Choć hasło Digital Signage przeciętnemu człowiekowi nie mówi za wiele, to warto zdać sobie sprawę, że stykamy się z tą technologią codziennie. Dzisiaj opowiadamy, co kryje się pod tym pojęciem i jak systemy Digital Signage zrewolucjonizowały przekaz wizualny na świecie.
Technologia Digital Signage nie bez powodu wiązana była z reklamowym przekazem kierunkowym. Przyznać bowiem trzeba, że wywodzi się właśnie z tej dziedziny. Z czasem okazało się jednak, że potencjał systemów Digital Signage jest tak wielki, że zaczęto je wykorzystywać także w innych branżach. Dzisiaj definiujemy tę technologię jako zintegrowaną formę zarządzania systemami, w skład których wchodzą wyświetlacze elektroniczne (ekrany LED, LCD, infokioski, totemy i wiele innych nośników cyfrowych). Najlepiej jednak wytłumaczyć to pojęcie na przykładach – o czym więcej poniżej.
Wykorzystanie Digital Signage w codziennym życiu
- Obecnie systemy Digital Signage można spotkać praktycznie w każdej dziedzinie naszego życia – komentuje Jacek Nyga, założyciel TDC Polska, jednej z najstarszych firm oferujących systemy Digital Signage w Polsce - Przyzwyczailiśmy się do nich do tego stopnia, że coraz rzadziej je zauważamy, a wystarczy np. przywołać ostatnią wizytę w dyskoncie lub markecie spożywczym. Jeśli przy kasach stały wyświetlacze reklamujące konkretny produkt, ofertę sklepu lub pokazujące prognozę pogody, to możemy być pewni, że wykorzystywały one technologię Digital Signage.
Reklama to jednak tylko jedna z wielu branż wyposażonych w tego typu systemy. Technologia Digital Signage znalazła zastosowanie także w miejscach związanych z kulturą. Nowoczesna scenografia w teatrach czy operach coraz częściej wykorzystuje kurtyny LED oraz ekrany rentalowe. Współczesne centra kultury bardzo chętnie sięgają po nowe technologie. Przyciągają one nie tylko widownię z młodszego pokolenia, ale także pozwalają zaoszczędzić na wykonywaniu, nierzadko bardzo drogich i wymagających długich przygotowań, aranżacji scenicznych. Pewne elementy scenografii można swobodnie zastąpić prezentacją multimedialną, dzięki czemu przedstawienie zyskuje nowy wymiar, jest bardziej plastyczne, dynamiczne. Najnowsze miękkie, kurtyny LED ważą niewiele, a ponadto nie są grubsze niż 25 mm, dlatego ich montaż jest niezwykle prosty i nie wymaga profesjonalnej wiedzy. Co równie istotne, nie obciążają one konstrukcji, dzięki czemu mogą być instalowane nawet w miejscach o małej nośności, jak np. rusztowania.
To jeszcze nie wszystkie branże, które z chęcią wykorzystują potencjał systemów Digital Signage. Ta technologia bowiem od lat obecna jest także w sporcie. Bandy LED i tablice wyników instalowane na stadionach odgrywają ważną rolę w informowaniu kibiców, zawodników i sędziów na temat aktualnej sytuacji na boisku, bieżni itp. Hale widowiskowo-sportowe równie chętnie instalują tablice pokazujące wyniki lub powtórki przełomowych akcji. Choć w Polsce jeszcze nie wszędzie cyfryzacja w sporcie jest widoczna, to nie musimy szukać przykładów za granicą. Poznańskie Termy Maltańskie skorzystały z usług TDC Polska i zainstalowały trzy ekrany LED: ekran zewnętrzny wolnostojący, ekran wewnętrzny na konstrukcji ściennej oraz ekran wewnętrzny na konstrukcji mobilnej wraz z konstrukcją umożliwiającą ustawienie bandy LED. Dzięki zastosowaniu powyższych rozwiązań kompleks ma zapewnioną oprawę wydarzeń sportowych oraz doskonały nośnik reklamy.
- Kolejną dziedziną, w której można spotkać technologię Digital Signage są budynki użyteczności publicznej, w tym przede wszystkim szpitale, punkty informacji miejskiej i turystycznej, uczelnie, szkoły oraz urzędy – dodaje Jacek Nyga z TDC Polska – Tak zwane infokioski lub punkty PIAP usprawniają pracę tego typu miejsc, przekazując garść najważniejszych informacji za pośrednictwem ekranu lub/i dźwięku.
Punkty PIAP spotkać można w urzędach, bankach, na poczcie, a także lotniskach, przystankach komunikacji miejskiej… Mogą one pełnić wiele funkcji, wyręczając z najprostszych prac urzędników. Są świetnym rozwiązaniem w miejscach obleganych przez petentów, zapewniając szybko pierwszą, najbardziej potrzebną informację. Infokioski mogą m.in. służyć jako biuro podawcze, np. przyjmować i drukować dokumenty, czytać dane z kart pokładowych, podawać bilety, pomagać wypełniać formularze lub informować o statusie sprawy. Oczywiście, nie zastąpią one nigdy bezpośredniej rozmowy z urzędnikiem, ale na wstępie wizyty w tego typu instytucjach znacząco przyspieszają jej pracę. Co równie ważne, systemy Digital Signage tworzą nowoczesny wizerunek placówek państwowych wśród klientów. Natomiast na dworcach kolejowych, lotniskach, przystankach umożliwiają sprawdzanie połączeń, zakup biletów, dostęp do najpotrzebniejszych stron internetowych lub całej sieci.
Informuj, reklamuj się i ułatwiaj sobie życie za pomocą Digital Signage
Jak widać, technologia, która z nazwy wydaje się nam obca, towarzyszy nam niemal na każdym kroku. Systemy Digital Signage pełnią wiele funkcji w naprawdę wielu branżach. Usprawniają działanie niejednego urzędu, a przy tym sprawiają, ze klient odbiera taką placówkę jako nowoczesną i szybko działającą. Za pomocą technologii Digital Signage przedsiębiorcy informują o swojej aktualnej ofercie oraz promują swoje produkty w innowacyjny sposób. Systemy oparte na tych nowoczesnych rozwiązaniach uatrakcyjniają przekaz audiowizualny oraz ofertę miejsca, w których zostały zainstalowane. Szeroki zakres możliwości jakie oferują nowe technologie sprawia, że instalacja takich systemów będzie doskonałą odpowiedzią na stale rosnące zapotrzebowanie klientów.
A co najważniejsze dla samych przedsiębiorców i reklamodawców, istotą systemów Digital Signage jest zdalna, praktycznie z każdego miejsca możliwość zarządzania treścią emitowaną na wybranych nośnikach cyfrowych. Pozwala to na stałą kontrolę wyświetlanych komunikatów oraz ich bieżącą aktualizację.