Favore.plBaza wiedzyInformatyka i telekomunikacjaSpecjalistyczneSystemy ERP i CRM

Artykuł: Restauracyjne rewolucje

Dodaj zlecenie

Restauracyjne rewolucje

Restauracyjne rewolucje
Autor: visix   |   27 cze 2014, 22:43   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Systemy ERP i CRM

W dzisiejszych czasach nowoczesne technologie informatyczne pełnią coraz ważniejszą rolę na wielu płaszczyznach biznesowych. Ten trend można również zaobserwować w szeroko pojętej gastronomii. Restauracje, bary czy kawiarnie zamieniają tradycyjne kasy fiskalne na dotykowe panele, znacznie ułatwiające pracę kelnerów. Stale rosnące wymagania klientów, oraz konieczność rywalizowania z rynkową konkurencją wymuszają na właścicielach lokali gastronomicznych konieczność podnoszenia standardu jakości obsługi. Jednym z najciekawszych rozwiązań z dziedziny IT, dedykowanym dla restauracji jest elektroniczne menu.

Elektroniczne menu (w skrócie eMenu) jest formą interaktywnej karty dań i napojów prezentowanej przy użyciu tabletów lub smartphonów. Cały system oparty jak na bezprzewodowej sieci teleinformatycznej która pozwala na komunikację wszystkich jej elementów składowych. Kelnerzy zamiast tradycyjnego papierowego menu, dostarczają na stolik tablet z zainstalowaną specjalną aplikacją, pozwalającą przeglądać dania i napoje restauracji. Kolorowe i atrakcyjne zdjęcia znacznie bardziej oddziałują na wyobraźnię klientów, co sprawia, że często zamawiają więcej. Proces zamawiania też jest bardzo łatwy i intuicyjny. Wszystko odbywa się poprzez dotykowy wybór pozycji i ustalenie ich ilości. Aplikacja elektronicznego menu jest wyposażona rownież w system promocji potraw, dzięki czemu najczęściej wybierane posiłki i napoje są wyróżniane na ekranie tabletu. Po akceptacji zamówienia przez klienta, jest ono przesyłane natychmiast do centralnego serwera aplikacji i wyświetlane jako kolejna pozycja na liście zamówień w kuchni. Środowisko w jakim odbywa się praca na zapleczu gastronomicznym nie sprzyja używaniu urządzeń elektronicznych, dlatego proponujemy wykorzystanie ekranu dotykowego. Szef kuchni w bardzo prosty sposób ma możliwość zmiany statusu zamówienia, o czym informowany jest również klient. Dodatkowo aplikacja posiada moduł szacowania średniego czasu realizacji zamówienia. Wyliczona przez system liczba minut może być oczywiście korygowana przez osoby odpowiedzialne za pzygotowanie zamówienia. Czas pozostały do realizacji zlecenia jest odbierany również przez tablet klienta. Dzięki temu jest on spokojniejszy podczas oczekiwania na posiłek. Inną ważna funkcjonalnością projektu jest moduł integracji z kasą fiskalną, tak aby móc automatycznie wydrukować rachunek na podstawie zamówienia z eMenu.
System informatyczny elektronicznego menu zapewnia korzyści zarówno dla klienta jak i dla samego lokalu. Do najważniejszych zalet po stronie klienta należy zaliczyć przede wszystkim krótszy czas dostarczenia dań, wizualnie atrakcyjny sposób wyboru posiłków i napoi oraz szybkość i precyzja podczas składania zamówienia. Zwiększona wydajność obsługi klienta przekłada się również na większe zyski dla restauracji. Ponadto eMenu, dzięki swojej innowacyjności jest znaczącym elementem pozwalającym zbudować przewagę konkurencyjną. Jest również niesamowitym nośnikiem reklamy i promocji marki.
W najbliższej przyszłości projekt ten będzie rozwijany w kierunku dodania mechanizmów sztucznej inteligencji pozwalających pełnić rolę doradczą w procesie wyboru posiłków. Pozwoli to jeszcze lepiej dostosować się do aktualnych potrzeb klientów (np. specjalne menu dla wegetarian). Innym ważnym kierunkiem jest zapewnienie możliwości współpracy z systemami klasy ERP, oraz prosta wymiana danych.
Systemy tej klasy zdobywają coraz większą popularność w USA oraz Japonii, gdzie konkurencja na rynku jest jeszcze większa niż w Polsce. Uważamy, że również w wielu polskich restauracjach wdrożenie aplikacji zakończyłoby się sukcesem i zwrotem inwestycji w ciągu kilkunastku lub nawet kilku miesiący.

Marcin Nowak.

KOMENTARZE
  • brak komentarzy
USŁUGI AUTORA ARTYKUŁU