Favore.plBaza wiedzyInformatyka i telekomunikacjaInternetSklepy internetowe

Artykuł: Własny sklep internetowy czy sprzedaż na marketplace: co wybrać?

Dodaj zlecenie

Własny sklep internetowy czy sprzedaż na marketplace: co wybrać?

Własny sklep internetowy czy sprzedaż na marketplace: co wybrać?
Autor: KarolinaRoksela   |   31 sty 2022, 11:16   |   Dział: Artykuły
Kategoria: Sklepy internetowe

Rozwój e-handlu sprawia, że wiele firm przenosi swój biznes do sieci. W związku z tym już nawet 77% polskich internautów kupuje przez Internet. Do robienia zakupów wykorzystują zarówno e-sklepy, jak i marketplace'y. W poradniku przedstawiamy wady i zalety obu rozwiązań oraz podpowiadamy, którą platformę do sprzedaży online wybrać.

Jak sprzedawać w sieci? E-commerce w Polsce

Już tylko 23% polskich internautów nie kupuje w sieci! To pokazuje, jak ogromny rozwój zanotował e-handel w ostatnich latach. Dziś więc trudno wyobrazić sobie prowadzenie przedsiębiorstwa bez obecności w Internecie. W końcu nie bez powodu mówi się, że biznes powinien być tam, gdzie jego klienci. Co sprawi, że użytkownicy dostrzegą Twoja firmę na tle nie tylko wirtualnej konkurencji?

Jeśli chcesz działać w e-commerce, to zapewne zdajesz sobie sprawę, że istnieją trzy podstawowe sposoby na rozpoczęcie handlu w Internecie:

1. stworzenie własnego sklepu internetowego,
2. uruchomienie sprzedaży na platformie typu marketplace,
3. promocja produktów i usług w obu kanałach jednocześnie.

Na dziś wiemy, że 38% kupujących w sieci Polaków dokonuje transakcji za pośrednictwem różnych platform zakupowych, a 52% wykorzystuje w tym celu sklepy internetowe. Czy to przesądza o przewadze własnej strony nad marketplace? Jak się okazuje, jest to kwestia dużo bardziej złożona. Poniżej przedstawimy więc wady i zalety obu rozwiązań.


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>


Czy warto sprzedawać na platformach marketplace?

Uważa się, że jest niezwykle ciekawym sposobem na rozpoczęcie działalności w sieci. Obecnie tylko zyskuje na popularności, a w 2022 roku ma być jednym z dominujących trendów w branży e-commerce. Marketplace to taka strona WWW, na której wielu sprzedawców jednocześnie oferuje swoje produkty i usługi z różnych kategorii.

Wśród najpopularniejszych platform handlowych wyróżnia się: Allegro, Amazon, eBay, Favore czy Marketplace pkt.pl. Sprzedaż za ich pośrednictwem ma zwykle płatny charakter ze względu na prowizje czy inne opłaty. Aby skorzystać z funkcjonalnej infrastruktury, wystarczy zalogować się i wystawić swoje produkty na stronie. Są to więc miejsca pośredniczące między klientami a przedsiębiorcami.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź, czym jest i jak działa marketplace.

Choć marketplace’y stwarzają ogromne możliwości dla e-sprzedawców, to nie są to rozwiązania idealne. Poniżej znajdziesz plusy i minusy, które wiążą się ze sprzedażą na platformach handlowych.

Wśród zalet platform typu marketplace wyróżnia się:

Dotarcie do rozbudowanej bazy kupujących

Istnieje wiele marketplace’ów, które cieszą się ogromną popularnością. Aż 1/3 polskich użytkowników rozpoczyna zakupy właśnie od odwiedzenia platform handlowych. Dzięki nim dotrzesz do kupujących, którzy jeszcze nie znają Twojej marki i oferty.

Świetne rozwiązanie dla początkujących sprzedawców

Od rejestracji w serwisie do sprzedaży produktów dzieli tylko kilka kroków. Właściwie każdy może rozwinąć dzięki marketplace swój biznes – przede wszystkim ze względu na niski próg prowizyjny dla drobnych handlowców. Dodatkowo obsługa panelu jest łatwa i intuicyjna.

Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania

Platformy zakupowe wypracowały sobie znakomite pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Bardzo często wyświetlają się w Google wyżej niż najpopularniejsze sklepy internetowe. Dzięki temu Twoja oferta zyskuje doskonałą widoczność w SERP. A do tego otrzymujesz wiele możliwości w zakresie promowania produktów.

Jak widzisz, marketplace to niezwykle wygodne rozwiązanie dla przedsiębiorców – szczególnie tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z e-commerce. Tego typu platformy zakupowe nie są jednak bez wad. Do największych minusów zaliczamy:

Prowizje od sprzedaży i opłaty

Platformy handlowe zarabiają na pośredniczeniu między sprzedawcami a kupującymi. W zależności od portalu czy kategorii produktów prowizja od sprzedaży może wynieść od kilku do kilkunastu procent. Ponadto mogą pojawić się również dodatkowe opłaty np. za wystawienie oferty.

Ograniczone możliwości budowania marki

Sprzedawca, który korzysta z platform zakupowych, musi liczyć się z tym, że może dla wielu klientów pozostać anonimowy. Dlatego też firma nie zdobywa oczekiwanego rozgłosu jak w przypadku handlu bezpośredniego.

Olbrzymia konkurencja i wojna cenowa

W obrębie popularnych marketplace’ów można zauważyć ogromną rywalizację. Za ich pośrednictwem trudno zabiegać o uwagę kupujących inaczej niż poprzez atrakcyjną cenę. To ona staje się często na platformach handlowych głównym kryterium wyboru.

Czy warto zainwestować we własny sklep internetowy?

Internet stał się jednym z najskuteczniejszych kanałów handlowych, a liczba potencjalnych klientów stale rośnie. Dedykowany sklep internetowy to niezwykle popularny sposób dotarcia z ofertą do konsumenta. Nie bez powodów e-commerce jest wręcz z nimi utożsamiany. Wiążą się z niezależnością, która wymaga odpowiedzialności i pracy.

Aby dowiedzieć się, który z modeli sprzedaży jest lepszy, należy przeanalizować również zalety i wady e-sklepów. Zacznijmy od niepodważalnych plusów:

Niezależność i pełna personalizacja sklepu

Platformy handlowe dążą do ujednolicania wizerunku sprzedawców i ich oferty. W przypadku e-sklepu masz pełną dowolność i szeroki wachlarz możliwości prezentacji swoich usług i produktów. Jeśli chcesz dostosować funkcjonalność i wygląd strony do swoich potrzeb i oczekiwań klientów, to skorzystaj z pomocy agencji marketingowej WeNet, która tworzy skuteczne projekty sklepów online.

Możliwość analizy rynku

Jeżeli chcesz ocenić skuteczność swoich działań, to e-sklep może Ci to umożliwić. Jest bowiem świetnym narzędziem analitycznym. Możesz za jego pośrednictwem sprawdzić liczbę odwiedzających stronę użytkowników, miejsca z sieci, z których trafiają do serwisu oraz preferencje zakupowe konsumentów. Takie opcje są zaś niedostępne w ramach platform zakupowych.

Większy zysk na każdej transakcji

Tworząc sklep internetowy, pracujesz wyłącznie na własną firmę i z nikim nie musisz się dzielić zyskami ze sprzedaży. To Ty jako właściciel decydujesz o wszelkich wydatkach czy współpracach. Nie tylko nie musisz płacić prowizji, ale również nie uczestniczysz w napędzającej działalność marketplace’ów wojnie cenowej.

Budowanie marki

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, założenie sklepu internetowego gwarantuje większą niezależność niż platformy handlowe. Przejawia się ona zarówno w wyborze strategii sprzedażowej, jak i w działaniach marketingowych oraz reklamowych czy w wizji rozwoju własnej marki. E-sklep ma nieograniczone możliwości rozbudowy i ekspansji. Nie bez powodów uważany jest za główny kanał sprzedaży.

A o tym, jaki powinien być sklep, przeczytasz pod tym linkiem oraz na stronie WeNet.pl.

Co ważne, własny sklep internetowy ma również swoje minusy. Jest to przede wszystkim czas oraz koszt jego wdrożenia. Szczególnie dla początkujących handlowców, którzy dopiero pozyskują wiedzę z zakresu nowych technologii, może okazać się to zadanie nie do zrealizowania. Warto w takim przypadku skorzystać z doświadczenia specjalistów.

E-sklep kontra marketplace – podsumowanie

Zastanawiasz się, co wybrać – sklep internetowy czy markeplace? A co, jeśli nie musisz wybierać? Jak się okazuje, złotym środkiem może stać się inwestycja w oba kanały sprzedaży. Jedną z najciekawszych obecnie tendencji jest bowiem strategia omnichannel. Jej podstawowym założeniem jest w końcu prezentowanie produktów i usług w różnych miejscach sieci.

Jeśli chcesz docierać do konsumenta, bez względu na to, z których platform korzysta, to postaw na sprzedaż wielokanałową. To doskonałe rozwiązanie dla handlowców, którym zależy na rozszerzeniu zasięgu swojej marki i zwiększeniu zysków. Nie oznacza to jednak, że musisz sprzedawać na każdym możliwym kanale. Wszystko zależy od Twojej grupy docelowej i asortymentu.

Źródła: E-point.pl: Social, voice, marketplace – jakie trendy kształtują e-commerce w 2021?, Gemius: Raport e-commerce w Polsce 2021, Marketplaces: The Evolving Landscape – Part 1 of 2 – MarkMonitor, E-izba.pl: Raport „Co (u)gryzie e-commerce?, Badania IRCenter 2020.

KOMENTARZE
  • brak komentarzy