Jeśli realizacja inwestycji budowlanej wymaga zajęcia pasa drogowego, należy zadbać o tymczasową organizację ruchu. Opiera się na projekcie, który wymaga zatwierdzenia przez odpowiednie organy urzędowe. Aby zagwarantować bezpieczeństwo robotnikom i kierowcom, stosuje się między innymi system sygnalizacji świetlnej oraz oznaczenia pionowe. Te muszą być rozmieszczone zgodnie z obowiązującym stanem prawnym.
W trosce o bezpieczny i komfortowy przejazd
Budowa, remont bądź konserwacja drogi wiąże się z licznymi utrudnieniami, zwłaszcza jeśli dochodzi do wyłączenia lub zwężenia jednego pasa ruchu. Bez względu na to, czy inwestycja dotyczy zmiany nawierzchni, czy też poszerzenia jezdni, trzeba zatroszczyć się maksymalną płynność przejazdu. Równie istotną kwestię stanowi bezpieczeństwo kierowców, a także robotników, którzy powinni bez obaw realizować swe obowiązki. Chcąc zapewnić komfort jazdy oraz ograniczyć ryzyko groźnych sytuacji do zbędnego minimum, opracowuje się tymczasową organizację ruchu. Odpowiednia dokumentacja powstaje w porozumieniu z generalnym wykonawcą prac i wymaga zatwierdzenia przez zarządcę drogi publicznej, np. zarząd powiatu.
Projektowanie zmian w organizacji ruchu, a także wprowadzenie ich w życie, stanowi bardzo odpowiedzialne zadanie. Nic zatem dziwnego, że tego typu czynności zwykle powierza się wyspecjalizowanym podmiotom, takim jak łódzka firma Stanzal. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu w branży gwarantuje ona interesantom kompleksowe usługi w zakresie okresowej regulacji ruchu drogowego. Atrakcyjne warunki współpracy, profesjonalna obsługa, indywidualne podejście do zleceń, bogate zaplecze sprzętowe-wszystko to sprawia, że powyższe przedsiębiorstwo cieszy się ugruntowaną pozycją na rynku.
Tymczasowa organizacja ruchu-podstawowe rozwiązania
Projekt tymczasowej zmiany organizacji ruchu zawiera szereg rozwiązań mających na celu zabezpieczenie odcinka zajętego pasa. Podstawę ochrony stanowią bez dwóch zdań pionowe znaki drogowe, które muszą być czytelne i jasne w przekazie dla każdego kierowcy. Ostrzegają one nie tylko przed prowadzonymi robotami, ale też między innymi nakazują ograniczenie prędkości, wskazują objazdy, a ponadto informują o nowo wytyczonych przejściach dla pieszych.
Warto nadmienić, że zgodnie z przepisami prawa, znaki stawiane na okres realizacji robót drogowych powinny być większe niż standardowe oznaczenia, jakie znamy ze stałej organizacji ruchu. Rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury precyzyjnie określa też, z jakich materiałów należy wykonać tablice, i w jakie elementy wyróżniające trzeba wyposażyć w słupki, aby zapewnić bezpieczeństwo przez całą dobę.
Oznaczenia pionowe nie zawsze da się zainstalować w tradycyjny sposób. Z tego też powodu stosuje się często taśmy ze stali nierdzewnej, dzięki którym można je zamocować na różnych konstrukcjach, w tym słupach oświetleniowych.
Jeśli zachodzi konieczność zamknięcia jednego pasa jezdni, nie obędzie się bez organizacji ruchu wahadłowego. Co prawda mogą nim kierować odpowiednio przeszkoleni pracownicy, ale lepszą opcję stanowi zsynchronizowany system sygnalizacji świetlnej. Jego elementy umieszcza się zwykle na ruchomych wózkach, dzięki czemu nie sprawiają problemu z przemieszczaniem wraz z postępem prac.