Pozytywne opinie klientów to niezwykle ważny element budowania wizerunku firmy. Wiele przedsiębiorców bagatelizuje jednak ten czynnik i nie kontroluje tego, co o marce mówi się w internecie. A przecież każdy z nas nie raz szukał opinii o danej firmie i na tej podstawie podejmował decyzję, czy zostanie jej klientem. Wynika z tego, że warto dbać o to, aby w internecie pojawiały się oceny zadowolonych klientów. Sprawdźmy, jak tego dokonać.
Gdzie pojawiają się opinie
W internecie jest wiele miejsc, gdzie użytkownicy mogą dzielić się między sobą opiniami o firmie. Przede wszystkim są to fora internetowe, blogi, a także specjalnie do tego celu przeznaczone serwisy agregujące opinie o markach. Użytkownicy nie tylko mogą ocenić daną firmę, ale również podzielić się swoimi doświadczeniami związanymi ze skorzystaniem z jej usług, a także odpowiedzieć na pytania innych użytkowników.
Gdzie gromadzić opinie o klientach
Warto natomiast kontrolować to, co mówi się o firmie w sieci, głównie po to, aby w porę reagować na kryzysy. Często firma właśnie z tego typu opinii dowiaduje się, że, na przykład, jej kluczowy produkt jest wadliwy albo obsługa klienta niekompetentna. Na rynku dostępne są specjalne systemy monitoringu, które ułatwiają śledzenie wzmianek o marce pojawiających się w social media, na forach, portalach i wszelkich innych miejscach.
Warto więc wziąć pod uwagę następujące miejsca agregujące opinie o marce:
Firmowa strona WWW
To doskonałe miejsce na zbieranie ocen zadowolonych klientów. Wiąże się to jednak ze sporym nakładem czasowymi pieniężnym, gdyż wymaga wygospodarowania dodatkowego miejsca na stronie, na przykład w postaci forum lub modułu komentarzy, a także zaangażowania osoby, która zajmie się moderacją dodawanych przez użytkowników wpisów.
Serwisy agregujące opinie
Serwisy typu Opineo.pl, Ceneo.pl czy Trustedshops.pl to kolejne miejsce, które warto wykorzystać do budowania pozytywnego wizerunku firmy. Zaletą tych serwisów jest fakt, iż opinie, które są tam zbierane, są postrzegane jako bardziej wiarygodne niż te na stronie firmowej, która przecież jest zarządzana przez jej pracowników. Warto pamiętać, aby śledzić, co mówią o naszej marce użytkownicy i jeśli mają jakiekolwiek wątpliwości, skargi czy pytania, natychmiast im odpowiadać.
Przykłady opinii o marce:
http://www.opineo.pl/opinie/agito-plhttp://www.opineo.pl/opinie/agito-pl
Fora internetowe
To prawdziwa skarbnica opinii o firmach. W przypadku forów trudniej jest kontrolować pojawiające się opinie, zwłaszcza te negatywne, które mogą mocno nadszarpnąć wizerunek marki. Sposobem na to jest stworzenie e-rzecznika, który będzie aktywnie uczestniczył w dyskusjach i prowadził stały dialog z obecnymi i potencjalnymi klientami, odpowiadając na wszystkie ich pytania.
Serwisy tematyczne
Niektóre portale często publikują recenzje produktów czy usług. Zdarza się, że zapraszają czytelników do testów, czego efektem jest wiarygodny materiał na temat danej marki. Warto nawiązać współpracę z tego typu serwisami, gdyż może to zaowocować świetną recenzją.
Przykłady pozytywnych opinii o marce:
http://www.babyboom.pl/rodzina/testujemy/klub_zakupowy_limango_opinie_testerek.htmlhttp://www.babyboom.pl/rodzina/testujemy/klub_zakupowy_limango_opinie_testerek.html
Oczywiście miejsc, gdzie mogą pojawiać się opinie o marce jest bardzo wiele, jednak jeśli na bieżąco będziemy monitorować głosy w sieci, wówczas będziemy w stanie budować wiarygodność oraz zaufanie klientów.
Autor: http://lodzseo.pl/Agencja SEO z Łodzi