Co dają nam szkolenia z zakresu umiejętności miękkich? Tworzą w nas to, jak się czujemy, jak możemy się dzięki temu zachowywać, jak reprezentujemy się na zewnątrz, jak tworzymy swój spójny wizerunek, wreszcie jak czujemy się w grupie, w której działamy. Żaden człowiek, mimo, że czasem bardzo by chciał nie działa w pojedynkę, ale uzależniony jest od różnych ludzi i sytuacji. Kompetencje miękkie stają się obecnie najważniejszymi kompetencjami zawodowymi.
Posiadanie kompetencji miękkich jest świadectwem postawy do otaczającego świata. Co ma na celu prowadzenie rozwoju samego siebie? Szkolenia tego typu są wartością samą w sobie. Doszkalanie umiejętności poprawia samoocenę, a także wiarę we własne możliwości. Zwiększenie umiejętności osobistych: Automotywacja, Przezwyciężanie stresu, kreatywne myślenie, umiejętności interpersonalne (do komunikacji i współpracy, rozwiązywania konfliktów, prowadzenia negocjacji),
Jakie mogą być przykładowe szkolenia, coraz chętniej organizowane, zarówno w dużych firmach korporacyjnych, jak i wśród studentów i absolwentów uczelni wyższych?
ASERTYWNOŚĆ – Co daje asertywne podejście do życia? Powoduje, że, nawet jeśli pojawiają się jakieś problemy, to dostrzegamy, że to w nich jest cała istota, a nie w osobie, która nam to przekazuje, czy jest mocą sprawczą. Idealnym przykładem – to niepozmywane naczynia są problemem, a nie współlokator, który o nich zapomniał. Jeśli to przeszkadza dobremu samopoczuciu innych, dana osoba upora się z nimi, zniknie problem. Posiadanie umiejętności z zakresu asertywności pozwala na pozytywne i realne odczuwanie siebie i świata zewnętrznego. Chodzi o popularne stwierdzenie: „ja – ok. i ty – ok.”. Chodzi o analizę sytuacji, akceptację czyjejś racji, uświadomienie sobie jej, po czym określenie racji swojej – swoich potrzeb i dążeń. Trenerzy asertywności mówią, że nie ma czegoś takiego, jak pewność siebie – jest tylko: pewność tego, co chce się zrobić, w danym miejscu i w określonej roli. Trzeba wiedzieć, że każdy z nas przyjmuje określone role w ciągu dnia – kim innym jest w pracy, kim innym w domu. Bardzo ważne jest, że nie wolno łączyć ról. Nie ma nic gorszego niż prezes - tata, który wraca do swoich dzieci, czy szefowa - matka, która nie umie zwolnić źle pracującego pracownika.
PROFESJONALNA OBSŁUGA KLIENTA – przekazywanie informacji – w formie popularnej „kanapki” – wiadomość dobra/zła/dobra – dzięki temu mamy dobre ogólne wrażenie z rozmowy, jest ona przeprowadzona sprawnie, nie kończy się negatywnym stwierdzeniem. Przemycenie informacji wobec klienta – nie powodujące większego zła. Dobra metoda parafrazowania: „Jeśli dobrze pana zrozumiałem, to ma pan problem z…”. Sztuką każdego Trenera prowadzącego szkolenia tego typu jest uzmysłowienie ludziom, że obsługiwanie klienta wiąże się nie tylko z zadowoleniem obsługiwanego – niczym kabaretowe: „Klient nasz pann”. Chodzi o to, by i sprzedający znalazł w sprzedawaniu zadowolenie, żeby mógł zadać sobie pytanie: „Co MI da to, że sprzedam ten produkt?” W szkoleniach tego typu ważne jest sprawdzenie, czy sprzedający wierzą w produkt, który mają sprzedawać. Zmuszanie do zachwalania czegoś, w co się nie wierzy, spowoduje rozdźwięk i dysonans, co w konsekwencji zaowocuje małą efektywnością sprzedaży i oczywiście złym samopoczuciem pracownika.
AUTOPREZENTACJA W PROCESIE REKRUTACJI – „Co moje ciało mówi o mnie, gdy nie używam słów?” Aspekty komunikacji niewerbalnej. Kiedy właściwie ma miejsce autoprezentacja? Od momentu stanięcia przed lustrem zaraz po obudzeniu? Jesteśmy aktorami często przed samymi sobą. Nasz nastrój determinuje nasze działania. To działania widać, a nie motywy – należy o tym pamiętać, w momencie robienia pierwszego wrażenia mogą pojawiać się błędy w kanale komunikacji.
ZARZĄDZANIE KARIERĄ – te szkolenia zazwyczaj trwają nieco dłużej, niż przeciętne szkolenia. Chodzi przecież o to, aby każdy z uczestników mógł zdać sobie sprawę z tego, co chciałby robić w życiu, żeby mieć satysfakcję, pieniądze. Czasem – tylko pieniądze. Zarządzanie karierą pomoże w określeniu takich aspektów, jak np. afiliacja pracy – będą osoby, które będą musiały robić to, co lubią, w innym przypadku będą nieszczęśliwe, a od tego tylko krok do depresji zawodowej. Na drugim biegunie znajdują się osoby z niską afiliacją pracy – i to nie dlatego, że mogą robić cokolwiek dla pieniędzy. Ludzie tego typu w każdej pracy umieją znaleźć choć minimalny szczegół, który daje zadowolenie, a poza tym często uważają, że pasje można rozwijać po pracy. Praca ma dawać zarobek umożliwiający późniejsze samospełnienie i zaspokajanie potrzeb każdego rzędu. Ważne jest uzmysłowienie sobie: „Co mam konkretnego, co mogę zaproponować firmie?”, „Jakie jest moje doświadczenie?”, „Czy to jest to, co chcę i mogę robić”?
KOMUNIKACJA W PROCESIE REKRUTACJI – Rozmowa rekrutacyjna to przykład wyjątkowo specyficznej sytuacji komunikacyjnej. Na takim szkoleniu można się dowiedzieć, jakie pytania mogą paść w rozmowie z rekruterem. Jakie są bariery i jakie najczęściej popełnia się błędy u kandydatów na stanowiska? Trafnym zabiegiem jest precyzowanie odpowiedzi – udzielanie konkretnych odpowiedzi na pytania. Jak przygotowywać się na pytania o wady, zalety? Jak negocjować wynagrodzenie, czy co odpowiedzieć na stwierdzenie: „Proszę powiedzieć coś o sobie”. Podczas szkoleń tego typu można swobodnie zadawać informacje odnośnie ubioru na rozmowie kwalifikacyjnej, miejsca, gdzie należy usiąść, a co najważniejsze – wyzbyć się złego stresu, a nauczyć się go traktować jako zdrowy stymulant.
ZARZĄDZANIE CZASEM – a właściwie zarządzanie sobą w czasie. To umiejętność planowania działań w nieco szerszym aspekcie czasowym. To także umiejętność
załatwiania kilku rzeczy w jednym czasie, ale nie będąc rozdartym pomiędzy jedną, a drugą czynnością. Chodzi o przysłowiowe „upieczenie dwóch pieczeni na jednym ogniu” – idąc do sklepu, załatwić po drodze kilka innych sprawunków, łącznie ze zdrowotnym spacerem. Wielką sztuką w zarządzaniu sobą w czasie jest także umiejętność bycia „tu i teraz” – zarówno duszą, jak i ciałem. Myślenie, typu: „Co zjem na kolację… nie załatwiłem sprawy na poczcie” – spowalnia nasze reakcje przy tym, co aktualnie robimy, nie pozwala się skupić na czynności – a najważniejsze – tych sprawunków i tak teraz nie załatwimy! Trzeba to odłożyć na potem, na wtedy, kiedy będzie na to czas i miejsce. Zwiększy to możliwość skupiania się na konkretnej czynności.
WYSTĄPIENIA PUBLICZNE – Jak kontrolować negatywne aspekty swojej prezentacji, żeby nie powodować dysonansu w odbiorze. Najważniejsze, to zacząć sobie zdawać sprawę z błędów w wypowiedziach, wyeliminować parajęzyk i przerywniki, typu: „Yyy…”, a także zdać sobie sprawę co się dzieje z naszymi rękami podczas rozmowy – czy nie wertują kartek, nie bawią się długopisem – to wszystko także rozprasza – zarówno mówiącego, jak i słuchaczy. Szkolenia tego typu zazwyczaj stawiają przed uczestnikami różne zadania (jak np. zachwalenie zielonej herbaty przed kamerą), po czym następuje grupowe omówienie zalet i wad wystąpienia.
WSPÓŁPRACA W ZESPOLE - Co trzeba zrobić, żeby była wysoka skuteczność zespołu? Jakie są etapy rozwoju zespołu? Jakie są role zespołowe? Kto z nas będzie Duszą Zespołu, kto Sędzią, kto Liderem? Jakie cechy charakteru wypłyną w zespole, które powinno się pielęgnować, a także zdawać sobie sprawę, że natury się nie oszuka – siłą rzeczy będzie się nam lepiej współpracować z ludźmi nam podobnymi, a nie przeciwieństwami. A także, jakie znaczenie ma konstruktywna informacja zwrotna.
PERSONAL BRANDING – tworzenie marki, czyli spójnego wizerunku samego siebie. Tego, jak wyglądamy, jak się zachowujemy, co reprezentujemy swoimi wypowiedziami. To stopniowe wykuwanie naszego wizerunku. Jest to jedna z najbardziej rozwijających się obecnie branż konsultingu. Markę tworzy nie tylko firma. Swoją osobistą markę tworzy każdy z nas.
Co jest rezultatem profesjonalnego treningu kompetencji mniejszych? Dobrze przeprowadzone szkolenia mogą doprowadzić do rewelacyjnych i oszałamiających wręcz rezultatów. Począwszy od tego, jak widzimy samych siebie, jaką mamy samoocenę i poczucie własnej wartości, poprzez to, jak nas odbierają inni, czy nasz wizerunek jest spójny, przez skuteczne współgranie z innymi ludźmi, bez tworzenia konfliktów i dysonansów, po efektywne zarządzanie podlegającymi nam ludźmi.
hellach