Każdy sklep chce dbać o swoich stałych klientów oraz przyciągać nowych. Oprócz atrakcyjnych cen i wysokiej jakości produktów stosuje się różne działania marketingowe. Jednym z nich są programy lojalnościowe przeznaczone dla stałych klientów. Służą one do budowania oraz podtrzymywania pozytywnych relacji z najbardziej wartościowymi i atrakcyjnymi dla firmy klientami.
Dobra strategia programu lojalnościowego pozwala na zwiększenie sprzedaży produktu lub usługi, podczas gdy zmniejszają się nakłady na inne formy promocji i reklamy. Do najczęstszych form takich programów należy premiowanie punktami każdego zakupu, proporcjonalnie do wydanej kwoty. Skumulowane punkty pozwalają na zrobienie kolejnych zakupów w promocyjnej cenie, lub na odebranie jakiegoś gadżetu firmy. Aby zbierać takie punkty, klient dostaje zazwyczaj specjalną kartę oraz założone mu zostaje konto. Ponadto klient korzystający z takiego programu ma również możliwość skorzystania na przykład z większych zniżek podczas promocji. Niektóre sklepy traktują swoich klientów bardzo indywidualnie i oferują zniżki np. z okazji urodzin. To sprawia, że klient czuje się bardzo wyjątkowo i chętniej skorzysta z usług danego sklepu. Dodatkowo, poprzez różnego rodzaju newslettery jest szybciej informowany o przecenach lub nowych produktach. Sklepy stosują różne strategie zapisów do takiego programu. Często oferują je niemal każdemu klientowi, licząc na duże zyski. W takich przypadkach rezultat może być odwrotny, ponieważ klient dowiadując się o takich masowych praktykach wcale nie czuje się wyjątkowo i niechętnie korzysta z usług sklepu. W innych sytuacjach sklepy oferują programy lojalnościowe klientom, którzy faktycznie często robią duże zakupy i są dla nich bardzo wartościowi.
Badania potwierdzają, że programy lojalnościowe są bardzo skuteczną metodą promocji dla sklepów. Są bardzo efektywne, mają realny wpływ na zwiększenie sprzedaży oraz liczby nowych klientów. Wielu Polaków przyznaje, że uczestniczy w co najmniej jednym programie lojalnościowym lub posiada kartę stałego klienta.