Instytut Psychologii UJ, poszczególne cechy platformy e-learningowej mogą mieć znaczący wpływ na kształtowanie motywacji wewnętrznej kursantów. Wśród nich uczestnicy badania wymienili: przydatność kursu, łatwość korzystania, autonomię działania. Wysoko ocenione zostały także charakterystyczne cechy e-learningu – fabularyzowana treść oraz animowana forma (Przykładowe szkolenia, na których prowadzone były badania dostępne są na http://www.domszkolen.com/eml/)
Wśród wielu czynników składających się na coraz większe zainteresowanie e-learningiem prym wiedzie oszczędność – zarówno czasu, jak i pieniędzy. Kursy interaktywne pozwalają na szkolenie pracownika w dowolnym miejscu i czasie. Samodzielna praca kursanta na platformie e-learningowej skraca czas jego wdrożenia w obowiązki oraz politykę firmy. Dodatkowo minimalizowana jest ilość uwagi jaką nowej osobie musiałby poświęcić właściciel, czy inny pracownik odpowiedzialny za jego adaptację w nowym miejscu.