Jednym z najbardziej niekorzystnych czynników w codziennej pracy jest stres zawodowy. Może on nieść ze sobą poważne konsekwencje zarówno dla zatrudnionych, jak i dla ich pracodawcy. Jak więc zapobiegać wytworzeniu się takiego napięcia w środowisku pracowniczym? Dowiedz się, co może nasilać takie emocje i jak najlepiej sobie z nimi radzić. Sprawdź, czy to dotyczy również ciebie.
Praca a stres, czyli przyczyny napięcia zawodowego
Jednym z najbardziej szkodliwych czynników wpływających na powstanie nieprzyjaznego środowiska pracy jest stres. Czym właściwie są takie emocje? Najprościej można je opisać jako reakcję jednostki na pewien zespół okoliczności, który jest dla niej negatywny.
W miejscu wykonywania zawodowych obowiązków powstaje, gdy pracownik nie jest w stanie zrealizować oczekiwań swojego pracodawcy. Wymagania i naciski przełożonego nie odpowiadają posiadanej wiedzy, umiejętnościom i doświadczeniu zatrudnionego. To rodzi frustrację i zdenerwowanie, a w dalszej kolejności długotrwały i często paraliżujący stres.
Aby dowiedzieć się, jak opanować silne emocje i niekorzystne napięcie w pracy, warto przekonać się, co go wywołuje. Do najpopularniejszych czynników stresogennych należą:
• presja: może ona pochodzić od przełożonych i dotyczyć oczekiwanych wyników oraz czasu realizacji zadań;
• praca a życie prywatne: brak balansu pomiędzy dwoma ważnymi sferami życia; może objawiać się „wynoszeniem pracy do domu”;
• nadmiar obowiązków: zbyt wiele poleceń możliwych do wykonania;
• złe relacje interpersonalne: z pracodawcą, kolegami, czy podwładnymi;
• nakład pracy a wynagrodzenie: niskie zarobki w stosunku do wykonywanych obowiązków i umiejętności;
• rozwój kariery: brak możliwości awansu czy uzyskania podwyżki, brak bezpieczeństwa zatrudnienia;
• charakter pracy i rola w firmie: słabo sprecyzowane obowiązki i monotonne zadania;
• mobbing w pracy;
Sposoby walki ze stresem wśród pracowników
Wiemy już, jakie czynniki najczęściej powodują powstawanie napięcia w miejscu pracy. Oczywiście, nie można całkowicie go wyeliminować, ponieważ może on również motywować do lepszego wypełniania obowiązków jako naturalna reakcja na pojawiające się przeszkody. W jaki sposób można zredukować niekorzystne skutki stresu? Zadanie to ułatwi przede wszystkim:
1. Organizacja szkoleń: wszelkie kursy, sesje i treningi antystresowe mogą znacząco wpłynąć na rozładowanie nerwów i niepotrzebnego napięcia.
2. Komunikacja: pobudzanie do dialogu to świetne rozwiązanie ułatwiające zarządzanie stresem. Dzięki dyskusjom i rozmowom nie tylko pobudzisz pracowników do wyrażania swojego zdania i dzielenia się ewentualnymi problemami, ale też wytworzysz bardziej przyjazne środowisko pracy. Dobrym pomysłem jest organizowanie regularnych spotkań całej załogi lub konkretnych działów.
3. Informacja: kluczem do opanowania stresu jest klarowność zasad, sytuacji i planów. Pracodawca powinien przekazywać nowym podwładnym precyzyjne komunikaty dotyczące praktyk czy struktury firmy. Pracownicy obecni powinni mieć wiedzę o planowanych decyzjach czy zmianach, a także o ryzyku i możliwościach. Potencjalni kandydaci mogą być informowani poprzez klarowne oferty rekrutacyjne. To idealna profilaktyka stresu w nowej pracy.
4. Integracja: jakość pracy wynika często z odpowiednich relacji pomiędzy pracownikami. Wspólne wyjścia, wyjazdy czy wspólne obchodzenie świąt bardzo łatwo mogą doprowadzić do wyeliminowania negatywnego napięcia zawodowego.
5. Rozwój: stworzenie możliwości uzyskiwania awansów oraz wspinania się po kolejnych szczeblach kariery zwiększa mobilizację pracowników i pobudza stres motywujący do działania. Pracodawca powinien też odpowiednio nagradzać i doceniać sukcesy.
6. Regularne badanie pracowników: monitorowanie sytuacji w firmie może pomóc w szybkim rozpoznaniu przyczyny ewentualnego stresu zawodowego i rozpoczęcia z nim walki. Podwładni podczas takich rutynowych kontroli sami mogą proponować sposoby rozwiązania problemu.