Favore.plBaza wiedzyEdukacja, naukaKursy, szkolenia, konferencjeDoskonalenie zawodowe

Artykuł: Szkolenia zewnętrzne pracowników

Dodaj zlecenie

Szkolenia zewnętrzne pracowników

Szkolenia zewnętrzne pracowników
Autor: bozena82   |   13 gru 2013, 11:39   |   Dział: Artykuły

Sztab dobrze wyszkolonych pracowników to jedna z form obrony zyskiwania przewagi nad konkurencją. Czym w branży edukacyjnej są szkolenia zewnętrzne i jak mogą wpłynąć na działalność przedsiębiorstwa?

Szkolenia zewnętrzne są coraz popularniejszym sposobem zaopatrywania pracowników w nowe zasoby wiedzy. Specjalistyczna wiedza potrzebna do tworzenia wartości dla firmy nie zawsze może być dobrze przyswojona na ternie przedsiębiorstwa. Łączy się to z wieloma czynnikami
m.in. poczuciem przerwania ciągłości pracy, wewnętrznym oporem przed przyswajaniem wiedzy lub brakiem poczucia autorytetu w stosunku do pracownika prowadzącego szkolenie. Szczególnie dotyczy to szkoleń skupujących się na umiejętności miękkich, takie najlepiej zlecić firmie
zewnętrznej. Dlaczego?

Szkolenie zewnętrzne jak wszystko mają wady i zalety. Najczęściej wymienianymi minusami wysyłania pracowników na szkolenie odbywające się poza siedzibą firmy są wysokie koszy i długotrwała absencja uczestników kursu w pracy. W zależności od tego na jakie szkolenie firma wysyła pracownika wydatek może się zwrócić w różnym stopniu, na różnych płaszczyznach.
Praktyka firm szkoleniowych pokazuje, że wiedzę z umiejętności miękkich pracownicy lepiej przyswajają poza miejscem pracy. Na szkoleniach zewnętrznych takie umiejętności łatwiej jest wytrenować, ponieważ mniejszy jest poziom dystansu do prowadzącego szkolenie. Trenerowi z racji bycia osobą zewnętrzną nie zależy tak mocno na zdobyciu przychylności grupy, dlatego mówi uczestnikom wszystko co uważa za słuszne i pomocne w podnoszeniu ich kompetencji. Relacje między szkoleniowcem, a szkolonymi na treningach zewnętrznych charakteryzują się większą swobodą niż relacje w miejscu pracy. Znikają bariery i zahamowania dzięki czemu teoria od razu zostaje przekuta na praktykę. Ponadto szkolenia zewnętrzne charakteryzują się swobodnym przepływem informacji, wymianą myśli, możliwością uczenia się od specjalistów. Praktycy zewnętrzni dają pewność, że wiedza którą przekazują jest skuteczna i aktualna, zajmują się tym zawodowo, a prowadzenie działalności szkoleniowej, obliguje do poszerzania swojej wiedzy na
bieżąco.

Oddelegowywanie pracowników na szkolenia do firm zewnętrznych daje możliwości jakich nie da szkolenie wewnątrz firmy. Już samo nowe otoczenie wpływa na pracowników inspirująco, motywuje do zmiany, pozwala spojrzeć na problemy z innej perspektywy. Treningi i seminaria w których uczestniczą osoby z różnych branż i przedsiębiorstw mogą być doskonałą okazją na zdobycie kontaktów, podjęcie nowej współpracy czy zyskania klientów. To niepowtarzalna okazja tworzenia i poszerzania siatki kontaktów, której znaczenia nie da się wymierzyć. Częstokroć najlepsze biznesowe projekty powstały na fundamencie spotkania w trakcie szkoleń, lub tuż po nich warto docenić ten aspekcie zgromadzeń ludzi z różnych środowisk.
Różne formy szkoleń pozwalają na przekazywanie wiedzy z różnych dyscyplin:
- wykłady i seminaria najlepiej sprawdzą się do przekazywania wiedzy ogólnej np. wyników badań czy prezentowaniu postaw,
- warsztaty i ćwiczenia najlepiej sprawdzają się kiedy celem szkolenia jest wypracowanie konkretnej umiejętności wykorzystywanej w pracy, zawierają wiedzę specjalistyczną,
- treningi są szerszą formą wykorzystywaną w kształtowaniu ogólnych kompetencji np. interpersonalnych czy zespołowych mających wspomagać pracownika w różnych zdaniach.

Między menedżerami ciągle toczy się dyskusja czy szkolenia zewnętrzne są niezbędne? Czy wiedza nabyta przez pracownika na pewno zostanie w pełni wykorzystana na zajmowanym stanowisku? Na oba pytania nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. Wszystko zależy od potrzeb firmy i oraz od samego pracownika. Problematykę oceny skuteczności szkolenia najlepiej omówić jeszcze przed wysłaniem osoby na szkolenie. Po szkoleniu jego skuteczność można ocenić m.in subiektywnym zdaniem pracownika,oraz obiektywnie wypracowanymi kryteriami efektywności działań.

KOMENTARZE
  • brak komentarzy