Informacja dotyczy często zadawanego pytania na forach branżowych dotyczącego obrotu materiałami budowlanymi.
Znak CE
Ogólny schemat przebiegu oceny zgodności jest taki sam dla norm zharmonizowanych i europejskich aprobat technicznych. Brak zharmonizowanych specyfikacji technicznych uniemożliwia oznakowanie CE wyrobów zgodnie
z wymaganiami dyrektywy 89/106/EWG. Ogranicza także możliwość postawienia spójnych wymagań we wszystkich krajach członkowskich i swobodny obrót na terenie Unii. Oznacza to, że do czasu ustanowienia pozostałych zharmonizowanych specyfikacji technicznych wyroby budowlane będą dopuszczane do obrotu i stosowania zgodnie z przepisami krajowymi.
Ustawa o systemie oceny zgodności z 30 sierpnia 2002 r. (Dz. U. Nr 166, poz. 1360 z późniejszymi zmianami) wyłącza ocenę zgodności wyrobów budowlanych zapisem w artykule 1 ust. 3 przenosząc ją do odrębnych przepisów.
Tryb postępowania przy wprowadzaniu wyrobów budowlanych do obrotu reguluje ustawa o wyrobach budowlanych z 16 kwietnia 2004 (Dz. U. Nr 92 poz. 881) wraz z wydanymi rozporządzeniami: „w sprawie systemów oceny zgodności, wymagań, jakie powinny spełniać notyfikowane jednostki uczestniczące w ocenie zgodności, oraz sposobu oznaczania wyrobów budowlanych oznakowaniem CE” z dnia 11 sierpnia 2004 (Dz.U. Nr 195 Poz. 2011) i „sposoby deklarowania zgodności wyrobów budowlanych oraz sposób znakowania ich znakiem budowlanym” z dnia 11 sierpnia 2004 (Dz.U. 198 Poz. 2041)
Na terenie Rzeczypospolitej wyroby budowlane wprowadzane do obrotu
i stosowania zgodnie z przepisami obowiązującymi obecnie, tzn. Ustawą Prawo budowlane i ustawą o wyrobach budowlanych oraz związanych z nią rozporządzeniach, przenoszących do prawa polskiego, wymagany dyrektywą 89/106/EWG, system oceny wyrobów budowlanych i zasad ich wprowadzania do obrotu i stosowania. W ustawie o wyrobach budowlanych i w związanych z nią rozporządzeniach przewidziano także uregulowania i zasady wprowadzania wyrobów w obszarze nie objętym wymaganiami dyrektywy.
Obecnie procedura dopuszczenia do obrotu wyrobów budowlanych przez polskich producentów będzie przedstawiać się następująco:
- wyroby budowlane, dla których są ustanowione normy zharmonizowane:
mogą przechodzić proces oceny zgodności przewidziany w dyrektywie i być oznakowane CE, co umożliwi wprowadzenie ich do obrotu na całym rynku Unii Europejskiej, przy udziale Polskich jednostek notyfikowanych,
Producent będzie miał prawo wyboru ścieżki do znakowania CE lub B (znak budowlany) i możliwości korzystania z podobnej do stosowanej przy znakowaniu CE procedury oceny zgodności, której wynikiem jest oznakowanie znakiem budowlanym B.
Procedura ta jest przywołana w rozporządzeniu - „sposoby deklarowania zgodności wyrobów budowlanych oraz sposób znakowania ich znakiem budowlanym” z dnia 11 sierpnia 2004 (Dz.U. 198 Poz. 2041) z uwzględnieniem systemów oceny, przewidzianych przez dyrektywę i znakowania wyrobu znakiem budowlanym B, który umożliwia wprowadzenie wyrobu do obrotu na terenie Polski. Procedura różni się tylko tym, że w ramach systemów oceny zgodności (1+, 1, 2+, 2, 3 – Tablica 1) zadania do wykonania przez stronę trzecią może wykonać poza jednostką notyfikowaną, także właściwa jednostka posiadająca odpowiednią akredytację, zgodnie
z wymaganiami w/w rozporządzenia,
- wyroby budowlane, dla których nie ustanowiono norm zharmonizowanych,
zostały wymienione w załączniku 3 do rozporządzenia - „sposoby deklarowania zgodności wyrobów budowlanych oraz sposób znakowania ich znakiem budowlanym” z dnia 11 sierpnia 2004 (Dz.U. 198 Poz. 2041) podlegają tak jak dotychczas omówionemu systemowi oceny zgodności 1 , gdzie producent dokonuje wyboru - czy procedura jest „lepsza” dla jego wyrobu (czytaj korzystniejsza). Producent może zamiast systemu 1, który wynika z załącznika 3, zdecydować się na przeprowadzenie oceny zgodności według systemu 2, 2+, 3, czy nawet 4.
Ustawodawca miał na celu maksymalne zbliżenie systemów oceny zgodności dla wszystkich grup wyrobów budowlanych, mających wpływ na spełnienie wymagań podstawowych bez względu na to czy jest już norma zharmonizowana czy jej nie ma. Przewidziana w rozporządzeniu procedura ułatwi i przyspieszy proces przygotowania do pełnej harmonizacji przepisów wynikających z dyrektywy budowlanej. Opisana powyżej procedura jest mniej uciążliwa dla producenta niż dotychczas obowiązujące reguły oceny zgodności wyrobów budowlanych.
Na podstawie materiału ITB W-wa