Rekrutacja pracowników to jeden z głównych elementów strategii zarządzania zasobami ludzkimi. Szukając nowego pracownika na stanowisko w Twojej firmie, możesz szukać kandydata spośród swoich obecnych współpracowników (rekrutacja wewnętrzna) bądź pozyskać z zewnątrz (rekrutacja zewnętrzna). Którą metodę wybrać? Przeanalizujmy obie z nich.
Rekrutację wewnętrzną powinniśmy rozpocząć od zredagowania ogłoszenia rekrutacyjnego, które zawierać powinno takie elementy jak: nazwa stanowiska, zakres obowiązków, oczekiwania wobec kandydatów. Kolejnym krokiem jest oczywiście poinformowania pracowników o takim naborze poprzez np. wewnętrzny kanał komunikacji komputerowej czy wykorzystując tablice ogłoszeń. Dostęp do formularza powinien mieć każdy pracownik, a w przypadku dużej firmy, można zawęzić grono odbiorców do pracowników działu, w którym jest wolny wakat. Gdy odpowiednio został zbadany potencjał pracowników, ogłoszenie o naborze można kierować bezpośrednio do osoby, która według działu HR spełnia wszelkie wymogi i byłaby odpowiednia na dane stanowisko.
Atutem tej metody jest dobra znajomość kandydatów. W momencie, gdy w firmie dział HR pełni funkcję odpowiedzialną za planowanie ścieżek kariery, to jesteśmy w idealnej sytuacji, ponieważ doskonale znamy mocne i słabe strony pracowników, ich kompetencje, umiejętności oraz motywację.
Rekrutacja wewnętrzna buduje pracowników, czują oni, że są dla firmy wartościowi, a ich praca jest doceniana. Zmianę stanowiska traktują oni wtedy jako awans poziomy, dzięki któremu będą mogli nabyć nowe umiejętności, rozwijać się w firmie. Warunkiem jest oczywiście to, że takie przeniesienie jest zgodne z ich zainteresowaniami. Awans pionowy natomiast dla pracowników to szczyt marzeń. Nie możemy jednak zapomnieć wtedy o dokładnym przeanalizowaniu zdolności menadżerskich kandydata oraz odporności psychicznej.
Rekrutacja zewnętrzna kojarzy nam się ze zleceniem przeprowadzenia rekrutacji firmie zewnętrznej, która zajmuje się tym specjalistycznie. Ta metoda daje nam możliwości dotarcia do znacznie większej ilości kandydatów na rynku pracy. Trafić możemy do szerokiego grona zróżnicowanych kandydatów oraz utalentowanych osób posiadających oryginalne kompetencje.
Osoba przychodząca z zewnątrz wnosi do firmy świeżą krew, świeże spojrzenie na to, co dzieje się aktualnie w firmie. Zewnętrzne rekrutacje dają firmom możliwość budowania pozycji na rynku pracy, a na pewno tytuł najlepszego pracodawcy pomoże dotrzeć do najlepszych kandydatów.
Od czego zacząć rekrutację zewnętrzną?
Przede wszystkim musimy zastanowić się na precyzyjnym opisem stanowiska, na które szukamy pracowników oraz oczekiwania wobec nich. Najczęściej wykorzystuje się rozmowy kwalifikacyjne, dodatkowych niezbędnych informacji mogą nam przynieść także testy wiedzy itp. Wielostopniowa rekrutacja składa się często również z Assessment Center, który daje możliwość wnikliwej obserwacji pracy w grupie, czyli zaobserwować możemy czy dany kandydat bierze na siebie funkcję lidera, jak pracuje pod presją czasu i prezentacją wyników.