Czy wiesz, że już 73% polskich internautów robi zakupy w sieci? Wykorzystanie tak ogromnego potencjału gwarantuje tylko dostosowany do potrzeb klientów e-handel. Jeśli jeszcze nie sprzedajesz w sieci, to najwyższa pora to zmienić. Przedstawiamy kluczowe elementy skutecznej platformy sprzedażowej. Sprawdź, bez czego nie może obejść się żaden nowoczesny sklep online.
Czy warto sprzedawać w sieci?
Internet jest obecnie jednym z najskuteczniejszych kanałów sprzedażowych. Nie bez powodów liczba sklepów online rośnie. Skuteczność platform e-commerce potwierdzają statystyki. Tylko 27% polskich internautów nie kupuje produktów czy usług w sieci. Za to aż 40% respondentów twierdzi, że dokonuje zakupów kilka razy w miesiącu. Najnowsze statystyki pokazują również ogromny potencjał polskiego e-commerce, który jest trzynastym pod względem szybkości rozwoju rynkiem na świecie. W samym 2020 roku wartość krajowego e-handlu przekroczyła 100 mld złotych.
W ostatnich miesiącach dużej zmianie uległy nawyki zakupowe klientów. Coraz więcej spraw załatwiamy online, ponieważ możemy to zrobić szybciej, bezpieczniej i wygodniej. E-handel jest receptą na niepewne czasy, odpowiedzią na zmieniającą się rzeczywistość i szansą na lepsze poznanie zachowań konsumentów. Dlatego też to idealny moment, aby przenieść część swojej aktywności do sieci. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, to zapoznaj się z najważniejszymi elementami każdego sklepu WWW.
Filary sklepu internetowego
1. Domena i hosting
Stanowią bazę każdej platformy sprzedażowej. Jeżeli myślisz o rozpoczęciu przygody z e-handlem, to domena wraz z hostingiem tworzą niezbędny pakiet usług, który pozwoli prowadzić Twój biznes w Internecie.
Wybór odpowiedniej domeny jest nie tylko ważny dla każdego właściciela sklepu internetowego, ale stanowi również istotny element dalszej działalności w e-commerce. Jest to bowiem unikalny adres platformy sprzedażowej. Nikt inny nie może posługiwać się nim w sieci. Wybrana domena będzie automatycznie kojarzyć się z Twoim biznesem, przez co zbuduje wizerunek firmy na wirtualnym rynku.
Adres e-sklepu składa się z dwóch podstawowych elementów:
• Nazwy głównej – zazwyczaj nazwa firmy czy branży, którą się zajmujemy. Może również nawiązywać do oferowanych produktów czy usług. Powinna być prosta do zapamiętania. Użytkownik po jej usłyszeniu powinien łatwo odtworzyć ją w pamięci, a następnie odnaleźć w wyszukiwarce. Przy tworzeniu warto unikać wszelkiego rodzaju znaków czy liczb.
• Rozszerzenia – końcówka adresu pisana po kropce. Wśród najpopularniejszych rozszerzeń znajdziemy te pasujące do firm działających globalnie (.com), wskazujące na kraj działalności (.pl) czy wykorzystywane np. przez strony rządowe (.gov).
Może się okazać, że wybrana przez Ciebie domena została już zajęta przez innego sprzedawcę lub użytkownika. W takiej sytuacji należy zmienić nazwę lub rozszerzenie. Jest ona bowiem wizytówką Twojego biznesu oraz zapewnia wiarygodność i profesjonalizm. Warto również pamiętać, że w adresie nie rozróżnia się wielkich i małych liter oraz polskich znaków.
Hosting zaś jest miejscem na działającym bez przerwy serwerze, które należy wykupić, aby umieścić na nim swój sklep. Dzięki nieustającemu działaniu klienci będą mieli dostęp do oferty online przez 24 godziny na dobę. Wybierając dostawcę hostingu, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na bezpieczeństwo i stabilność.
Zabezpieczenie przed hakerami i wirusami oraz regularnie monitorowane serwery stanowią ważne elementy prawidłowo działającego hostingu. Warto również sprawdzić, czy wybrane przez nas rozwiązanie (hosting współdzielony, VPS, serwer dedykowany czy Cloud Serwer) udostępnia kopie zapasowe. Bez nich w przypadku awarii może dojść do utraty danych klientów.
Nie wszystkie platformy e-commerce gwarantują powyższe usługi w swojej ofercie. Część z nich może wymagać dokupienia dodatkowego hostingu (platformy OpenSource), a inne po wygaśnięciu abonamentu przejmują prawo do dalszego prowadzenia sklepu (platformy SaaS). Za to w ramach Premium eShop wszystkie wspomniane elementy uzyskujesz w jednym pakiecie. Więcej o najpopularniejszych platformach sprzedażowych przeczytasz pod tym linkiem.
2. Certyfikat SSL a bezpieczeństwo sklepu internetowego
Internauci udostępniają różnym stronom WWW informacje, które umożliwiają identyfikację osoby lub dane konieczne do dokonania transakcji. Takie sytuacje wymagają od wszystkich serwisów oraz e-sklepów odpowiednich zabezpieczeń. Najwyższym obecnie gwarantem ochrony jest certyfikat SSL. Dlaczego jest on tak ważny? Przede wszystkim dlatego, że już ponad 90% osób zwraca uwagę przed dokonaniem zakupów w sieci, czy platforma jest bezpieczna.
Czym jest właściwie ten wyrażony zieloną kłódką w polu adresowym standard? SSL, czyli Secure Socket Layer to uniwersalny protokół sieciowy, który zabezpiecza połączenie między użytkownikiem a serwerem, na którym znajduje się dany sklep internetowy. Jego zadaniem jest przede wszystkim zapewnienie poufności połączenia oraz tajności przesyłanym przez obie strony informacjom.
Bezpieczeństwo zapewniane jest poprzez szyfrowanie, które uniemożliwia przejęcie przesyłanych danych oraz uwierzytelnianie potwierdzające tożsamość. Symbolem protokołu SSL jest adres internetowy rozpoczynający się od przedrostka „https://” oraz zamknięta kłódka w zielonym pasku zadań. Brak certyfikatu wpływa negatywnie na odbiór sklepu przez klientów oraz na większość działań z zakresu SEO i SEM. Pamiętajmy, że najwięcej przypadków porzucania koszyka zakupowego ma miejsce na etapie płacenia. Dlatego też tak istotną kwestią jest wiarygodność witryny. Obecnie większość platform w tym Premium eShop zapewnia standard SSL w ramach swoich usług.
Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>
3. Responsywność e-sklepu
Większa konwersja, więcej klientów i ruchu na stronie oraz wyższa pozycja w Google – to trzy najważniejsze korzyści, jakie niesie za sobą wprowadzenie technologii RWD na internetową platformę sprzedażową. Czym jest właściwie responsywność? To dostosowanie strony WWW do urządzeń mobilnych. Do niedawna stanowiło modne rozwiązanie – dziś jest standardem i koniecznością. Dlaczego? Według raportów aż 69% badanych przyznaje, że robi zakupu online za pomocą smartfona.
Sklep internetowy musi dobrze wyświetlać się na każdym ekranie – niezależnie od jego wielkości. Dzięki technologii RWD, bez względu na to, czy platforma WWW zostanie wyświetlona na laptopie, komputerze stacjonarnym czy smartfonie lub tablecie to jej układ jest na tyle elastyczny, że dopasowuje się do każdego sprzętu.
Widzimy więc, że korzystanie z internetu mobilnego przez 94,1% użytkowników sieci niejako wymusza prawidłowe działanie e-sklepu na tabletach i telefonach. Braki w tym zakresie znacznie utrudniają dotarcie z ofertą do klientów i tym samym ograniczają możliwości sprzedażowe firmy. Nie można zapominać, że również algorytmy wyszukiwarki zwracają uwagę, czy platforma dobrze wyświetla się na urządzeniach mobilnych. To zaś przekłada się na pozycję w Google.
4. Regulamin sklepu internetowego i RODO
Ostatnim filarem każdego e-sklepu jest regulamin oraz RODO. Pozwalają uporządkować działalność e-commerce. Bez nich platformy sprzedażowe nie mogą istnieć.
Regulamin sklepu internetowego zawiera przepisy, których celem jest zapewnienie bezpiecznej transakcji obu stronom – firmie oraz klientowi. Zbiór ten powinien być przejrzysty i zgodny z obowiązującymi regułami. Do jego zadań należy również uporządkowanie komunikacji z konsumentem, opisanie struktury platformy sprzedażowej oraz przedstawienie kluczowych zasad działania e-sklepu.
Najważniejszą częścią dokumentu są przepisy dotyczące praw klientów. Podczas przygotowywania regulaminu, warto najwięcej uwagi poświęcić właśnie tym zagadnieniom. Konsumenci są bowiem objęci wyjątkową ochroną przez obowiązujące prawo. Dlatego też fragmenty poświęcone odbiorcom oferty muszą być zrozumiałe, przejrzyste i proste w odbiorze.
Równie ważną rolę odgrywa RODO. Jest to rozporządzenie o ochronie danych osobowych, które weszło w życie w maju 2018 roku. Przepisy wpłynęły na funkcjonowanie wielu przedsiębiorstw – w tym również sklepów internetowych. Aby przystosować swoją platformę sprzedażową do obowiązującego prawa, musisz ustalić typ konsumentów zainteresowanych Twoją działalnością oraz rodzaj danych dotyczących klientów potrzebnych do realizacji zamówień.
Absolutną podstawę każdego sklepu internetowego stanowią domena i hosting, certyfikat bezpieczeństwa SSL, standard RWD oraz regulamin wraz z materiałami związanymi z RODO. Jeśli poszukujesz platformy e-commerce, to koniecznie sprawdź, czy zawiera w swojej ofercie powyższe elementy. Poznaj również najważniejsze cechy nowoczesnego e-sklepu.
Źródła: Gemius Polska, E-commerce w Polsce 2020, Raport interaktywnie.com: E-commerce, Digital 2021: Poland.