W czasach potężnej i stale rosnącej konkurencji sam fakt wygenerowania dobrego produktu lub świetnej usługi nie wystarczy, aby biznes nabierał rozpędu i przynosił wymierne korzyści. Produkt, o którym nikt nie słyszał, nie ma racji bytu. Dlatego w promocję firmy i produktu trzeba włożyć co najmniej tyle samo energii, pomysłowości i pieniędzy, ile w ich stworzenie.
Różne formy reklamy
Jednym z aspektów działań promocyjnych jest reklama. Jej cel to nie tylko dotarcie z informacją o produkcie do dużej rzeszy ludzi, ale też budowanie pozytywnego wizerunku oraz kreowanie potrzeb odbiorców. Znakomitym miejscem do popularyzacji firm, produktów i usług jest Internet. Nie należy jednak odrzucać tradycyjnych technik opartych druku. Naszym sojusznikiem w walce o klienta będzie z pewnością drukarnia wielkoformatowa (np. http://www.trzyslowa.pl/Trzy Słowa), której oferta obejmuje m.in. banery, rollupy, oklejanie pojazdów oraz gadżety reklamowe, jak koszulki z firmowym nadrukiem. Warto też pamiętać o ulotce, niepozornej, ale skutecznej – pod warunkiem, że zostanie dobrze zaprojektowana. Taka forma reklamy musi być przejrzysta i zrozumiała od pierwszej chwili. Musimy przekazać kilka ważnych informacji (nazwa produktu, jego zalety oraz miejsce sprzedaży), ale nie możemy przytłoczyć odbiorcy nadmiarem treści. Musimy pamiętać też o ciekawej (nawet zabawnej) grafice oraz chwytliwym haśle przewodnim. Te zasady dotyczą również innych form reklamy – plakatów, banerów, spotów.
Nie tylko reklama
Oprócz tradycyjnych, istnieją nowoczesne formy reklamy, jak reklama multimedialna. Spoty można emitować nie tylko w Internecie i telewizji, ale także w tętniących życiem punktach miasta – na monitorach w centrach handlowych, autobusach czy poczekalniach. Spot może być animowany lub filmowy, koszt takiej reklamówki jest oczywiście duży, taki wydatek opłaca się w przypadku długoterminowych produktów i usług. Jednak reklama to nie jedyna forma promocji. Istnieją techniki takie jak upominki, konkursy, obniżki, które podnoszą atrakcyjność produktu w oczach konsumenta. Reklama powinna iść w parze z przyciągającymi cenami i rozwiniętą siecią dystrybucji. Istotną formą promocji jest również public relations, czyli kształtowanie relacji z otoczeniem. Działania te mogą opierać się m.in. na kontaktach z mediami lub sponsoringu.
Form promocji jest wiele, można stosować równolegle kilka z nich. Jednak na początek należy obmyślić strategię, zdefiniować odbiorców i przygotować solidny plan kampanii promocyjno-reklamowej. Trzeba też stale przypominać odbiorcom o sobie, o tym, dlaczego właśnie na nasz produkt warto wydać pieniądze, trzeba wyróżniać się na tle konkurencji, rozwijać się i zawsze na czas informować o nowościach.
foto stąd: freedigitalsphoto.net